Sjofle triks av Omega, men sikkert lovlig.

Medlem
14. mai 2012
Sted
Asker
Jeg har stor forståelse for at min lokale lille urmaker er forbannet.
Vi har hatt en god forbindelse i årevis, og han har pleiet min gamle P O, og andre.
Nå forteller han at han ikke kan hjelpe meg mer. Han har for liten omsetning til å få ha den æren å være Omega-forhandler, og kan ikke få kjøpt deler lenger.
Det er mange måter å skremme bort kunder på, men de regner vel med å vinne så mange andre.
Takk for meg.

Dette har vel vært kjent en stund, at de skal ha færre og lengre i mellom ADer for å skape en større eksklusivitet rundt merket. Det er jo sånn Rolex opererer, og det funker jo for de - tipper jeg er Omegas tankegang.
At de tråkker noen på tærene på veien tipper jeg de forventer, for på den måten å riste av seg allemannseiestempelet de har idag.

Det er synd for disse små lokale urmakerne, som mister en fot å stå på.

• Liker
Reaksjoner: titan
Ja, det er virkelig synd på dem, Skovdahl. Men vi kan jo svare på vår måte.
Når jeg sier "Takk for meg", så er det ikke til den lokale urmakeren jeg sier det, men til Omega. Jeg har allerede skaffet meg et nytt favorittmerke, til det "eksklusive" Omega kan jeg bare si God Tur !

Enig i at den nye strategien er "kjip"

Dog, dessverre, tror jeg omega har full kontroll på hva strategien vil bety for deres egen lommebok. Eksklusive klokkemerker livnærer seg tross alt på hypen de selv prosjekterer. Det omega gjør her er legitimt. Det er nok verre for et merke som ikke har markedsandel, historikk og som ikke vært en trendsetter de siste 50år.

Omega har i stor grad lyktes med sine teknologiske nyvinninger og produserer ur mennesker er interessert i å kjøpe (av forskjellige grunner) selv om prisene økes.

My2c

De ETA urverk er brukt av mange forskellige varemerker og distribuert i gigantiske skaller siden mange år nå: At "alle" kunne jobbe på disse "lite" avanserte urverk er ingen stor overraskelse.

Omega går på en 100% in-house kurs med egen eksklusive teknologi og det implementerer en ny politik som blir annerledes en den ETA tiden. En strengere politikk....Til fordel for kunden også.
Ikke bare til Omega sin fordel...

Fra det jeg vet er det allerde en ting på de 2500 caliber som krever et helt spesielt verktøy og litt opplæring: Justeringen av den "balance spring" regulator som tillater regulering på urverkets nøyaktighet.
http://www.esslinger.com/omega-co-axial-micro-star-regulating-key-for-balance/

Omega in-house urverk er mye mer avansert enn de gammel ETA hybrider og krever spesiell verktøyer og opplæring.
Har man en liten butikk med liten omsetning og en enkelt lite verksted med bare basis verktøy: Blir det vanskelig å møte kravene Omega kommer med.

http://www.watchpro.com/16554-omega-responds-to-selective-spare-parts-policy/

...The authorization for watchmakers and companies is implemented and monitored through assessments of the working environment, equipment and brand-specific tooling required to service Omega timepieces.”

Mail fra Omega UK. jeg fant på nettet.

We thank you for your message of May 20th, 2014.

We have noted your comments about our company's spare parts distribution, particularly in the UK and we would like to seize this opportunity to clarify the rationale of our strategy.

Since many years, the aim of OMEGA is to deliver fast, reliable, high quality service meeting the different needs of OMEGA customers. In this sense, it has been decided several years ago to opt for a selective spare parts distribution system that is harmonized at the European level. This measure ensures the supply of original OMEGA spare parts according to three different levels of competences within a network of authorized OMEGA service centres.

When handing his watch to such authorized OMEGA service centres, the end customer has the comfort to know that the service provided corresponds to the strict quality standard of the brand. This is illustrated by the 24-month service warranty offered on our interventions.

We would like to emphasize that neither OMEGA SA nor Swatch Group (UK) Limited are restricting the deliveries of spare parts to watch makers and service centers. To the contrary, any organization fulfilling our brand's skills and equipment requirements can join the authorized OMEGA service network and purchase corresponding spare parts.

We hope that the above has rendered the situation more comprehensible and regret any possible misunderstanding which could have led to your comments.

Best regards,

Your OMEGA team

Skjønner godt at Omega vil opp på samme hylle som Rolex m.flere og det vil koste iform av svik til de som har bygd navnet møysommelig gjennom tidene, nemlig urmakerne rundt om i verden. Jeg ser den at Omega vil opp og fram men mange som har ført merket opp og fram til dags dato er desverre ikke med på fortsettelsen. Synd men sant.