Skranglelyder = dårlig kvalitet?

N

Ndure

Guest
Etter å ha brukt Longines klokka mi over ganske lang tid nå, må jeg bare få lov til å spørre om en ting. Når du rister på klokka lager den skranglelyder. Skal den være sånn? Den var sånn fra jeg kjøpte den. Den funker helt fint så enn skulle ikke tyde på at det var noe som hadde løsnet.
Jeg har andre klokker som Mako, NOS Doxa, Omega Geneve som ikke lager sånn lyd. Invictaen derimot lager lik lyd.

Noen som vet om det skal være sånn? I så fall er alle Longines ur sånn? :roll:

Thanks.
Ndure

Dersom den har automatisk verk, er det stor sjanse for at det er rotoren du hører. På min 7750-drevne Tudor kjennes og høres rotoren veldig godt når den spinner. Dette er normalt.

hmmm, skrev et lenger innlegg, men det ble ikke postet. Prøver på nytt.

Om du prøver å trekke opp klokken manuelt, kommer samme lyden da? På en IWC jeg hadde kom det ganske markante klikkelyder når man trakk den opp, kom samme lyden når jeg ristet på klokken. Dette er lyder av opptrekksmekanismen. Dette varierer veldig fra urverk til urverk.

Skranglelyder

Etter å ha brukt Longines klokka mi over ganske lang tid nå, må jeg bare få lov til å spørre om en ting. Når du rister på klokka lager den skranglelyder. Skal den være sånn? Den var sånn fra jeg kjøpte den. Den funker helt fint så enn skulle ikke tyde på at det var noe som hadde løsnet.
Jeg har andre klokker som Mako, NOS Doxa, Omega Geneve som ikke lager sånn lyd. Invictaen derimot lager lik lyd.

Noen som vet om det skal være sånn? I så fall er alle Longines ur sånn? :roll:

Thanks.
Ndure

Sannsynligvis er rotoren løsnet. Da skraper den i urverket, og det kan høres ut som en skranglelyd. Ta turen innom urmakeren, så ordner han det.

Det høres ut som om det bare er rotoren som lager litt mye lyd. Bare lurte på om det var vanlig. Det fikk jeg jo svar på av HadronCollider. :p

Det høres ut som om det bare er rotoren som lager litt mye lyd. Bare lurte på om det var vanlig. Det fikk jeg jo svar på av HadronCollider. :p

Hvis det er en skrangleyd som om rotoren slår mot baklokket må du få sjekket klokken med en gang hos en urmaker. Rotoren kan da være løs. Ellers vil man på de fleste klokker høre opptrekket uten at det nødvendigvis er noe galt.