Selv det billigste kvartsur er mer nøyaktig enn en mekanisk klokke i millionklassen

Medlem
20. juli 2009
Innlegg
474
Selv det billigste kvartsur er mer nøyaktig enn en mekanisk klokke i millionklassen

klokke680.jpg


Så hva skyldes egentlig vår fascinasjon for mekaniske klokker?

Selv det billigste kvartsur er mer nøyaktig enn en mekanisk klokke i millionklassen | ABC Nyheter
 
Det er vel akkurat samme artikkelen som denne, så bildene er vel antagelig de samme.

TU har faktisk også publisert den på sine nettsider nå, her.
 
Redigert:
Tja, er nå påstanden i tittelen alltid sann? Et kvartsur vil gå helt jevnt - tilnærmet. Det betyr at dersom det går 3 sekunder for fort i måneden vil det etter ett år være 36 sekunder for fort. Uansett. Så lenge batteriet holder.
Et godt mekanisk ur vil kunne reguleres til å gå + 0-3 sekunder i døgnet, men i praksis vil nøyaktigheten avhenge av hvordan det brukes. Dersom det ikke er regulert i seks posisjoner vil man kunne påvirke nøyaktigheten med plassering om natten. Selv de ur som er regulert i 5/6 posisjoner, temperatur og isokronisme går aldri helt jevnt. Et vanlig bruksmønster (på armen om dagen) vil derfor kunne jevne ut avvik.

Eksempel: min Jaeger-LeCoultre Master Grande Ultra Thin (regulert i seks posisjoner etc) er +/- 0 sekunder etter mer enn 50 dager på armen! :cool:
 
Redigert:
Ser den @Bjorn men det er vel de færreste brukere som lærer å kjenne sin klokke så godt, kudos til deg :)
Men det sagt, nøyaktigheten på en quartz lar seg vel påvirke av temperatur - og om det enn høred corny ut kunde man vel på samme måte sakte (?) ned sin quartz over natten ved å legge den i kjøleskapet? (Helt seriøst tankeeksperiment men ser at det ikke er helt reellt å gjennomføre)
 
Redigert av en moderator:
@adamskater Jo, det er nok riktig. Selv ikke lysets hastighet er lik over alt. :D Mitt poeng er bare at det er mulig å oppnå fenomenal nøyaktighet med et mekanisk urverk. For meg er det noe av gleden og fascinasjonen ved mekaniske ur. La oss derfor holde fanen høyt hevet, og ikke la oss kue! :cool:
 
Redigert av en moderator: