Service, er 5 år et must?

Medlem
30. mars 2011
Sted
Oslo
Hva vil skje med uret om man venter 10år? Er det pga slitasje? Hva med de som rullerer uten å ha de i winder og dermed bruker de effektivt i kun 1år pr 5 år?

Jeg har lest og hørt mye forskjellig. Noen mener at olje kan tørke ut og deler slites fortere som en følge av dette.

Jeg har også snakket med en urmaker om dette som veldig vagt antydet at dette ikke skulle være et issue.

Selv får jeg ikke utført service på kokkene mine før de viser tegn til å gå unøyaktig.

Et tegn er vel om klokken plutselig begynner å markante tidsavvik hver dag etter noen år. Om oljen begynner å forsvinne og delene begynner å få mye friksjon så kan dette slite dem ut, noe som kan bli ganske mye dyrere enn en service. Vet ikke om 5 år er et "must" når uret brukes i rotasjon og får hvile.

Er ikke noen ekspert da, dette er bare hva jeg har plukket opp.

Jeg har diskutert dette med en urmaker som har arbeidet for både Jaeger og Glashütte Original, og hans vurdering var: Bruk klokken til den begynner å få store avvik eller stopper! Regelmessig service mente han var fullstendig unødvendig med dagens urverk og oljer.

Jeg har diskutert dette med en urmaker som har arbeidet for både Jaeger og Glashütte Original, og hans vurdering var: Bruk klokken til den begynner å få store avvik eller stopper! Regelmessig service mente han var fullstendig unødvendig med dagens urverk og oljer.

Dette tror jeg er en sannhet med modifikasjoner (men muligens noe som gjelder for urverkene i JLC og GO).

Urverk fra f.eks. Rolex er notoriske for å ikke melde fra på denne måten selv om urverket skulle trenge en fiks både her og der. I motsatt ende av skalaen har du verk som "sier i fra" så og si med engang noe er som det ikke skal (eksempelvis verket i min GP ww.tc, GP033C0).

Det tryggeste er å la en urmaker ta en kikk på klokken for å avgjøre om noe bør gjøres. Kanskje må noe gjøres etter 3, kanskje 5 eller 10 år.

Da jeg kjøpte min nye Seamaster fikk jeg melding om at siden den har Co-axial escapement så var intervallet 8 år i stedet for 5. Men vet ikke jeg altså :)

Det er alltid leverandørens krav til service intervall som gjelder. For omega nye coax er det visst 8 år. Rolex har 5år.

Mekanikken blir slitt, og uten rens og smøring vil slitasjen eskalere. Vanlig feil er minutthjulet som ligger utenpå sekundviseren, og inni timehjulet. Der blir det til slutt slark som kan forplante seg til andre steder.
Klart, dette skjer etter veldig lang tid (mer enn 5 år), men en sjekk i ny og ne er lurt. Ellers er det ikke noe problem å skifte slitte deler, med mindre klokken er veldig skjelden. Det koster litt, bare.
Kanskje en urmaker burde tilby abonnement, eller vedlikeholdsavtale? Fast pris hvert år, med service og ettersyn når det trengs...

Sent from my iPhone using Tapatalk
SMP blog: http://speed. Sutterud.no

Jeg fikk beskjed av en Rolex AD at 7-8 år var helt ok. Han mente 5 år var tidlig. Klokken jeg spurte spesifikt om er produsert i 2007, så den skulle altså hatt service i løpet av 2012, men det mente han var for tidlig.
Trykktest tar jeg på klokkene mine ca en gang i året, men det blir ett kapittel for seg selv.

Jeg hadde en gang en DJ som ble brukt daglig i 13 år uten service. Den gikk meget nøyaktig. Da den ble levert inn til service, ble den kun renset og smurt opp på nytt. Det var altså ingen deler med slitasjeskader av betydning som ble byttet. Pakning og krone/pakning var det eneste som ble byttet.

