Selge bolig selv?

Medlem
16. aug. 2014
Sted
Sørlandet
Skal nå selge min bolig og blir ikke enig med meg selv om jeg skal prøve selv eller la en megler få jobben.
Vet ikke helt hva jeg gir meg ut på vist jeg gjør dette selv og om det er mange ting man må være obs på her.

Det er en tomansbolig med leilighet i kjelleren og var ny i 2008, jeg har bodd her siden 2010 så jeg har det gamle prospektet og alt av info fra mitt kjøp.

Er dette plankekjøring da jeg har alt av info fra forje eier, eller er det mer å ta hensyn til?

Bruker jeg megler så vil jeg nok sitte med et tap på boligen da jeg har brukt nesten 100K selv over disse åra jeg har eiet denne boligen.
Megler vil ha 84K for salget.

Noen her med erfaringer med å selge selv?
Mvh
Tommy O

Her er et utklipp av min opplevelse, delt i en diskusjon i SP.
Send meg en PM hvis du ønsker tips om advokat som har mye kunnskap på området, hun driver kun med eiendomsoverdragelser mellom private etter hva jeg forsto. Og er meget billig:)

Lykke til.

"På grunn av muligheten til dette, tok jeg arbeidet selv og solgte leiligheten privat. Til den nette sum av 16 000,- fikk også 155 000,- over takst som megler hadde kommet med, da jeg vurderte å bruke megler. Prisen jeg fikk for å selge en leilighet til 2mill var 89 000,- også skulle de ha 2,5% av summen over takst.

Tok visninger selv, og betalte noen kroner til en eiendomsadvokat som hadde klientkonto osv. Gikk helt sømløst, alle som var på visninger var utelukkende positive til privat salg, når jeg forklarte hvordan prosessen var, og at jeg hadde avtale med advokat som skulle ta oppgjøret osv.

Anbefaler folk å gjøre dette, boligsalgsrapport koster ikke mye, advokat koster ikke så mye. Annonse på finn koster ikke så mye. Og når alt kommer til alt, står man ikke med noe særlig mer sikkerhet ved å bruke megler etter hva jeg forstår? Sikkert noen meglere som vil halshugge meg på det siste utsagnet, men det var ihvertfall det jeg opplevde.

Jeg følte heller ikke at jeg brukte noe særlig mer tid enn hva jeg ville gjort hvis jeg brukte megler. Det som tar tid i en flytteprosess, er jo utflytting, pakking, vasking osv osv. Bruke noen timer på visning, og noen timer foran macen hvor man googler fremgangsmåten osv er ikke så ille."

Skal nå selge min bolig og blir ikke enig med meg selv om jeg skal prøve selv eller la en megler få jobben.
Vet ikke helt hva jeg gir meg ut på vist jeg gjør dette selv og om det er mange ting man må være obs på her.

Det er en tomansbolig med leilighet i kjelleren og var ny i 2008, jeg har bodd her siden 2010 så jeg har det gamle prospektet og alt av info fra mitt kjøp.

Er dette plankekjøring da jeg har alt av info fra forje eier, eller er det mer å ta hensyn til?

Bruker jeg megler så vil jeg nok sitte med et tap på boligen da jeg har brukt nesten 100K selv over disse åra jeg har eiet denne boligen.
Megler vil ha 84K for salget.

Noen her med erfaringer med å selge selv?
Mvh
Tommy O

Start med 2-3 gratis verdivurderinger. Har du kjøpern, dropp megler! Ikke? Bruk megler :cool:

Hilsen Megler Smekk :p

Det du uansett må tenke på er en eierskifteforsikring. Selv om du har et perfekt hus (noe de færreste egentlig har) kan du ha en kjøper som ikke er helt i vater. Da er det greit å be dem sende kravet videre så kan proffer ta seg av saken. Eierskifteselskap er selvfølgelig en fullstendig katastrofe for kjøperne, men i denne sammenhengen så er ikke det ditt problem.

Vurderte dette selv for noen år siden, men siden vi skulle selge 2 boliger på forskjellige steder i landet samtidig fant jeg ut at det ble for mye jobb.

Har du fått pristilbud av flere? Det er som regel noe å hente på prisen, spesielt hvis du kan vise til andre tilbud.

Spent på oppdatering på denne tråden hvis du går for å selge selv!

Tja, hvorfor ikke prøve selv? Noen objekter selger seg selv, og kan være ganske lette å vurdere i forhold til pris.

Jeg synes uansett du skulle prøve å få til en bedre deal på meglerens pris. Selv har jeg brukt en kamerat som driver eget eiendomsmeglerkontor, han har solgt noen leiligheter for meg de siste årene. Har derfor fått en svært hyggelig pris, både på trykking av prospekter, annonsering og provisjon. Det påløper også en del faste kostnader som du må betale uansett - enten du bruker megler eller kun advokat til selve oppgjøret.

Har vurdert å selge selv flere ganger, men har funnet ut at det tar en del tid – og jeg har kanskje en litt for stor tillit til at megler er bedre i stand til å få en høyere pris enn meg. Det er viktig å velge en megler som virkelig liker å selge, en som virkelig tenner på å tyne de ekstra kronene ut av kjøper!

Og ja, eierskifteforsikring ser dyrt ut på papiret – men det er mange vanskelige kjøpere der ute. Det er utrolig deilig å overlate eventuell krangling til noen som får betalt for det. Er for øvrig litt usikker på om du får tegnet eierskifteforsikring som “privat” selger, men det vet sikkert noen av sonens eiendomsmeglere.....

