Sir John Bennett lommeur - hjelp til veien videre

Medlem
14. juni 2013
Hei,

Vi fant denne i en gammel hytte, som tilhørte min bedre halvdels familie, og jeg har (med glede) påtatt meg jobben med å finne ut mer om dette uret.

Den ytre tilstanden er så som så, men innsiden er absolutt spennende.

Her er det jeg har funnet ut så langt:

- Uret er laget av Sit John Bennett ( jeg kan lese ) Som var bosatt og jobbet fra Cheapside i London.

- Han har produsert ur for både det engelske hoffet og The royal Observatory.

- Uret er laget mellom 1872 da han ble adlet og 1898 da han døde

- Dekalen på skiven er uoriginal og påført etter uret ble produsert, men kan i følge urmaker Sutterud enkelt fjernes.

- Verket er mest sannsynlig en del av et dødsbo etter en sjømann i familien som reiste svært mye til alle verdensdeler, og er med stor sannsynlighet anskaffet i London eller New York på 1920-30 tallet.

Så til utfordringen, etter å ha tatt med uret til Sutterud, er svaret, uret har definitivt verdi, men jeg har aldri sett et verk som er satt sammen på denne måten..

Finishen (og håndverket) er visstnok av svært bra standard, og han mente at dette var "satte of the art" når det ble produsert.

Jeg er nysgjerrig av natur, og vil gjerne finne ut mer, men er usikker på hvor jeg bør gå nå, noen som har noen ideer?

Alle tips og råd mottas med takk.

Legger ved noen (dårlige) bilder som kan fortelle litt mer om hva det er snakk om.

Vedlegg

• IMG_2460.JPG
    IMG_2460.JPG
    118 KB · Visninger: 0
  • IMG_2462.JPG
    IMG_2462.JPG
    121 KB · Visninger: 0
  • IMG_2466.JPG
    IMG_2466.JPG
    209 KB · Visninger: 0
  • IMG_2463.JPG
    IMG_2463.JPG