- Medlem
- 10. sep. 2009
- Innlegg
- 708
På vårparten i fjor leverte jeg inn min Zenith El Primero Rainbow til service:
Klokken hadde egentlig fungert uten problemer i ca 8 år, men datoen hadde gått fra å skifte kontant (med rekyl!) på sekundet kl 24 til å begynne kl 0300 og bruke to timer på prosessen. Den gikk også 5 sek for sent (egentlig uvesentlig). I tillegg hadde den to skraper på bezelen etter forrige eier, men så ellers strøken ut. Ettersom klokken var kjøpt brukt uten papirer eller servicehistorikk tenkte jeg at det var på tide med en service og å få fikset disse to tingene.
Da jeg leverte den inn fikk jeg et kostnadsoverslag på 5000 for servicen. Jeg spurte om bezelen ville bli byttet siden denne hadde to skraper, men de tvilte på om de var mulig å få tak i dette og ville prøve å lakke over skrapene. Jeg var skeptisk til den tilnærmingen, men tenkte jeg skulle avvente resultatet.
Klokken ble ferdig på sensommeren. Da jeg hentet den ville de ha rett over 6000 kroner, noe jeg syntes var OK, ettersom det er et komplisert verk. Jeg ble imidlertid overrasket da jeg oppdaget at klokken fortsatt hadde samme bezel, så helt identisk ut (huset hadde ingen riper i utgangspunket)og at det fortsatt var feil på datoen. Den gikk fremdeles 5 sek for sent. Ingen tegn til spa-oppholdet, altså.
Etter kontakt med Zenith fikk jeg beskjed om at det fortsatt var mulig å få tak i bezel, så jeg gikk tilbake og ba dem om å bestille det, samt å fikse datoen. Da jeg hentet klokken forrige uke ville de da ha 3900 for jobben med å montere bezelen (som jeg mente var en del av servicen) og å reparere datoen (definitivt en del av servicen), hvorpå jeg måtte spørre om service på en El Primero virkelig koster 10K. Vi ble enige om å halvere den siste regningen, men det er fremdeles vesentlig mer enn hva jeg har betalt for mine andre klokker. Urmakeren mente denne gang at “ingen i Europa vil ta service på en El Primero for under 8000”, noe som setter hans opprinnelige kostnadsoverslag i et pussig lys.
Klokken går forresten fortsatt 5 sek for sent.
Er det noen andre på forumet som har erfaringer med prisnivået på servicer for El Primero?
For the record: Jeg er fornøyd med behandlingen hos urmakeren, er svært begeistret for klokken og betaler gjerne for å få den i topp stand, noe jeg håper den nå er. Det er kun prisnivået som overrasker meg.
![DSC00248.jpg](http://i600.photobucket.com/albums/tt87/morini/DSC00248.jpg)
Klokken hadde egentlig fungert uten problemer i ca 8 år, men datoen hadde gått fra å skifte kontant (med rekyl!) på sekundet kl 24 til å begynne kl 0300 og bruke to timer på prosessen. Den gikk også 5 sek for sent (egentlig uvesentlig). I tillegg hadde den to skraper på bezelen etter forrige eier, men så ellers strøken ut. Ettersom klokken var kjøpt brukt uten papirer eller servicehistorikk tenkte jeg at det var på tide med en service og å få fikset disse to tingene.
Da jeg leverte den inn fikk jeg et kostnadsoverslag på 5000 for servicen. Jeg spurte om bezelen ville bli byttet siden denne hadde to skraper, men de tvilte på om de var mulig å få tak i dette og ville prøve å lakke over skrapene. Jeg var skeptisk til den tilnærmingen, men tenkte jeg skulle avvente resultatet.
Klokken ble ferdig på sensommeren. Da jeg hentet den ville de ha rett over 6000 kroner, noe jeg syntes var OK, ettersom det er et komplisert verk. Jeg ble imidlertid overrasket da jeg oppdaget at klokken fortsatt hadde samme bezel, så helt identisk ut (huset hadde ingen riper i utgangspunket)og at det fortsatt var feil på datoen. Den gikk fremdeles 5 sek for sent. Ingen tegn til spa-oppholdet, altså.
Etter kontakt med Zenith fikk jeg beskjed om at det fortsatt var mulig å få tak i bezel, så jeg gikk tilbake og ba dem om å bestille det, samt å fikse datoen. Da jeg hentet klokken forrige uke ville de da ha 3900 for jobben med å montere bezelen (som jeg mente var en del av servicen) og å reparere datoen (definitivt en del av servicen), hvorpå jeg måtte spørre om service på en El Primero virkelig koster 10K. Vi ble enige om å halvere den siste regningen, men det er fremdeles vesentlig mer enn hva jeg har betalt for mine andre klokker. Urmakeren mente denne gang at “ingen i Europa vil ta service på en El Primero for under 8000”, noe som setter hans opprinnelige kostnadsoverslag i et pussig lys.
Klokken går forresten fortsatt 5 sek for sent.
Er det noen andre på forumet som har erfaringer med prisnivået på servicer for El Primero?
For the record: Jeg er fornøyd med behandlingen hos urmakeren, er svært begeistret for klokken og betaler gjerne for å få den i topp stand, noe jeg håper den nå er. Det er kun prisnivået som overrasker meg.