Service...og utlevering av informasjon

Medlem
8. mars 2008
Sted
Oslo
Jeg har kjøpt en klokke og gikk/ringte/emailet til en av hovedstadens "største og mest velrenomerte" klokkeforetninger med mitt nyinnkjøpte ut og følgende spørsmål: Jeg har nylig kjøpt denne av NN og har fått oppgitt av den var på laaaang service hos dere, er det mulig å få se dokumentasjon på hva som har blitt gjort ?

Etter "5 år" (les 10 dager) med venting kom det følgende svar idag:
"Vi utleverer dessverre ikke kundeinformasjon til andre enn kunden det gjelder. Ønsker du dokumentasjon på reparasjonshistorikk må du be selger komme innom oss slik at vi kan overlevere dette til han direkte."

Jeg er jo forsåvidt enig at man ikke skal utlevere informasjon til hvem som helst, men det burde da være mulig å få vite service-historikken på noe man kjøper ???? og i verste fall, hvis det er så viktig med "personsikkerhet" eller hva det nå enn måtte være, så kan jeg vel ihvertfall få beskjed om det før det har gått 10 dager ? Hvordan skulle det gå hvis man kjøper bil og de på verkstedet nekter å si hva de har av historikk på bilen ?? Jeg synes dette høres MEGET merkelig ut.

Er det riktig ? er det fordi jeg ikke selv møtte fysisk opp med klokken ? Hva mener dere...

Dette var irriterende :mad:

PS! For ordens skyld, det er ikke noe i veien med uret (fikk nemlig alt av dokumentasjon fra en annen forretning som måtte ta over etter at den første ikke fikk fikset det de skulle (eller var det mangel på evne/ønske om å finne riktige deler til en klokke som var verdt mindre enn 20 lapper)...?? Beklager, litt irritert over serviceinnstillingen til enkelte..:oops:

OK, moderer meg sterkt, fikk beskjed om at det bare var å komme innom så kunne de gi meg muntlig det som måtte være av info....det er ok synes jeg ...men synes synd på de som bor i f.eks. Kirkenes...

Noen drar "personvernet" litt langt, synes jeg. Dessuten vil de jo ikke utlevere noen personinformasjon dersom du oppgir serienr. på klokken og de kan opplyse om at klokken var på service den og den datoen og da ble det og det gjort...

Men, noen skal vel være viktigere enn andre blant urmakerne/forretningene...

Jeg synes det var betryggende å høre at urmakeren ikke gir ut slike opplysninger til en som påstår å ha kjøpt en klokke fra en av kundene deres. De kan jo ikke vite om du faktisk sitter med klokken, eller om du har overtatt den fra tidligere eier. Du kan like gjerne ha stjålet uret og vil bygge dokumentasjon for videresalg, eller være en misunnelig nabo som er nyskjerrig på hva du bruker penger på. Uten bevis på eierskap eller samtykke fra kunden bør de ikke gi ut noenting, synes jeg, selv om du skulle møte opp i butikken. En annen ting er at butikken som service lett kunne kontaktet tidligere eier ved hjelp av kundekartoteket for å få hans bekreftelse på at de kunne gi ut informasjon.

Sammenlikningen med bil halter litt - jeg vil tro, og håpe, at et bilverksted kun gir ut slike opplysninger til den som kan legitimere seg som eier av bilen. Med tilgang til motorvognregisteret vil de jo kunne undersøke dette mye lettere enn en urmaker.

...ehh, skjønner ikke helt hva problemet er hvis jeg viser frem klokken ? hva er det som er så "farlig" med å få vite hvilken service som er gjort på en klokke uansett ? jeg har ikke tenkt å høre hvor mye det kostet...regner med at det er info de holder for seg selv, bare hva som var gjort....:confused:

...ehh, skjønner ikke helt hva problemet er hvis jeg viser frem klokken ? hva er det som er så "farlig" med å få vite hvilken service som er gjort på en klokke uansett ? jeg har ikke tenkt å høre hvor mye det kostet...regner med at det er info de holder for seg selv, bare hva som var gjort....:confused:

Noen er åpenbart mer paranoide enn andre...

Jeg ville heller ikke gitt ut noe info basert kun på på tidligere eiers navn.
Men har du klokke/serienummer i hende kan jeg ikke se noe stort problem med å formidle info.

Det er ikke vanlig at urmakere som Bjerke noterer servicehistorikk (på navnet) til den som leverer inn klokken, eller har kjøpt den. Historikken lagres og knyttes mot serienummer på klokken.