Jeg mistenker at enkelte produsenter "overdriver" i sin anbefaling til service for å tjene penger. Vi ser vel noe av det samme i bilindustrien? :rolleyes:

Det er konservativt og styrende er ønsket om å være på den sikre side. Husk at produsentene må ta hensyn til at rolexeiere i stor grad bruker denne på høyere hånd for å delta i gruppeonani. Det blir det fort noen ekstra løpemeter av skjønner du.

Jeg tror man fint kan vente 7-8 år. Det er tross alt en stor kostnad. En rolexforhandler i Norge tar fort 5000 kroner nå for en service, og dette er selvagt gode penger for butikken. Slik sett vil de gjerne at en følger en slik 5 årssyklus. Jeg er imidlertid litt skeptisk til den faglige begrunnelsen for kun 5 år.

Hvorfor sende klokken rett på service om noe ikke er galt? Har hatt noen av mine klokker til rens hos Alf Lie og da har jeg fått tilbakemelding om at service ikke er nødvendig på mange år. Hadde jeg gått til Bjerke og spurt om rens er jeg sikker på at det hadde endt opp med full service og ca. 4000 kr mer enn hos AF.

Hvorfor sende klokken rett på service om noe ikke er galt? Har hatt noen av mine klokker til rens hos Alf Lie og da har jeg fått tilbakemelding om at service ikke er nødvendig på mange år. Hadde jeg gått til Bjerke og spurt om rens er jeg sikker på at det hadde endt opp med full service og ca. 4000 kr mer enn hos AF.

Hva koster "rens" hos Alfie og hva ligger i dette kontra service (eller sørvis da)? :)

Hva koster "rens" hos Alfie og hva ligger i dette kontra service (eller sørvis da)? :)

Jeg har et ur inne nå så kan snart svare for "siste takst", men mener at jeg har betalt rundt 500 kr. (Skyt meg om jeg bommer veldig)

Hva skjer under en "rens" ? hørtes ut som ett bra alternativ om uret ikke har begynt å gå feil eller gangreserven tuller :)

Ja rens og justering av ur må jo være genialt etter 5 år, så får det heller bli en service om det anbefales. Takk for svar!

Må si meg dypt uenig de som ignorerer AD"n sin anbefaling, og trur at uret kan vente 1,2,3 år til før det skal serves.
Argumentet om at uret går jo så greit selv om det er på det femte året faller på stengrunn. Er jo ingen ultimat fem års deadline,men etter fem år starter "begynelsen" på slutten på klokka hvis forfallet forsetter.
Samt,det er typisk norsk og skylle på at AD ønsker service på klokken din kun for og loppe deg.
Når mann åpner en klokke og ser inn så forstår mann raskt at denne "byen" trenger vedlikehold og olje,samt rens av avfallsstoffer.
Det og la klokken gå over tiden hva angår serviceintervaler er jo også en forsømellse mot respekten for klokken som en av dine viktigste relasjoner....-kanskje etter familien da;);)

I min bok er en klokke med serviceboken komplett,- en klokke som har at fortrinn mot alle longwalkers.

Mvh
Timebandit;)

Rens av smuss samt oljeskift er jo en slags service? Bare ikke å fullstendig ta fra hverandre klokken og sette den sammen igjen. Ser de på typiske slitedeler og mener det bør taes en service, ja da bør en vel det.. 5år er jo bare et greit tall tenker jeg..

Du er nok nødt til å ta klokken helt fra hverandre viss du skal bytte olje, den blir demontert og alle delene blir renset før den får ny olje. Oljen som blir brukt nå er syntetisk og stivner ikke, den bare fordamper etter hvert. 5- 7 år er vel det som er anbefalt, utenom omega's coaxialverk som er 8.

Du er nok nødt til å ta klokken helt fra hverandre viss du skal bytte olje, den blir demontert og alle delene blir renset før den får ny olje. Oljen som blir brukt nå er syntetisk og stivner ikke, den bare fordamper etter hvert. 5- 7 år er vel det som er anbefalt, utenom omega's coaxialverk som er 8.

I og for seg riktig det, men det går ann å olje opp noen av delene/komponentene i urverket uten å gjøre hele prosessen med rens etc også:D