Servicekostnader El Primero

Medlem
10. sep. 2009
På vårparten i fjor leverte jeg inn min Zenith El Primero Rainbow til service:

DSC00248.jpg

Klokken hadde egentlig fungert uten problemer i ca 8 år, men datoen hadde gått fra å skifte kontant (med rekyl!) på sekundet kl 24 til å begynne kl 0300 og bruke to timer på prosessen. Den gikk også 5 sek for sent (egentlig uvesentlig). I tillegg hadde den to skraper på bezelen etter forrige eier, men så ellers strøken ut. Ettersom klokken var kjøpt brukt uten papirer eller servicehistorikk tenkte jeg at det var på tide med en service og å få fikset disse to tingene.

Da jeg leverte den inn fikk jeg et kostnadsoverslag på 5000 for servicen. Jeg spurte om bezelen ville bli byttet siden denne hadde to skraper, men de tvilte på om de var mulig å få tak i dette og ville prøve å lakke over skrapene. Jeg var skeptisk til den tilnærmingen, men tenkte jeg skulle avvente resultatet.

Klokken ble ferdig på sensommeren. Da jeg hentet den ville de ha rett over 6000 kroner, noe jeg syntes var OK, ettersom det er et komplisert verk. Jeg ble imidlertid overrasket da jeg oppdaget at klokken fortsatt hadde samme bezel, så helt identisk ut (huset hadde ingen riper i utgangspunket)og at det fortsatt var feil på datoen. Den gikk fremdeles 5 sek for sent. Ingen tegn til spa-oppholdet, altså.

Etter kontakt med Zenith fikk jeg beskjed om at det fortsatt var mulig å få tak i bezel, så jeg gikk tilbake og ba dem om å bestille det, samt å fikse datoen. Da jeg hentet klokken forrige uke ville de da ha 3900 for jobben med å montere bezelen (som jeg mente var en del av servicen) og å reparere datoen (definitivt en del av servicen), hvorpå jeg måtte spørre om service på en El Primero virkelig koster 10K. Vi ble enige om å halvere den siste regningen, men det er fremdeles vesentlig mer enn hva jeg har betalt for mine andre klokker. Urmakeren mente denne gang at “ingen i Europa vil ta service på en El Primero for under 8000”, noe som setter hans opprinnelige kostnadsoverslag i et pussig lys.

Klokken går forresten fortsatt 5 sek for sent.

Er det noen andre på forumet som har erfaringer med prisnivået på servicer for El Primero?

For the record: Jeg er fornøyd med behandlingen hos urmakeren, er svært begeistret for klokken og betaler gjerne for å få den i topp stand, noe jeg håper den nå er. Det er kun prisnivået som overrasker meg.

Dette høres helt hårreisende ut! Når man går til urmakeren med en klokke, presenterer et problem, får en pris for service/reparasjon og det avtalte resultatet etter en rett-frem jobb viser seg å utebli, så er det prisavslag du skulle ha, ikke en ny regning!

Mitt generelle inntrykk av den norske urmakerstanden er at det er et halvt dusin som har både peiling og yrkesstolthet, resten burde heller vært brukt som fyllmasse i pølseproduksjon.

Mitt generelle inntrykk av den norske urmakerstanden er at det er et halvt dusin som har både peiling og yrkesstolthet, resten burde heller vært brukt som fyllmasse i pølseproduksjon.

:D

Det var vel litt strengt. Satt til å administrere pølseproduksjon derimot...

5000 er vel omtrent hva det koster å få utført service på en Daytona med (det modifiserte) ElPrimero-verket, så det er ingen overraskelse. Regning nummer to er jo hinsides all fornuft. Ble hele bezelen byttet, eller bare innlegget?

Jeg betalte 6.000 for full service, ny remvelle (riktig ord?) og ny krone (som jeg stadig venter på). I tillegg ble kasse og glass polert opp, var litt riper i glasset. Klokka er fortsatt litt for kjapp med +7 sekunder i døgnet, men jeg har fått beskjed om at det bare er å komme innom for regulering.

Her er det vel kanskje på sin plass å offentliggjøre hvilken urmaker det dreier seg om...?
Med slike sprik i både pris og (tydeligvis) service er vel dette av allmen interesse.

Tidemann.. Og det er vel ikke flust av urmakere som er "autorisert" på Primeroer (kun en eller?)

Tilbake fra langhelg i pudderland:)

Ja - det er vel egentlig regning nr 2 jeg reagerte på, spesielt før den ble halvert. Jeg ser på den gamle bezelen at de tydeligvis har byttet hele ringen (ikke bare innlegget), selv om det ikke var nødvendig. Det forklarer vel litt av kostnadene. Deleprisene til Zenith skal etter urmakerens utsagn være svært høye. Vel, vel - jeg får trøste meg med at jeg snublet over klokken uforskammet gunstig og at jeg har planer om å bli gammel med den.