Siggen7 gull samling.

Medlem
10. feb. 2009
Sted
Bergen
Temaet i denne samlingen er gull, enten 14k eller 18k. Jeg samler primært på vintage-ur.
IMG_1644.jpg

Først ut er vel strengt tatt ikke et gull-ur men en blanding stål/gull. Rolex 116613:
IMG_1646.jpg

Eterna-Matic Centinare i 18K gull med orginal 18K Eterna-lenke også i 18K. År ca 1971, stand NOS, størrelse 35mm vekt 77g:
IMG_1647.jpg

Logines, kasse i 18K lenke i 14K, år ca 1970, Stand nesten som ny, vekt ca 75g størrelse 35mm:
IMG_1656.jpg

Fabuna i 14k, Tror det er et merke som ble solgt hos urmakere i bergen, Sveitisk verk, år ca 1967, stand: brukt, vekt 38g:
IMG_1660.jpg

Omega Geneve i 14k, ca 1970, stand meget god, vekt 38g, størrelse 35mm:
IMG_1650.jpg

Omega Constellation, 14k kasse og orginal 14k lenke massiv 155g! Stor ca 37mm bredde, år ca 1970, stand meget god:
IMG_1651.jpg

IMG_1664.jpg

Samlebilde fra baksiden;
IMG_1669.jpg

Constellation`en er svært tøff :) Men den er i litt lys gull, nesten hvit når man sammenligner den med andre gullklokker av gult-gull. Kommer ikke så bra fram på bildene.
Når man har den på armen virker den større enn 116613 (nye subben):
IMG_1277.jpg

Absolutt en fin klokke, leter litt etter en gullklokke selv, som jeg kan ha til Jul og 17.Mail, men blir nok på rem.

Hva er målet på klokken over kronen?

Absolutt en fin klokke, leter litt etter en gullklokke selv, som jeg kan ha til Jul og 17.Mail, men blir nok på rem.

Hva er målet på klokken over kronen?

Målt med linjal og ikke skyvelær: ca 41mm bredde med krone og høyde ca 43mm. Ganske stor klokke.
Legg merke til at på skriften på skiven kommer Constellation "først" (øverts). Det tror jeg er ganske uvanlig. Kan også nevnes at det er cal 1001. Dette kaliberet er kjennt for at det var ikke så bra, men dette uret går meget nøyaktig selv etter 40+ år.

Dette er en herlig samling, Siggen7!
Mange har aversjoner mot gull ur, men her viser du virkelig skjønnheten i gullur!
Herlig!:cool:

Flotte klokker :)

Liker spesielt godt 116613... Men, så er jeg nok litt inhabil når det gjelder den :p

Rolexen blir min favoritt her siden jeg ikke er noen vintage-mann (først og fremst på grunn av størrelsen). Jeg liker å kjenne at jeg har klokken på meg så jeg skulle gjerne hatt en gullklokke selv med litt størrelse og god vekt.
Jeg synes gull er fascinerende på grunn av sin betydning opp igjennom tidene, og ikke minst hva folk har fått seg til å gjøre for å skaffe seg dette metallet. Kanskje mest negativt der... Men jeg er sikker på at du har skaffet ditt gull på ærlig vis siggen7:mrgreen:

Rolexen blir min favoritt her siden jeg ikke er noen vintage-mann (først og fremst på grunn av størrelsen). Jeg liker å kjenne at jeg har klokken på meg så jeg skulle gjerne hatt en gullklokke selv med litt størrelse og god vekt.
Jeg synes gull er fascinerende på grunn av sin betydning opp igjennom tidene, og ikke minst hva folk har fått seg til å gjøre for å skaffe seg dette metallet. Kanskje mest negativt der... Men jeg er sikker på at du har skaffet ditt gull på ærlig vis siggen7:mrgreen:
Ikke helt ærlig :) bare tuller... Jeg er enig at vintage-ur ofte er for små, men ofte ser de mye større ut på armen enn hva målene skulle tilsi. Tykkelsen på uret har mye å si hvordan den sitter på armen, er den supertynn kan den virke svært liten selv om diameteren er stor.
Jeg er fasinert over at 30-40-50 år gamle ur fortsatt er som "nye" og holder cocs ganske bra.

Målt med linjal og ikke skyvelær: ca 41mm bredde med krone og høyde ca 43mm. Ganske stor klokke.
Legg merke til at på skriften på skiven kommer Constellation "først" (øverts). Det tror jeg er ganske uvanlig. Kan også nevnes at det er cal 1001. Dette kaliberet er kjennt for at det var ikke så bra, men dette uret går meget nøyaktig selv etter 40+ år.

Har en Constellation i gullkappe selv (ikke like grom som din, men helt ok til smoking inntil jeg får kloen i en DayDate på firfisle). Min har både dag og dato, og også fenomenet med "Constellation" på toppen og "Omega" nederst.

Bilde for seg selv:

n663175732_2606782_9014.jpg

Sammen med Patek "Golden Ellipse"

10716_171015445732_663175732_4192242_8229587_n.jpg

Mer gull til folket!!

Har en Constellation i gullkappe selv (ikke like grom som din, men helt ok til smoking inntil jeg får kloen i en DayDate på firfisle). Min har både dag og dato, og også fenomenet med "Constellation" på toppen og "Omega" nederst.

Bilde for seg selv:

n663175732_2606782_9014.jpg

Sammen med Patek "Golden Ellipse"

10716_171015445732_663175732_4192242_8229587_n.jpg

Mer gull til folket!!

Nydelig Constellation du har. Jeg har ikke sett så mange med skriften først, tror det var en del modeller som ble levert i 1970 og 1971 med "cussion" form på kassen med dette fenomenet.

Den Pateken du har er rå! Jeg har også en Patek Philippe:) Det er desverre ikke et armbåndsur, men en Telequartz masterclock. Brukes mye i store bygg og i båter der man trenger synkrone veggur.

Ja, ikke mange som liker Golden Ellipse grunnet størrelsen, men ejg synes det et helt utrolig flott selskapsur. Det skal sies at det ikke er i min samling lenger. Dessverre. Det er for meg det dyreste uret som har vært innom, og følelsen av å bære 140k på håndleddet er ganske utrolig synes jeg.

Uansett; jeg synes det er utrolig kult at du sentrerer samlingen rundt temaet "gull".

:) Det ser ut som gull kommer til å stige mye framover spår de vise ;)
Ser ka-rasmussen tar 251,41 kr grammet for 24k i dag.

251 kroner grammet:eek: Var ikke klar over at det var så høyt, skjønner at det er krisetider i verden.
Som en liten kuriositet kan jeg nevne at her i landet fra 1870-tallet og til ca 1930 kunne du gå inn i Norges Bank og veksle en tusenlapp i 400 gram rent gull i myntform. I dag får man altså bare 4 gram for samme summen.
Det må være dyrt å samle gullklokker for tiden:roll:

251 kroner grammet:eek: Var ikke klar over at det var så høyt, skjønner at det er krisetider i verden.
Som en liten kuriositet kan jeg nevne at her i landet fra 1870-tallet og til ca 1930 kunne du gå inn i Norges Bank og veksle en tusenlapp i 400 gram rent gull i myntform. I dag får man altså bare 4 gram for samme summen.
Det må være dyrt å samle gullklokker for tiden:roll:
Smelteprisen på 14K vil da være 146,- kr grammet + legeringen sølv og 18K vil være 188,- kr pr. gram + sølvet til legeringen.
Det blir dessverre dyrere og dyrere :)