Hva vil skje med uret om man venter 10år? Er det pga slitasje? Hva med de som rullerer uten å ha de i winder og dermed bruker de effektivt i kun 1år pr 5 år?
Jeg har diskutert dette med en urmaker som har arbeidet for både Jaeger og Glashütte Original, og hans vurdering var: Bruk klokken til den begynner å få store avvik eller stopper! Regelmessig service mente han var fullstendig unødvendig med dagens urverk og oljer.
Hvorfor sende klokken rett på service om noe ikke er galt? Har hatt noen av mine klokker til rens hos Alf Lie og da har jeg fått tilbakemelding om at service ikke er nødvendig på mange år. Hadde jeg gått til Bjerke og spurt om rens er jeg sikker på at det hadde endt opp med full service og ca. 4000 kr mer enn hos AF.
Hva koster "rens" hos Alfie og hva ligger i dette kontra service (eller sørvis da)?
Du er nok nødt til å ta klokken helt fra hverandre viss du skal bytte olje, den blir demontert og alle delene blir renset før den får ny olje. Oljen som blir brukt nå er syntetisk og stivner ikke, den bare fordamper etter hvert. 5- 7 år er vel det som er anbefalt, utenom omega's coaxialverk som er 8.