Skattesukk....

Medlem
11. jan. 2010
Sted
Stavanger
jaja- da var skattelistene ute, og dommen avsagt. For min del kom jeg heldig ut i år med 40+ riktig vei. MEN- og det er et stort MEN:
Kone krever ny ovn i stua..... Ny ovn? Ja, det kan det jo bli for 10-15k og fremdeles litt til klokkekontoen... MEN igjen- og dette er et M E N! Det viser seg at pipeløpet trenger rør i seg, og neida- vi snakker ikke spyro til 100 kroner meteren, men føkkings kjeramisk....sikkert håndmalte også, da prisen blir lekre 48k i rør! Milde himmel som jeg datt ned fra hesten. Jeg går altså småstygge 20k i minus etter, for min del, tidenes skattebonansa- for en ovn??!!
Nye klokkekjøp kan jeg jo bare glemme- 2018 går inn i historien som året jeg brukte mest penger på noe jeg ikke vil bruke penger på....

Vel- tråden heter skattesukk- snurr hjertesukk folkens- trenger å ikke føle meg mutters alene i frustrasjonene...

Tja, når de rødgrønne får diskutert enda litt mer «miljøtiltak» skal du se at de plutselig vedtar et forbud mot vedfyring, slik at dine 60+ som du har lagt i ny ovn og rør blir å regne som like forbudt som et hjemmebrentapparat, så der har du 60k bokstavelig talt opp i røyk.

Best å si til kona at «nei i år fikk jeg kun 40 øre igjen på skatten» ;)

Tja, når de rødgrønne får diskutert enda litt mer «miljøtiltak» skal du se at de plutselig vedtar et forbud mot vedfyring, slik at dine 60+ som du har lagt i ny ovn og rør blir å regne som like forbudt som et hjemmebrentapparat, så der har du 60k bokstavelig talt opp i røyk.

Best å si til kona at «nei i år fikk jeg kun 40 øre igjen på skatten» ;)
Rødgrønne? Trodde i min villfarelse vi hadde mørkeblå regjering med et svakt grønnskjær... Nok om det.
Har alltid gjort det slik at vi betaler hverandres restskatt hvis en går i pluss- nytt av året er at hun får igjen 3k, så jeg tenkte jo dette var min mulighet til å kjøpe en batman for mine 40k (som jo som kjent ligger «strødd» på finn i det prisleiet ;). )

• Liker
Reaksjoner: Swearengen
De rødgrønne lurer i kulissene, dessuten har f.eks Bergen allerede vedtatt noe om forbud i vedfyring så dette kan komme lokalt.

jaja- da var skattelistene ute, og dommen avsagt. For min del kom jeg heldig ut i år med 40+ riktig vei. MEN- og det er et stort MEN:
Kone krever ny ovn i stua..... Ny ovn? Ja, det kan det jo bli for 10-15k og fremdeles litt til klokkekontoen... MEN igjen- og dette er et M E N! Det viser seg at pipeløpet trenger rør i seg, og neida- vi snakker ikke spyro til 100 kroner meteren, men føkkings kjeramisk....sikkert håndmalte også, da prisen blir lekre 48k i rør! Milde himmel som jeg datt ned fra hesten. Jeg går altså småstygge 20k i minus etter, for min del, tidenes skattebonansa- for en ovn??!!
Nye klokkekjøp kan jeg jo bare glemme- 2018 går inn i historien som året jeg brukte mest penger på noe jeg ikke vil bruke penger på....

Vel- tråden heter skattesukk- snurr hjertesukk folkens- trenger å ikke føle meg mutters alene i frustrasjonene...
Har du husket å regne med 6000 i gebyr til kommunen? Dette er søknadspliktig arbeid:confused: Gjorde lignende i mitt forrige hus.

Har du husket å regne med 6000 i gebyr til kommunen? Dette er søknadspliktig arbeid:confused: Gjorde lignende i mitt forrige hus.

Måtte du det? Jeg måtte bare si ifra til Brannvesenet at vi hadde rehabilitert pipa så fikk vi det godkjent.

Vi satte inn rør i syrefast stål. Mener prisen ble ca 12-13k.

