Skalljakke

Medlem
26. mars 2012
Jeg vet det er mange på tidssonen som er relativt oppegående på stil og jeg henstiller meg derfor til dere med følgende spørsmål:

Finnes det en casual skalljakke, som kan brukes nå på høsten og utover som ikke skriker campingturist eller friluftsmann? En diskret, men samtidig stilfull skalljakke som kan brukes til litt forskjellige formål. Hvor skal jeg lete? :)

Uber virka veldig interessant, synd de bare har frakker. Fant et par modeller hos Arcteryx som kan være aktuelle. Takk for hjelpen, og hvis noen andre har noe å anbefale så skrik ut! :)

Arcteryx alpha sv eller theta(som er litt lengre). Med nøytralt fargevalg har du jakke i mange år. Når det er sagt er jo skalljakker per def. for friluftsbruk imho.
Tipper jeg bruker min alpha sv >200 dager per år

• Liker
Reaksjoner: Humla
Ender nok opp med en jakke ifra Arcteryx, har funnet en to-tre modeller som ser veldig ålreite ut, og som finnes i nøytrale farger. Takk for all hjelp folkens! :D

• Liker
Reaksjoner: MrFinale
Ulempen med disse flotte jakkene, er at de er ikke laget for bredskuldrete og grovbygde nordmenn. Dessverre, for det var utrolig mange fine jakker.

Enig, Barbour er altfor smal/trang rundt skulderpartiet. Har vært på utkikk etter en oilskinjakke i årevis, men finner ingen som passer. Regner det ute så bruker jeg en Norrøna Falketind jakke, noen som vet om det lages oilskinjakker som har romsligere skulderparti?

Enig, Barbour er altfor smal/trang rundt skulderpartiet. Har vært på utkikk etter en oilskinjakke i årevis, men finner ingen som passer. Regner det ute så bruker jeg en Norrøna Falketind jakke, noen som vet om det lages oilskinjakker som har romsligere skulderparti?

Barbour har et enormt utvalg, men det meste som tas inn til butikker i Norge er modeller med moderne, relativt smalt snitt. Dersom du prøver noen av de klassiske modellene, som Border eller Beaufort, tipper jeg de vil passe. Der er snittet romsligere og laget for bevegelse, eller for bruk med dressjakke under.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Frost
Barbour har et enormt utvalg, men det meste som tas inn til butikker i Norge er modeller med moderne, relativt smalt snitt. Dersom du prøver noen av de klassiske modellene, som Border eller Beaufort, tipper jeg de vil passe. Der er snittet romsligere og laget for bevegelse, eller for bruk med dressjakke under.

Takk for svar, får prøve å finne en butikk med bedre utvalg. Få ting som er tøffere enn oilskin.

Sjekk Høyer, Ferner, House of Scotland hvis du er i Oslo. Careofcarl.no evt. Mye pent brukt på Finn og hvis brukt er aktuelt

Jeg kjøpte meg en fin frakk/parkas fra Zegna Sport for en tid siden. Et vannavvisende bomullsstoff, avtagbar hette med dun og en avtagbar dunjakke inni frakken. Et særdeles anvendelig, om enn litt dyrt, plagg. Det fine er at den bli høvelig formell uten hetten og samtidig er veldig kjekk i rufsete norsk høstvær med regn og lave temperaturer.

Ute i naturen bruker jeg en eller annen ikke altfor skrikende skalljakke fra Norrøna.