Ski (alpint/telemark) - råd og erfaringer?

Jon Henrik

Grunnlegger
Medlem
12. okt. 2007
Sted
Fredrikstad
Sesongen nærmer seg slutten, men tenkte å benytte meg av noen av de gode tilbudene på ski før de riktige modellene og lengdene forsvinner.

Har til nå kun stått alpint med all-mountain- og jibbeski, men kunne tenke meg å få testet ut litt frikjøring og noen (korte) toppturer.

Jeg finner nok større glede i turen ned enn turen opp, og har derfor kikket på Marker Baron eller Duke. Tanken var å bruke denne sammen med en frikjøringsstøvel eller en touring orientert alpintstøvel med gåfunksjon ala Salomon Quest. Noen som har erfaring med et lignende oppsett? Blir det for tungt og lite funksjonelt på topptur?

Når det gjelder skiene så er det greit om disse også fungerer tålelig i preparerte løyper, da realiteten nok er at man blir kjørende i disse mer enn man kanskje skulle ønske. Naturlig nok er det ikke aktuelt med de bredeste pudderplankene, men har sett litt på Salomon Shogun og Völkl Gotama. Alternativt kan også Mantra være aktuell, men ideelt sett burde skien være true twintip. Noen tips til andre ski som passer min profil, eller noen synspunkter på de nevnte skiene?

All input og råd mottas mer enn gjerne :)

Jeg kjører 2009/2010 Völkl Gotama med Marker Duke binding. Av støvler kjører jeg Full Tilt Konflict. Dette er en freeridestøvel som helt rå å kjøre med nedover, men ikke spesielt komfortabel å traske oppover med.
Har en kompis som kjører akkurat samme oppsett som meg, med untak av støvler. Han bruker Dynafit Titan TF-X støvler og ifølge han er det helt supre, både på oppover'n og nedover'n.

Skiene er morsomme å kjøre i pudder med og fungerer overraskende bra i preparerte løyper, men jeg kunne ønsket meg noen litt bredere og med litt mer rocker når det kommer til de virkelige dype pudderdagene. Til neste sessong har jeg planer om å gå for Atomic Bent Chetler med Rossignol sine FKS 185 Race binding som i mine øyne, er den beste alpinbindingen laget. Det er ikke uten grunn at de har bestemt seg for å starte produskjonen av de igjen. Disse skiene skal da ikke traskes oppover med.

Jeg ville tatt en tur innom gutta på Oslo Sportslager. Ekstremt flinke karer med masse erfaring og veldig hyggelige :)

Pm meg om du skal handle på Oslo Sportslager, jeg har 15-20% på alle varer.

Marius T: Takk for nyttig input! Begynner å bli mer og mer overbevist om at Gotamaen er veien å gå for meg.

Mathfjeld: Takk for tipset, det er notert! :)

Driver fortsatt med litt research og har brått blitt litt usikker på Gotama med tanke på rocker og vekt.

Har kikket litt på Black Crows Navis eller Corvus, i henholdsvis 186 og 185. Noen som har erfaring eller kjenner til disse?

Klarte aldri å bestemme meg, så kjøp av ski ble utsatt.

Slo til på et par Armada ARV 10/11 i går. Siste paret på lager og 64% (!) rabatt er slettes ikke feil! ;)

Klarte aldri å bestemme meg, så kjøp av ski ble utsatt.

Slo til på et par Armada ARV 10/11 i går. Siste paret på lager og 64% (!) rabatt er slettes ikke feil! ;)

Nice!

Godt å se at flere her står telemark :) Er ikke så mange telemarkere i bakkene lenger. Synd, for det er jo latterlig gøy, og den skikkelige mestringsfølelsen man sitter igjen med etter å ha lært seg teknikken er fin! :)

Selv står jeg på et par eldre ski, K2 Piste Pipe. Som navnet tilsier egner de seg best i bakken, men det er der jeg står mest uansett, så det går greit. Men toppturen til Gaustatoppen hadde nok vært litt mer behagelig med noen fetere ski. Støvlene mine er "standardvalget" Scarpa T2X. Bindingene er fra Black Diamond. Fikk ski, støvler og bindinger til 1500kr av en kar som hadde brukt dem tre ganger, så jeg slo til :D

Her er meg i relativt ordnede forhold på Norefjell i januar i år:

IMG_8517.JPG

IMG_8518.JPG

Står dessverre ikke telemark, men planen er å fikse såkalt alpine touring oppsett med bindinger med gåfunksjon og alpinstøvler som er tilpasset slik bruk :)