Seiko vs Tissot

Medlem
21. april 2015
Hei,

Jeg ønsker å kjøpe meg en ny klokke og sliter med å velge mellom 2.
Hovedkriteriene for min del er at klokken skal vare i lang tid uten at jeg trenger å tenke på den, pluss kunne være på armen min hele tiden (dvs tåle litt)

Klokkene jeg har sett på er TISSOT CHRONO XL CLASSIC ( https://www.tissotwatches.com/en-no/t1166171103700.html )

Og Seiko SSB357P1 ( https://www.urmakerlarsen.no/ssb357p1.html# )

Det jeg lurer på er vel hvilken av disse to vil vare lengst?
Det finnes meninger på nettet om at ETA G10.212 som sitter i Tissot-en ikke varer i så mange år. Er Seiko sin 8T63 et bedre valg?

Begge disse er i samme prisklasse og da prisklassen jeg ønsker å holde meg innenfor

Siden du ønsker at klokken skal vare lengst mulig, har du sett på "solar" klokker? De lades av alle typer lys, så du vil ikke måtte tenke på batteri i samme grad som med en vanlig quartsklokke. [På et eller annet tidspunkt vil cellen i en solar klokke slutte å fungere, men det vil ta langt lengre tid enn for et vanlig batteri.]

De kommer i mange former å fasonger, Seiko [og undermerkene deres] har flere varianter, Citizen og Timex har også flere modeller med lignende urverk.

Her er et par fra Seiko:

Trenger du en chronograph (stoppeklokke)?
Selv ville jeg vurdert mekanisk. Rimelige mekaniske kan du få til den prisen. En Seiko diver vil tåle mye etc. Den vil nok kreve service etter 5/6+ år, men det er lenge til. Vil nok kreve litt mer innskudd (kanskje), men følelsen av mekanikk må ikke undervurderes.

Når det gjelder de to du vurderer der, så er jeg alltid svak for Tissot...

8

Siden du ønsker at klokken skal vare lengst mulig, har du sett på "solar" klokker? De lades av alle typer lys, så du vil ikke måtte tenke på batteri i samme grad som med en vanlig quartsklokke. [På et eller annet tidspunkt vil cellen i en solar klokke slutte å fungere, men det vil ta langt lengre tid enn for et vanlig batteri.]

De kommer i mange former å fasonger, Seiko [og undermerkene deres] har flere varianter, Citizen og Timex har også flere modeller med lignende urverk.

Her er et par fra Seiko:
Takk for utfyllende informasjon
Lades disse like godt av "innelys"? Tenker primært at det blir veldig lite sollys på meg i vinterhalvåret. Dessuten er det ikke så mye pes for min del å måtte bytte batteri. Jeg tenkte på varighet i form av selve mekanismen inni, slik at den ikke blir ødelagt så snart garantien utløper.

Obs: ser nå at du har skrevet det ang "all slags lys"

Redigert:
Trenger du en chronograph (stoppeklokke)?
Selv ville jeg vurdert mekanisk. Rimelige mekaniske kan du få til den prisen. En Seiko diver vil tåle mye etc. Den vil nok kreve service etter 5/6+ år, men det er lenge til. Vil nok kreve litt mer innskudd (kanskje), men følelsen av mekanikk må ikke undervurderes.

Når det gjelder de to du vurderer der, så er jeg alltid svak for Tissot...

8
Trenger og trenger.. det er jo kjekt å ha, uten at jeg egentlig bruker det så alt for ofte.

Jeg har en mekanisk omega, men det er en dressklokke og jeg føler at det er så mye pes å måtte trekke den opp og passe på det. Det er derfor jeg heller vurderer quartz. Jeg har dessverre ikke så mye å gå på når det kommer til summen i denne omgang, men tenker opp til 4,5 k er så langt som jeg kan strekke meg.

PS: liten avsporing, men det er vel generelt slik at mekaniske ur er mindre presise over tid vs quarts? Dvs at man oftere må stille klokken for at den skal være 100% presis?

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
PS: liten avsporing, men det er vel generelt slik at mekaniske ur er mindre presise over tid vs quarts? Dvs at man oftere må stille klokken for at den skal være 100% presis?

