Skades urverk av aktiviteter som ski, tennis etc. ?

Selv opplever jeg dørkarmer og flislagte gulv som klokkenes største fiende.

Og enig med @Consigliere, perp cal eller andre avansert klokker kan jo byttes ut med en sportsmodell ved sportsaktiviteter.

Slik introduserer PP sine sportsmodeller i sin katalog:

• Liker
Reaksjoner: MrFinale og bjorngb
Hva med hagleskyting/skyting generelt? Kraftige vibrasjoner...

Jeg skyter mange tusen skudd i året, alltid med klokke på. Sålangt har jeg ikke opplevd noen problemer, påtross av at jeg stort sett bruker gamle ur og dessuten skyter links og dermed får større belastning på klokkearmen enn høyreskyttere. Jeg tar dem heller ikke av for skigåing eller annet friluftsliv. Når slike tråder kommer opp, pleier jeg minne om at for ikke så mange år siden brukte alle mekaniske ur, og de hang på hele tiden. Jeg kjenner en gammel venstrehendt snekker som slår inn to-toms firkantspiker med to slag, og har hatt konfirmasjonsomegaen hengende rundt det svære håndleddet på slagarmen helt siden han fikk den. Lenken er forlengst skiftet ut, skiven fuktskadd og bortimot uleselig, men klokken tikker og går.

Når det er sagt, er det klart en større risiko å bruke en klokke aktivt enn det er å sitte på kontoret med den. Det er en liten maskin som sitter der på armen, og den har deler som beveger seg svært hurtig. Da er det alltid en mulighet for at små skjevheter fører til skade - tannhjul som faller ut av grep, eller akser som brekker eller hopper ut av festet. Selv om inca-bloc beskytter festet til balanseaksen svært godt, kan det være utsatt for sidebevegelser. Men selv om risikoen øker, er den fortsatt svært liten. Alle mekaniske ur av en viss kvalitet (blant annet alle sveitsiske) skal oppfylle en støtabsorberingsnorm som langt overgår det man kan utsette dem for selv ved svært aktiv bruk. (Jeg mener kravet er fall rett i hardt gulv fra en meters høyde.) Får man en skade likevel, er det bare uflaks.

For min del er gleden over å bruke klokkene til det meste så stor at det mer enn oppveier den smule risikoøkning bruken innebærer.

Rotoren må vel være den delen som kan "plages" mest av støt. Blant annet (uheldige) golf-slag. En manuell klokke tåler vel da slike aktiviteter bedre?

Selv har jeg ikke utsatt mine klokker for de største herjinger. Dersom det blir for mye putter jeg min i lommen. Just in case...

8

Golf?

Av og til er det ikke så jævlig mye vits å ta klokka av heller. Hørte om en som på utslaget traff noget skjevt med det resultat at ballen traff motspillerens golf-bag 5 meter unna hvor i ytterlomma lå....hans Breitling! :D

Fikk ikke spurt hvilken modell det var. Men den var nok fra etter 1979. Heldigvis. Og jeg skal vedde på at han som slo hadde ei mekanisk klokke på armen. :)

En bekjent sin submariner. Brukt daglig av bilmekaniker i 30 år, trolig ikke servet på 20. Tikker og går!
(Bezel er trolig byttet, dog uvisst når og om flere ganger, men urverket har tydeligvis tålt slag bedre enn bezel)
:)

20150805_172227_zpsyspebfe9.jpg

Nå er det ikke meningen å kuppe tråden, men hvordan er det med urverk og temperaturer? Kan urverket skades om det blir for kaldt/varmt? Kan fort bli en del minusgrader ved f.eks slalåmkjøring.

En bekjent sin submariner. Brukt daglig av bilmekaniker i 30 år, trolig ikke servet på 20. Tikker og går!
(Bezel er trolig byttet, dog uvisst når og om flere ganger, men urverket har tydeligvis tålt slag bedre enn bezel)
:)

20150805_172227_zpsyspebfe9.jpg

Solid "ding" i bezelen der ja. Er jo sjarmerende at noen bruker dem til alt. Har en venn som selv bruker DJ til alt, enten det er tennis eller bading.

Nå er det ikke meningen å kuppe tråden, men hvordan er det med urverk og temperaturer? Kan urverket skades om det blir for kaldt/varmt? Kan fort bli en del minusgrader ved f.eks slalåmkjøring.
Jeg vil tro armen din, sammen med økt varmeavgivelse fra deg, er nok til å holde kulden på avstand. Om du ikke har den utenpå jakken da, så klart.

• Liker
Reaksjoner: Classic
Ekstreme temperaturer er nok ikke bra, men tror faren for kondens ved brå overgang mellom kaldt/varmt vil være det største "hverdagslige" problemet her.

Tror @Jojo skrev om kondens i en Ploprof etter snø og badstue besøk.

Fantastisk. Den ser ikke ut, men om den kunne fortelle alt den hadde opplevd, kunne det sikkert fylt ei bok.
Det viser at vi må slutte og tro at de klokkene vi har ikke tåler det vi utsetter de for. Såfremt det ikke er en dyr, skjør og komplisert klokke, så ser man jo av ditt eminente eksempel, at det er bruksgjenstander og kan behandles deretter.

• Liker
Reaksjoner: Hopalong
Kult, men du hendelse for en løk av en eier:rolleyes:
Ikke at det bør toppes, men han er enda villere på Snapchat! :D

On topic: personlig gir det ikke veldig mye kredibilitet at diverse kjendiser og atleter lar seg fotografere med sine klokker "ekstrem" bruk; dette er vel ofte mennesker som har råd til å erstatte en RM syv dager i uken...? :) Dét sagt, herlig historie med Sub'en som har blitt (mis)brukt i så mange år og pådratt seg det man kan kalle patina....

Tror armen din får problemer før klokka :) Temperatursvingninger er ikke noe problem da balansen er laget for å kompensere dette. Selv mine 50 år gamle vintage er temperaturkompensert ( i hvertfall de med kvalitetsverk. )

• Liker
Reaksjoner: Classic og Preacher
Når jeg hadde Omega ploprof så dunket den i dørkarmer rett som det var, sjekket alltid dørkarmen etterpå...Gikk sjeldent bra med den. Fra 50cm høyde lagde den også et duganes hakk i en vaskemaskin ;) Var aldri begymret for klokken