Skottland på tvers!

Medlem
24. juni 2012
Sted
Oslo
Hei alle sammen :)

Hadde egentlig tenkt å lage en liten tråd etter rundturen jeg hadde i Skottland i slutten av mai, men det ble med tanken den gangen. Etter oppfordring i Den store Whisky-tråden bestemte jeg meg like så greit for å lage en nå. Bedre sent enn aldri;)

For å beskrive turen kan jeg fortelle at vi leide bil i Aberdeen, og kjørte så og si hele Skottlands vestkyst, for deretter å krysse mer inn mot midten av landet på veien tilbake til Aberdeen. Vi tok oss god tid slik vi fikk sett mest mulig :) Tenker å la bildene tale for seg, med noen korte kommentarer over hvert bilde.

Etter en liten times kjøring fra Aberdeen møter vi dette skiltet. Da visste vi at vi var på rett kurs:cool:

7qmYJ6r.jpg

Som dere ser kunne vi nesten velge å vrake i ulike destillerier, men målet med turen var selvfølgelig Macallan, så vi var ikke på guidet tur på noen andre.

2QKNhHy.jpg

Måtte bare ta bilde av dette. Whiskytønner så langt øyet kunne se. Det var mange flere slike "fjell" av tønner bak dette "fjellet".

6Xo1Oba.jpg

Vi er da forsatt på et klokkeforum?

OCBCWd1.jpg

Til slutt ankom vi Craigellachie (Ja, jeg brukte google for å skrive dette stedsnavnet riktig) og hadde noen timer å slå ihjel før vi skulle på guidet tur på Macallan. Her møtte vi en hyggelig mann som forklarte oss veien til destilleriet. Han anbefalte oss også å dra innom "The Mash Tun". Dette er en lokal pub med et fantastisk utvalg av whisky og noen supre hamburgere! Anbefaler alle som er i området å dra innom, for dette var virkelig en perle:) Her kommer noen bilder:

Her drikker jeg Glenlivet 15 French Oak Reserve, og studerer resten av whisky-menyen.

ccyGv5w.jpg

Jeg er brennsikker på at menyen bestod av minst 200 sider.. De hadde absolutt alt, og mer.

SxFUiux.jpg

Her er The Mash Tun's personlige samling av Glenfarclas Family Cask. 1 fra hvert år, helt tilbake til 1952.

I4uZJqw.jpg

Når man er mett og glad i godt lag går tiden fort, og plutselig var tiden inne for primærmålet med turen. Nemlig Macallan :D

3DL0waH.jpg

QhJnIE4.jpg

Her ser du Macallanflasker helt tilbake til 1926...... Fikk aldri vite prisen på de eldste flaskene, men overhørte en japaner som kjøpte en miniatyrflaske fra fødselsåret sitt som var 1976 for litt over 900 pund:eek: Kan tenke meg de store eldste flaskene kostet en sub eller tre! Beklager dårlig bilde, men lyset var veldig vanskelig.

nH932bM.jpg

Nå spaserte vi nedover mot produksjonen:

0abxw8H.jpg

0VBOYxt.jpg

Her stoppet de oss å ba oss om å skru av kameraene. Dessverre. Men kjapt fortalt fikk vi se råvarene som blir brukt og måten whiskyen blir produsert på. Veldig kjedelig å ikke få dokumentert dette, men de er vell redd produksjonshemmelighetene skulle bli avslørt ;)

3P4IV37.jpg

Som dere ser på bildet tar de kun de sterkeste delene av eiken for å produsere tønner. Macallan planter også tre tre for hvert tre de feller.

FAbB8QD.jpg

Her er noen bilder i sammenheng med tønneproduksjon:

nbZ6fdL.jpg

9v5N2ss.jpg

gxdIMUG.jpg

Dette var fett! Vi fikk lukte på de forskjellige smaksnyansene du finner i whiskyen. Ekstremt sterke lukter når de er alene, og det var som en "ekstrakt" av objektet som skaper lukten i mangel på bedre ord.

5olCBgg.jpg

OjsE43n.jpg

Hva er vell en Skottlands-tråd uten et slott med dertilhørende fjelllandskap og innsjø? 2 timer til nærmeste nabo, i 80-90 km/t.

xzxD8cC.jpg

raXAlqI.jpg

Oppsummert var dette virkelig en fantastisk tur, og jeg anbefaler andre å gjøre det samme :) Husk å ta deg god tid, for ingenting er kjedeligere enn å haste seg gjennom slike opplevelser :) PS: Jeg var passasjer hele turen!

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Thore
Ser ut som du har hatt en meget fin tur! Takk for at du deler med oss! :D

Marius M, takk for strålende bildereportasje!

Var i Skottland på vår etterhvert årlige apriltur, vurderer sterkt å dra over igjen i september. Tok da bla toget fra Edinburgh via Inverness til Aberdeen med et stopp i Pitlochry og besøkte Blair Atholl sitt destilleri, nydelig tur. Så et fjell av whiskytønner på turen og ble mektig imponert.

Ingen problemer med venstrekjøring? Skal man besøke Speyside er jo tog og buss kronglete, bil er jo nesten det eneste alternativet. Men kombinasjonen av venstrekjøring og avholdenhet fra smaksprøver gjør dette uaktuelt.....

Tusen takk for kjekke ord, karer! :)

@Thore: Det høres ut som en kjempetur! Skottland er fantastisk flott. Spesielt om man er heldig med været i tillegg. Bare å dra! :D

Var usikker på om jeg skulle ta med dette, men problemer med venstrekjøring sa du? Hehe. Smale skotske fjellveier og møtende lastebil på midten av veien rundt en sving var en heller uheldig kombinasjon. Valget falt på grøfta og resultatet ser du her:

null_zpse8fd0892.jpg

Ingen personskade heldigvis, men skremt ble vi. Etter en en del gaffateip og noe plastfolie-lignende greier ble vinduet tettet og vi kjørte videre. Ettersom dette var en leiebil måtte vi selvfølgelig få bilen tilbake til Aberdeen. Vi kjørte altså bilen slik hele veien fra Portavadie (Nært Tarbert) til Aberdeen. Gud bedre for en irriterende lyd den blafrende plastfolien lagde!

Redigert av en moderator: