Shturmanskie?

Medlem
14. okt. 2015
Sted
Søgne
Er det noen her som kjenner til de originale shturmanskie klokkene? Klokkene som tidligere sovjetpiloter fikk utdelt på 50-tallet, og Gagarin gjorde kjent som første klokke i verdensrommet. Jeg har kommet over en utgave i Ukraina som, etter hva jeg kan klare å se, av både merking, visere og tannhjul er en original 15 steiners 1952 modell, men skulle gjerne hatt den bedømt av noen som virkelig kan det.. Anyone? Jeg har kjøpt klokka, så den er allerede min.. Men vil gjerne vite om "smykket" mitt er originalt eller ei. Veldig masse selges som originale på ebay til 3-4000,-kr, men de meste der har et eller annet avvik i forhold til hvordan originalen skal være.

Har ikke grei på Russisk urverk, men de har eget forum for disse på WUS http://forums.watchuseek.com/f10/
sikkert noen som kan bekrefte ekteheten av den der.

Er mye rart som blir klassifiserte som originale om dagen, verst av alt er at folk tror hva de leser uten å være kritisk. Forhandler av slike vintage ur er ikke bedre i mange tilfeller heller.

• Liker
Reaksjoner: Hurraforøstblokk
Velkommen!

Ja, kjøpe en Sturmanskie er risiko-sport. Utrolig mye fakes ute og går, en klokke som det selges i bøtter og spann av til lettlurte turister på Den Røde Plass. Og da snakker vi billige fakes. :) Hvilken kilde brukte du for å vurdere originalitet? Denne her er vel den beste jeg har kommet over: http://forums.watchuseek.com/f54/spotting-original-15-jewel-sturmanskie-tammo-23013.html

Sjekker klokka di ut ift til denne, er du nok godt innafor.

Videre vil jo også verdien påvirkes av eventuelle restaureringer av kasse/skive og re-luming.

Hadde vært morsomt med bilder!

• Liker
Reaksjoner: Hurraforøstblokk
Heisann, og takk for gode svar. Jeg er fullstendig ny i klokkeverden, men er nok noe over gjennomsnittet interressert i Øst Europeiske greier, og falt derfor veldig når jeg var i Russlans sist og ble introdusert for Shturmanskie. Da var det riktignok siste utgaven. Svart, fin kloke med Gagarin på baksiden. Men jeg er typen som liker å gå for originalen om jeg kan, og startet derfor litt research. Jeg har holdt meg til den beskrivelsen du og linker til SpaceCowboy, og slik jeg ser det, sitter jeg med en original her. Jeg er elendig på foto, men har da klart å hoste opp et par mobilbilder her nå. ..og ehmm.. det viser seg at jeg er enda mer elendig på å legge bilder inn på forum:p.. kan jeg ikke legge dem inn direkte i tråden her? Får bare opp at jeg må legge inn linker?
Det er femsifret serienummer og den er produsert 3/51, med 15 steiner. Den ene viseren har mistet den selvlysende "innmaten", og rødfargen på sekundviseren skimtes bare svakt. Klokka tikker og går uforskammet riktig hvis jeg trekker den opp daglig. Glasset har kun noen få riper, noe som gjør at jeg mistenker den for at glasset har vært byttet, men resten ser altså ut til å være originalt.
Ikke at jeg har tenkt å selge vidunderet, men det kunne vært artig å fått en vurdering på den en gang. Men det er kanskje ikke mange som kan klare å sette verdi på noe sånnt.
Har dere evt anelse om hva andre "tilsvarende" vintageklokker ligger på.