Service på vintage Omega

Jon Henrik

Grunnlegger
Medlem
12. okt. 2007
Sted
Fredrikstad
En venn har arvet en eldre Omega fra 60-70 tallet. Er en helt enkel sak, som bortsett fra riper i krystallen fremstår som meget pen. Når det ble tatt service er derimot ganske uvisst, så tanken var å få sendt den bort og få byttet glasset og renset urverket.

Finnes det noen rimeligere alternativer i Oslo-området enn å sende den inn til Swatch Norge via en AD?

En venn har arvet en eldre Omega fra 60-70 tallet. Er en helt enkel sak, som bortsett fra riper i krystallen fremstår som meget pen. Når det ble tatt service er derimot ganske uvisst, så tanken var å få sendt den bort og få byttet glasset og renset urverket.

Finnes det noen rimeligere alternativer i Oslo-området enn å sende den inn til Swatch Norge via en AD?

Jeg har veldig gode erfaringer med Protid i sandvika når det gjelder service av vintage Omega. Er ganske sikker på at de gjør jobben "in-house"

De fleste eldre urmakere kjenner disse verkene fra dengang Omega var i salg overalt. Finner du noen som har drevet butikk siden før kvartsrevolusjonen, har de reparert slike mange ganger. Kanskje de også var forhandlere, og dermed har gamle deler liggende. Da jeg bodde i Oslo på nittitallet brukte jeg en eldre urmaker i Ullevålsveien til både Omega og andre eldre ur. Service hos ham var under halvparten av det Bjerke forlangte, og han hadde ofte deler selv. Jeg husker ikke navnet og vet ikke om forretningen fremdeles eksisterer, men mener den lå på samme side men like ovenfor Vår Frelsers gravlund. Det var også en på den andre siden av gaten, ikke langt fra Underwater Pub.

I går på NURK var det en av de eldre kara som snakket om en greker, bosatt i Norge som rehabiliterte og pusset opp eldre ur for en billig penge. Han hadde selv med seg et par 50-60-70-talls ur som kom direkte fra denne mystiske middelhavsmannen. Jeg er nokså sikker på at dette TS-medlemmet (ikke så veldig aktiv poster) deltok i samtalen, og en PM til vedkommende kan muligens kaste lys over saken.

De fleste eldre urmakere kjenner disse verkene fra dengang Omega var i salg overalt. Finner du noen som har drevet butikk siden før kvartsrevolusjonen, har de reparert slike mange ganger. Kanskje de også var forhandlere, og dermed har gamle deler liggende. Da jeg bodde i Oslo på nittitallet brukte jeg en eldre urmaker i Ullevålsveien til både Omega og andre eldre ur. Service hos ham var under halvparten av det Bjerke forlangte, og han hadde ofte deler selv. Jeg husker ikke navnet og vet ikke om forretningen fremdeles eksisterer, men mener den lå på samme side men like ovenfor Vår Frelsers gravlund. Det var også en på den andre siden av gaten, ikke langt fra Underwater Pub.

Jeg husker ikke navnet jeg heller, men den er der fortsatt. gikk forbi der for et par uker siden.

Ellers har jeg veldig god erfaring med Alf Lie. Leverte inn en arvet Omega Constellation Pie Pan fra tidlig 60-tallet, som hadde ligget stille i ca 20 år.

Det tok litt tid og vet ikke om det var billig (3500), men fikk iallefall total overhaling, med bytte av diverse tannhjul, nytt glass og puss, slik at den så som ny ut, og går mer nøyaktig enn min Rolex Sea Dweller.

Eneste jeg kan sette fingeren på var at de ikke klarte å skaffe orginal krone .