Sende klokke til USA

Jon Henrik

Grunnlegger
Medlem
12. okt. 2007
Sted
Fredrikstad
Har havnet i en situasjon hvor det kan bli aktuelt å selge en klokke til et individ i USA.

Lurer derfor på om noen har erfaring med å sende klokker til utlandet. Hvordan er reglene i forhold til eksportdokumentasjon etc?

Hvilket fraktselskap og forsendelsesmetode vil være best med tanke på forsikring, pris, tid?

Håper noen kan hjelpe :)

Jeg sendte en klokke til USA i februar i år. Jeg bare gikk ned på postkontoret og fikk en boblepakke som deretter ble sendt.
Verdien på klokken var ca. 10 000 kroner. Det passet fint for ekspeditrisen mente at innholdet i en slik pakke kun var forsikret opp til 10 000. Vet ikke hva man gjør med dyrere ur. Det var dyrt å sende med posten også. Betalte vel rundt 500 kroner.

Takk for svar. Fant ingenting om forsikring på utenlandssending på Posten.no. Verdien vil være vesentlig høyere, så da er ihvertfall Posten ute av bildet.

Jeg har hørt rykter om at FedEx har veldig gode forsikringsordninger (dog uten at jeg har undersøkt dette selv).

Lykke til;)

Jeg driver mye handel med flere land (USA er ikke et av disse). Generelt gjelder å være nøye med dokumentasjon, du risikerer at klokken blir sittende fast i tollen for kontroll, og hvis du ikke har fylt ut riktig tar det fort tid. Spesielt hvis du har "tullet" med verdien på en dyr klokke, og de ønsker ekteheten verifisert. Husk at USA har streng lovgivning for "fake".

Bruk FedEx til USA. Da får du sporing og god service. Jeg tipper 1.000 - 1.500,- (hvis du ikke har avtale) for en klokke avhengig av hvor raskt du vil ha den over...

FedEx har vel egentlig ikke egen forsikring, men de erstatter jo skadede (evt bortkomne) pakker. Hvis det er spesielt høy verdi hadde jeg hørt med de...

Nå skal man vel være forsiktig med å sende Rolex til USA. Mener bestemt at det er restriksjoner på det som kan gjøre at den blir beslaglagt i tollen. Noe med Rolex´s beskyttelse av markedssoner etc.
Verdt å sjekke opp i alle fall.

Såvidt jeg forstår har Fedex, DHL et al klausuler som unntar dyre gjenstander som klokker fra forsikring ved tap eller skade. Derimot er det et firma som Parcelpro (parcelpro.com) som tilbyr spesialiserte forsikringer for klokker som sendes med f.eks. Fedex. De virket som hyggelige folk da jeg snakket med dem for en tid siden, og de anbefales av flere.

Det er mulig Parcelpro kan forsikre en pakke som sendes med Postverket også. Det må det bare være å spørre dem om.

Posten har redusert forsikringsummen på rekomanderte utenlandssendinger fra 10000 til 1000. Bruk Fedex!