• Liker
Reaksjoner: PerØ
Har aldri hørt om at keramiske rør er nødvendig i en pipe, syrefast stål ja, men keramisk?

Gebyr også ja det baller på seg, kommunene tar først gebyr på dette for så om noen år gjøre det ulovlig å bruke? Ja så lenge det offentlige får inntekter så er nok det det viktigste...

Måtte du det? Jeg måtte bare si ifra til Brannvesenet at vi hadde rehabilitert pipa så fikk vi det godkjent.

Søknadspliktig tror jeg ikke det er, all den tid pipa allerede er der.
Prisen du nevner virker i alle fall rasjonell, men hvor langt strekk? Vår pipe er på 10-12 meter, men med kun ett ildsted. Syrefast stål? Yes please!

Har aldri hørt om at keramiske rør er nødvendig i en pipe, syrefast stål ja, men keramisk?

Gebyr også ja det baller på seg, kommunene tar først gebyr på dette for så om noen år gjøre det ulovlig å bruke? Ja så lenge det offentlige får inntekter så er nok det det viktigste...
For min del betaler jeg skatt og avgift med glede. Å leve i et samfunn som vårt har en pris, og med de godene vi får mtp. helsevesen, pensjon, trygd, demokrati.... ville ikke bytte det ut for allt i verden!

Ny ovn er ikke billig, men det er jo det mest permanente møblet du har i stua. Røk på ca.60k i fjor høst og det var uten en meter av hverken keramisk eller annen type rør. (Riktignok litt omgjøring rundt ovn)
Ble veldig bra og har ikke angret et sekund:)

• Liker

Måtte det. Fikk sjokk når regningen kom. Kjøpte først ny ovn med montering til 24k, den funket litt dårlig sammen med den gamle teglpipen så vi valgte å fore den med syrefast rør. Det ble ca 12m rør. Jobben kom på 28k, pluss 6k til kommunen:confused:

• Liker
Søknadspliktig tror jeg ikke det er, all den tid pipa allerede er der.
Prisen du nevner virker i alle fall rasjonell, men hvor langt strekk? Vår pipe er på 10-12 meter, men med kun ett ildsted. Syrefast stål? Yes please!

Sjekka mailen nå. Det var billigere enn hva jeg husket.
Totalt 5,60 meter og et ildsted. 6200,- ink moms og frakt. Jobben gjorde jeg selv.

Dette var i 2014, så er nok blitt dyrere siden da. Firmaet het Schiedel Skorsteiner, du får ta kontakt og høre med dem:)

• Liker
Ser nå at den prisen var uten sotluke og et t-rør. Uansett så bør det være mulig å få rehabilitiert 10-12 meter til under 20k.

• Liker
For min del betaler jeg skatt og avgift med glede. Å leve i et samfunn som vårt har en pris, og med de godene vi får mtp. helsevesen, pensjon, trygd, demokrati.... ville ikke bytte det ut for allt i verden!

Tja, en jeg kjenner jobbet som sykepleier i nabokommunen. Men etter at hun måtte betale over 30.000 i bompenger hvert år hadde hun ikke råd og måtte slutte, fikk seg jobb i egen kommune men ikke som sykepleier.

Det begynner å bli nok skatt og avgifter, og mer skal det bli, men flott at det fremdeles er noen som betaler med glede, med en positiv innstilling kommer man langt.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og PerØ
Da slapp du billig unna foreløbig. Bare vent til hun skal i peis-butikken. Jeg endte dessverre opp med den dyreste ovnen som var mulig å oppdrive i hele peis-norge. En 2 tonn og 2 meter høy hvit kakkelovn sak av keramikk. Måtte heises inn med kran og greier...

Da slapp du billig unna foreløbig. Bare vent til hun skal i peis-butikken. Jeg endte dessverre opp med den dyreste ovnen som var mulig å oppdrive i hele peis-norge. En 2 tonn og 2 meter høy hvit kakkelovn sak av keramikk. Måtte heises inn med kran og greier...

Og i nytt ekstrem-isolert-hus varmer den så mye at den ikke kan brukes...? ;)