Selge klokker over internett

Medlem
25. nov. 2009
Hei, vurderer å selge et par klokker og har noen spørsmål ang prossesen.

1. Hva slags betalingsmåter pleier du å bruke? Oppkrav? Paypal?
2. Er klokken forsikret når man sender med en helt vanlig pakke? Eller er det en slags forsikring du må betale ekstra for?
3. Hvordan pakker du klokken?

..Og er det noe annet jeg bør tenke på i forhold til å få en så smertefri handel som mulig?

1. Cash is king hvis man har mulighet til å møtes f2f. Jeg har ikke hatt noen problemer med å bruke oppkrav hvis jeg sender. Paypal synes jeg er litt overkill på innenlands transaksjoner.

2. Postens Smartpost-esker er forsikret opp til 10000,- utover det må du forsikre særskilt. Koster noen kroner pr tusenlapp opp til 40000, tro jeg - spør på postkontoret.

3. Jeg pakker inneresken inn i en større eske med masse avispapir krøllet sammen rundt. Får du tak i sånne små isoporkuler er jo det helt sjef, men sammenkraøllet avispapir har fungert helt fint. Masse gaffateip gjør den ytre esken litt mer solid.

Koster noen kroner pr tusenlapp opp til 40000, tro jeg - spør på postkontoret.

Jepp, 40k er maks på verdisending med Posten. Om man vil ha det forsikret over det må man vel benytte en annen aktør.

Posten Ekspress over natt er forsikret for 50'. Koster ca 400,-.

Fikk min PO sendt med express over natten for ca 290,- forsikret til 50k, men det har vel litt med soneindelingen å gjøre tenker jeg.

For å svare på spm av trådstarter så er jo selvfølgelig som krille sier: Cash is king. Kjøper jeg av noen her på forumet som er "godt kjent" så har jeg ingen problemer å betale på forskudd. Alternativet er oppkrav. Alle finn.no og andre kjøpe innenlands går også i oppkrav. Utenlandske kjøpe bruker jeg paypal til.

Det kommer jevnlig pakker fra inn- og utland som både jeg og min frue har bestillt, og dersom jeg vet at jeg skal selge noe i nær fremtid, så pleier jeg å ta vare på isoporkuler og bobleplast og noen ganger esken hvis den passer til det jeg skal selge. MacGyver-tape er jo obligatorisk :mrgreen::mrgreen::mrgreen: og det brukes min. en halv rull på hver pakke.

En tanke slo meg;

Det kan godt tenkes at du får noen ekstra potensielle kjøpere ved å tilby betaling med Paypal. Både som en sikkerhet for kjøper som kan gå både på kortselskap og PP hvis du er en luring. I tillegg har du jo alle som har vært med på Luksusfellen på TV3 som kan bruke kortene sine hos deg også;)

Finnes det ikke en norsk versjon av paypal? Var ganske sikker på at jeg har sett noe slikt?

Jeg har ofte sendt i oppkrav, om det er en jeg har tvilt på så har jeg fått vedkommende til å overføre penger for det oppkrav koster først.

Tar også vare på esker og slikt når jeg får pakker, tidligere kunne jeg "stjele" bobleplast på jobb, men avispapir funker fint.

Postoppkravsgebyret er jo bare en gave til posten.

Du har ingen garanti for hva som er inni pakka uansett. Du må betale for å få ut pakka, og når den er betalt er det ditt problem hva som befinner seg inni der.

Skulle det ligge en passe stor sten i pakka i stedet for Den submarineren du bestilte må du henvende deg til Politiet, akkurat som om du ville måtte gjøre om du overførte 29000kr og ikke fikk noen pakke i det hele tatt.

Postens forsikring dekker bare skader og tap, ikke svindel.

Jeg har en erfaring, og håper det blir med det.

Det tok nesten to uker fra pakka forlot meg til pengene var på konto. Det var ikke pga sommel fra motakers side. Han hentet pakka som avtalt, og var strålende fornøyd. Ikke vet jeg hvorfor det tok så lang tid, ei heller om dette er vanlig praksis, men det fristet ikke til gjenntagelse.