Regards :)
AW

Jeg har kjøpt en klokke og gikk/ringte/emailet til en av hovedstadens "største og mest velrenomerte" klokkeforetninger med mitt nyinnkjøpte ut og følgende spørsmål: Jeg har nylig kjøpt denne av NN og har fått oppgitt av den var på laaaang service hos dere, er det mulig å få se dokumentasjon på hva som har blitt gjort ?

Etter "5 år" (les 10 dager) med venting kom det følgende svar idag:
"Vi utleverer dessverre ikke kundeinformasjon til andre enn kunden det gjelder. Ønsker du dokumentasjon på reparasjonshistorikk må du be selger komme innom oss slik at vi kan overlevere dette til han direkte."

Jeg er jo forsåvidt enig at man ikke skal utlevere informasjon til hvem som helst, men det burde da være mulig å få vite service-historikken på noe man kjøper ???? og i verste fall, hvis det er så viktig med "personsikkerhet" eller hva det nå enn måtte være, så kan jeg vel ihvertfall få beskjed om det før det har gått 10 dager ? Hvordan skulle det gå hvis man kjøper bil og de på verkstedet nekter å si hva de har av historikk på bilen ?? Jeg synes dette høres MEGET merkelig ut.

Er det riktig ? er det fordi jeg ikke selv møtte fysisk opp med klokken ? Hva mener dere...

Dette var irriterende :mad:

PS! For ordens skyld, det er ikke noe i veien med uret (fikk nemlig alt av dokumentasjon fra en annen forretning som måtte ta over etter at den første ikke fikk fikset det de skulle (eller var det mangel på evne/ønske om å finne riktige deler til en klokke som var verdt mindre enn 20 lapper)...?? Beklager, litt irritert over serviceinnstillingen til enkelte..:oops:

OK, moderer meg sterkt, fikk beskjed om at det bare var å komme innom så kunne de gi meg muntlig det som måtte være av info....det er ok synes jeg ...men synes synd på de som bor i f.eks. Kirkenes...

Synes ikke du har noen grunn til å være irritert over serviceinnstillingen her.
Du har ikke kjøpt klokken der men forventer å bli møtt som om du hadde det.

Helt urimlig holdning etter mitt syn.

Synes ikke du har noen grunn til å være irritert over serviceinnstillingen her.
Du har ikke kjøpt klokken der men forventer å bli møtt som om du hadde det.

Helt urimlig holdning etter mitt syn.

For det første blir jeg temmelig provosert av at du bruker utrykket "urimelig holdning"...jeg tror ikke du hadde sagt det hvis du leser hva jeg skriver litt nøye. Jeg er enig at det er bra de ikke utleverer info til hvem som helst, men er det ikke klokken som er poenget her ?? det er klokken som har vært på service over lang tid og jeg kan love deg at butikken fikk godt betalt så det er ikke akkurat der det ligger. Jeg synes det er naturlig at man skal kunne finne (og få informasjon) om servicehistrorikk på et ur man kjøper, men du har kanskje ikke det behovet/ønsket ?

Nå skal det også sies at jeg "modererte" meg endel da jeg fikk vite at jeg kunne komme innom med klokken, det har jeg full forsåelse for og det er helt ok for meg. Derfor er jeg fornøyd med "servicen" når det er ok. Det jeg reagerte på var at jeg ikke fikk vite at det var en "option" før jeg selv spurte, jeg fikk bare NEI SÅNT GJØR VI IKKE...og synes det var litt lite serviceinnstilt og kanskje litt arrogant....men for all del, det er det sikkert delte meninger om....

Enig ?:D

Enig - at det er delte meninger om dette:)

Jeg har lest innlegget ditt en gang til med nye briller, og står fortsatt inne for mitt svar.

En riktigere fremgangsmåte, slik jeg ser det, ville være at vedkommende du kjøpte klokken av fremskaffet dokumentasjonen du etterspør.

Ok, da enes vi om at det beste hadde vært om han kunne fremskaffe dokumentasjon, men det tenkte jeg ikke på da jeg kjøpte fordi jeg trodde det var greit å skaffe selv :oops:...

Jaja, god helg:)

Jeg vet, og kjenner følesen godt selv. Man er så ivrig og vil så mye og raskt ....
så da virker dager som år og fravær av svar som mangel på interesse osv.

Take care - kos deg med din nye klokke og god helg