Diameter er på 40mm, som er den beste størrelsen etter min mening. Tykkelse er 11.6 mm. Lug til lug er 44mm.
Det sitter en caliber 9F61 quartz urverk i denne, som går med 10 sekunder begge veier i året!
Ikke så mye å si om finishen, zaratsu polishing som er enestående og fantastisk hvit dial.
Lumen er høydepunktet og som kan godt ses på bildene som ble tatt av Mr.Lumeshot.
Helt sykt rett og slett.
Kommer med drilled lugs som gjør det mye enklere å bytte reim på. 20mm lugbredde gjør at det er lett å finne en kul reim til denne. Klokken er en strapmonster.
Finner ikke mye bruksmerker på denne utenom kanskje noe få hairlines, og noen merker på bezelen. Se gjerne bildene som er en del av beskrivelsen.
- Urverkene har en serviceintervall på 50 år (!)
- Twin puls drift som betyr at sekundviseren flyttes i praksis to steg per sekund (ses i sakte film). De klarer da blant annet å levere nok moment per steg til å kunne bruke normale visere (størrelse og tyngde), som gjør at vi kan sette pris på de lange, brede og zaratsu-polerte viserne Grand Seiko ofte bruker
- Backlash-autokorrigering på Grand Seiko. Det betyr at sekundviseren på vanlige quartzklokker "spretter" litt når den gjør sitt hopp. Dette, sammen med tyngdekraften, er det som gjør at sekundviseren på de færreste quartzklokker oppleves å treffe hver markør på skiven gjennom et fullt minutt. En ekstra fjærbelastning hos GS bremser denne bevegelsen og sørger for at sekundviseren nøyaktig skal treffe hver markør på skiven. Sammen med twin pulse driften gir den også visuelt bevegelsen til sekundviseren en helt annen ro over seg enn på de fleste quartzklokker.
Modeller jeg kan tenke meg å bytte mot opp eller ned:
- Ming eller Hermes mellom 38-40mm
- Amdre Grand Seiko modeller
- Tudor BB58 sort (2021 eller eldre)
- enkelte IWC og Zenith modeller
Salgspris/byttepris er 30000,-
Bedre quartz klokke får du ikke for pengene!
Har masse gode referanser og vil fortsette med det. Kan sendes som EON som da kommer i tillegg. Kan også hentes i Oslo.
(OBS! De fineste bildene er tatt av Mr.Lumeshot og fikk tillatelse til å bruke dem for å vise lumen.