Tja, hvorfor ikke prøve selv? Noen objekter selger seg selv, og kan være ganske lette å vurdere i forhold til pris.

Jeg synes uansett du skulle prøve å få til en bedre deal på meglerens pris. Selv har jeg brukt en kamerat som driver eget eiendomsmeglerkontor, han har solgt noen leiligheter for meg de siste årene. Har derfor fått en svært hyggelig pris, både på trykking av prospekter, annonsering og provisjon. Det påløper også en del faste kostnader som du må betale uansett - enten du bruker megler eller kun advokat til selve oppgjøret.

Har vurdert å selge selv flere ganger, men har funnet ut at det tar en del tid – og jeg har kanskje en litt for stor tillit til at megler er bedre i stand til å få en høyere pris enn meg. Det er viktig å velge en megler som virkelig liker å selge, en som virkelig tenner på å tyne de ekstra kronene ut av kjøper!

Og ja, eierskifteforsikring ser dyrt ut på papiret – men det er mange vanskelige kjøpere der ute. Det er utrolig deilig å overlate eventuell krangling til noen som får betalt for det. Er for øvrig litt usikker på om du får tegnet eierskifteforsikring som “privat” selger, men det vet sikkert noen av sonens eiendomsmeglere.....

+1

Eierskifteforsikring er mulig å tegne for privatpersoner forbeholdt at oppgjør tas hos advokat eller megler :)

Nå vet jeg ikke hva slags objekt det er snakk om, men 84k høres drøyt ut.

Solgte nylig èn leilighet i prisområde 3MNOK i Oslo sentrum. Betalte 50k for hele oppdraget.

Nå vet jeg ikke hva slags objekt det er snakk om, men 84k høres drøyt ut.

Solgte nylig èn leilighet i prisområde 3MNOK i Oslo sentrum. Betalte 50k for hele oppdraget.

Det er en tomansbolig med utleie hybel i kjelleren.
Dette er i Risør og bolig markedet går nok tregere her en i Oslo, så en erfaren megler kan nok være lurt.
Tror ikke selv at prisen vil gå noe særlig over hva megler antydet av pris ca 2mill.

Tilbudet var 2.5% provisjon
10900kr til finn.no pluss en ting til
Eiersifte forsikring kr 9000.
Takstmann kr5900.

Total pakka kom hvertfall på ca 81500kr fra den ene megleren.

Tja,, drøye 25 må du jo ut med uansett så prisen kommer på noe over 50. Prøv å prut med megleren, i et tregt marked risikerer du jo at kremen fra finn torget dukker opp og gir deg en rekke "sistebud"

Jeg valgte å bruke en megler her siden jeg ikke har noe erfaring med salg av bolig.
Følte at trygghet var viktigere en å spare noen kroner.

Neste bolig blir kjøpt sammen med samboer.
Siden vi går inn med forskjellig størrelse på egenkapital på boligen.
Hvordan regner man ut eier andel på bolig og er det viktig at det står riktig eier andel i sjøtet?

Har tenkt å bruke advokat, men er jo fint å sette seg inn i dette først

Jeg valgte å bruke en megler her siden jeg ikke har noe erfaring med salg av bolig.
Følte at trygghet var viktigere en å spare noen kroner.

Neste bolig blir kjøpt sammen med samboer.
Siden vi går inn med forskjellig størrelse på egenkapital på boligen.
Hvordan regner man ut eier andel på bolig og er det viktig at det står riktig eier andel i sjøtet?

Har tenkt å bruke advokat, men er jo fint å sette seg inn i dette først
Prosentvis i forhold til andel innskudd av egenkapital?

Ja la oss si at boligen koster 3 500 000kr.
Jeg går inn med egenkapital på 700 000kr

Da vil lånet være på 2 800 00kr som deles på 2 som da blir 1 400 000kr.

Hvor stor prosent andel vil jeg ha da i boligen?

60%. Du har 700k i EK pluss 1,4m i gjeld. Totalt 2,1m. 2,1/3,5=0,6.

Tinglys skjøtet med reelle eierandeler, og skriv gjerne også en samboeravtale. Avtalen bør si noe om eierandel i boligen, månedelige utgifter til bolig, en liste over hva dere tar med dere inn i samboerskapet, og hvordan et salg av boligen skal foregå ved samlivsbrudd. En samboeravtale er en billig investering i forutberegnelighet!

Det er heller ingenting i veien for å eie boligen 50/50, men da blir det naturlig at den med mest egenkapital blir ansvarlig for en noe lavere andel av lånet (evt kan man ha hvert sitt lån). Se i så fall på det som om dere betaler halvparten av boligen hver, uavhengig av om hver av dere lånefinansierer eller bruker egenkapital.

Her må dere jo bare velge den løsningen dere selv er komfortable med :)

Man burde passe litt på med tanke på at det er mye lover å regler rundt dette så du kan fort selge huset til en tulling som mener han fikk noe annet en det han betalte for. eller vil ha igjen penger fordi noe gikk galt rett etter inflytting. og masse mer kan skje uten de riktige signaturene på de riktige papirene. Så det tryggeste er å bruke megler. Og i bunn og grunn så sparer man ikke så mye på og droppe megleren heller med tanke på at han er professionel og flink til å presse pris og hondtere budrunder. men jaja