Tja,jo...
Det er riktig det. En rimelig quartz er mer korrekt enn en dyrere mekanisk. Derimot er det så lite at jeg ikke plages. For meg har dette sin grunn i at jeg bytter mellom flere ur. Stiller dem derfor hver gang. Det er noe av hobbyen og hyggen. Grunnet corona har jeg i dag brukt samme klokke i måneder i strekk. Konklusjon: Avvik er uvesentlig. Dette er en klokke med vanlig ETA 7750 urverk (mekanisk chronograph).
Uansett quartz eller mekanisk urverk, så vil klokken din være mer korrekt enn bussen og deltagere i møtet ditt.

8

Personlig ville jeg valgt Tissot. Den har egen subdial for 1/10 sekund. Det er en litt «tøff» funksjon. (Og jeg synes det er stilig at begge chronograph-subdialene kan ha viserne pekende rett opp).

Seikoen har en subdial som viser «24-timer», altså om klokken er 06 eller 18. Etter min mening en meningsløs funksjon, som en ofte finner i de aller rimeligste chronographene.

Tissot er nok litt mer spesielt, men Seiko er velkjent for sin kvalitet og er også et trygt og bra valg.

Hvis du er villig til å kjøpe pent brukt, kan nok en Tag Heuer Formula 1 quartz Chronograph være innenfor rekkevidde. ( eks. denne: https://www.finn.no/197173454 )

Samme urverk som er i Tissot’en er brukt i Tag Heuer (og også noen eldre Breitling Colt, tror jeg). :)

Redigert:
Tissot er nok litt mer spesielt, men Seiko er velkjent for sin kvalitet og er også et trygt og bra valg.

Samme urverk som er i Tissot’en er brukt i Tag Heuer (og også noen eldre Breitling Colt, tror jeg). :)

Skjønte ikke helt hva du mener med at Tissot er litt mer spesielt?

Det gir vel en trygghetsfølelse at samme urverket også blir brukt i flere, og da også dyrere klokker tenker jeg? Tenker da på eksempelet ditt med Tag Heuer.

Jeg tenker også umiddelbart på to fordeler (for min del) med Tissot, hvor den ene er at det er en butikk i nærheten som har denne på lager, og den andre er safirglasset

Både Seiko og Tissot er kjente merker som du vil ha glede av lenge. Begge er måler 45 mm og en del synes det er litt stort. Hvordan de oppleves på hånden vil være viktig, så god ide å få prøve dem på hånden.

Både Seiko og Tissot er kjente merker som du vil ha glede av lenge. Begge er måler 45 mm og en del synes det er litt stort. Hvordan de oppleves på hånden vil være viktig, så god ide å få prøve dem på hånden.
Hadde 52 før, så det skal nok gå bra

Skjønte ikke helt hva du mener med at Tissot er litt mer spesielt?

Tissot er nok generelt et noe mer uvanlig merke ute blant folk. Seiko er mer «mainstream», ikke at det er noe feil med det. Begge merkene er kvalitet. Tissot er en del av lang sveitsisk urhistorie, mens Seiko har en lang stolt tradisjon med egne in-house innovasjoner.

• Liker
Personlig ville jeg valgt Tissot. Den har egen subdial for 1/10 sekund. Det er en litt «tøff» funksjon. (Og jeg synes det er stilig at begge chronograph-subdialene kan ha viserne pekende rett opp).

Seikoen har en subdial som viser «24-timer», altså om klokken er 06 eller 18. Etter min mening en meningsløs funksjon, som en ofte finner i de aller rimeligste chronographene.

Hvis du er villig til å kjøpe pent brukt, kan nok en Tag Heuer Formula 1 quartz Chronograph være innenfor rekkevidde. ( eks. denne: https://www.finn.no/197173454 )

For en pris på den Formula 1! Steike f.
Nå er min noen år gammel, men denne ser ut til å være tilsvarende... Den gang kostet den ikke så mye mer ny....

=8- O

Gratulerer!
Her er min Tissot.
Spanderer du bilde av din?
20201115_103708.jpg

9

• Liker
Reaksjoner: Suften
Gratulerer!
Her er min Tissot.
Spanderer du bilde av din?
Vis vedlegg 221137

9
Valgte å opprette en tråd:

• Liker
Gratulerer med flott klokke og godt valg! Post gjerne et bilde av klokka di.
Valgte å opprette en tråd: