Sett i Finansavisen - lommetørkle

Medlem
17. juni 2009
Sted
Oslo
Til sonens stilbevisste som gjerne trår til med et "pocket square": Vil dere si dette er innafor, eller for mye matching av lommetørkle og slips og dermed no go?

corneliani_zpsddd06e9f.jpg

Gylden regel er at tørkle og slips aldri skal matche. Det har hvert fall jeg alltid operert etter:)

ai13-pl001.jpg

Helt greit det der. Om det er snakk om helt identiske farger i slips og tørkle (og evt. samme stoff/tekstur) er det suboptimalt, men vanskelig å se ut fra bildet...

Blir i overkant "matching" for min del. Foretrekker å ikke ha likt/tilsvarende mønster på lommetørkle og slips/sløyfe. Er i større grad "tillatt" å match lommetørkle med skjorte eller sokker. Ellers så tilstreber jeg å bruke lommetørklær som danner en kontrast til dressjakken.

EDIT: Et helt hvitt silkelommetørkle vil i dette tilfellet være "safe", samtidig som det, i mine øyne, tar seg bedre ut.

Redigert:
Ah, det var en bedre illustrasjon - takk Juice.

Jeg bruker ikke tørkle selv (ennå), men jeg har jo fått med meg at man skal være forsiktig med å matche lommetørkle og slips. Her er riktignok mønsteret forskjellig, men rent instinktivt synes jeg at det ble relativt matchet allikevel.

Dette kunne jeg fint ha valgt ut selv som en "safe" kombinasjon, men det bryter med det jeg har "lært" :) Interessant å se forskjellige meninger, keep'em coming.

Redigert:
Jeg prøvde å få igang en tråd om dette for leeeeenge siden:)

http://www.tidssonen.no/forum/stil-12/slips-pochette-5176/ (ja, jeg vet at slipsknutene på bildene er dårlige :p )

Personlig supplerer jeg alltid med tørkle når jeg bruker blazer. Jeg synes det er morsomt å sprite opp antrekkene med litt farger:)

Til finere anledninger (les: sort dress og slips) bruker jeg kun hvit pocket square.

Redigert:
Haha! Jeg gjorde faktisk et søk i Stil-forumet før jeg opprettet tråden, men ordet "Pochette" sa meg ingenting :)

( husker jeg jo den tråden.)

En anelse mye matching

Til hverdags er et pent brettet, feks med Paisley-mønster glimrende til sportsjakke.
Til fest skal det være friskere og krøllet (se tilfeldig ut)

Er helt ok. Er jo mer spennende med mer sprik i mønster, men så lenge det ikke er helt likt, er det ok. Selv liker jeg mer sprik, men hvis man liker det litt roligere er nok heller ikke dette helt uvanlig. Ser at noen mener det er no go, men så lenge det ikke er helt likt går det greit, selv om det ikke er slik jeg hadde valgt det selv. Så min konklusjon er at når slips og tørkle har eksakt samme mønster (spesielt de som selges sammen, det er det verste jeg vet..) så er det ikke greit, men så lenge det er forskjeller, om enn bare små, er det ok. Selv om jeg personlig synes det er mer spennende med større forskjeller.

Redigert:
Dette er helt fint. Man bør unngå fullstendig match, men ellers ikke noe problem. Her er jo mønsteret forskjellig. Hvis man skal følge ekspertene så skal vel gjerne hovedfargen i tørklet være matchet med andre- eller tredjefargen i slipset fremfor en matching med hovedfargen i slipset. Men synes det blir litt sært å henge seg opp i det. Jeg går uansett mest med hvitt tørkle.

Matching av slips og pocket square

Liver opp igjen denne tråden.

Hva syns Tidssonen-folket om denne kombinasjonen:
Screen Shot 2014-01-22 at 21.11.00.png • Droplr

Jeg syns personlig det er stilig, selv om noen vil nok mene det er for mye matching. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal gå til innkjøp av grenadine slips i burgunder (helfarget uten prikker). Og syns et tørkle med burgunder farvet men med hvite pin dots, alá dette:
Screen Shot 2014-01-22 at 21.12.19.png • Droplr kunne vært fint. Det blir altså to forskjellige stofftyper (grenadine og allminnelig silke), men med samme grunnfarve, selv om det riktig nok ikke er prikker på slipset i dette tilfellet.

Så - hva er dommen?

Liver opp igjen denne tråden.

Hva syns Tidssonen-folket om denne kombinasjonen:
Screen Shot 2014-01-22 at 21.11.00.png • Droplr

Jeg syns personlig det er stilig, selv om noen vil nok mene det er for mye matching. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal gå til innkjøp av grenadine slips i burgunder (helfarget uten prikker). Og syns et tørkle med burgunder farvet men med hvite pin dots, alá dette:
Screen Shot 2014-01-22 at 21.12.19.png • Droplr kunne vært fint. Det blir altså to forskjellige stofftyper (grenadine og allminnelig silke), men med samme grunnfarve, selv om det riktig nok ikke er prikker på slipset i dette tilfellet.

Så - hva er dommen?

funkar fint de! (y)

Ser det er noen månder siden det er skrevet noe her sist, men likevel.

Matching av pocket square og slips er no go!

Det er en grunn til at det ikke selges i sett (stort sett ikke hvertfall) Ofte er slipset enkelt og ikke for mye farger og mønster og pouchetten brukes til å sprite opp antrekket, da gjerne i farger og mønstre. Her kan man brette på mange forskjellige måter, eller bare stappe tilfeldig ned i lommen. Eneste som jeg (og mine kollegaer i klesbransjen) aldri gjør er å brette den klassiske trekanten.

Har du hvit skjorte og hvitt tørkle skal dette brettes og ikke stappes. Her mener jeg det alltid er finest med en "vanlig" brett - altså bare en rett firkant som stikker opp av lommen. Skal også fylle hele bredden av lommen og stikke opp 1-2 cm.

Kjøpte meg dette fra Richard James forleden:
sqs-26-02.jpg

Er meget fornøyd!

COOL!

Eton har veldig mye bra om dagen! Ellers er Roda å anbefale! mye fine mønster i andre kvaliteter enn silke, personlig synes jeg det er mye finere med litt tykkere stoffer.

Ser det er noen månder siden det er skrevet noe her sist, men likevel.

Matching av pocket square og slips er no go!

Det er en grunn til at det ikke selges i sett (stort sett ikke hvertfall) Ofte er slipset enkelt og ikke for mye farger og mønster og pouchetten brukes til å sprite opp antrekket, da gjerne i farger og mønstre. Her kan man brette på mange forskjellige måter, eller bare stappe tilfeldig ned i lommen. Eneste som jeg (og mine kollegaer i klesbransjen) aldri gjør er å brette den klassiske trekanten.

Har du hvit skjorte og hvitt tørkle skal dette brettes og ikke stappes. Her mener jeg det alltid er finest med en "vanlig" brett - altså bare en rett firkant som stikker opp av lommen. Skal også fylle hele bredden av lommen og stikke opp 1-2 cm.

Enig i mye her, men "vanlig" brett er ikke noe for meg. Blir altfor stivt og merkelig. Ellers så skal det jo være sammenheng mellom slips og pocket square, det viktigste er bare at det ikke er samme mønster eller hovedfarge. Det blir for eksempel nevnt over at hovedfargen skal matche andre- eller tredjefargen i slipset osv.

Har nemlig sett mange som har tatt den altfor langt motsatt vei også, hvor alt er ett kaos av mønstre og farger. Ikke spesielt stilfult det heller.