Skru kronen ut ved lagring av klokke? Hvorfor???

UJU

Støttemedlem
Medlem
23. jan. 2010
Sted
Vestlandet
Hei alle sammen.
Var en tur i København i sommer og fikk tatt en liten kikk på klokker også.;)
Dessverre ingen reisebilder da kamera ble glemt.:(
Når jeg går rundt og ser i vinduene legger jeg merke til at alle klokkene har kronen skrudd ut.:confused:

Jeg regner med at power reserve'en på alle klokkene er på null i disse tilfellene.
Vet at dette ikke er en god idé å la krona være ute over tid hvis det fremdeles er krefter igjen i fjæra.

Spørsmålet mitt er:
Hva er grunnen til at de har tatt seg bryet med å skru ut krona på klokkene?
Har ikke sett at dette har blitt gjort hos AD'ene her til lands, hvor alle klokkene har kronen skrudd inn.
Vet broderfolket vårt i sør noe som vi ikke vet?

Er det noen fordeler med å skru ut krona når klokken skal lagres over tid?

De skruer ut kronen i butikkene så det kommer damp og stöv inn i klokkene som gir rust, utörket olje og kort levetid så du må kjöpe ny klokke med dem snart igjen :D Business as usual

De skruer ut kronen i butikkene så det kommer damp og stöv inn i klokkene som gir rust, utörket olje og kort levetid så du må kjöpe ny klokke med dem snart igjen :D Business as usual

He he...Litt i det kyniske hjørnet idag?:D

At det kommer inn damp og støv i noen av modellene som ikke er vanntette kan nok tenkes.
De fleste dykkerklokker er jo vanntette til en viss grad med kronen skrudd ut.

Kvartsur oppbevares gjerne med kronen ute for å spare batteriet. Når kronen er ute, stopper verket. Mekaniske ur kan jeg ikke skjønne det er noen fordel å oppbevare slik.

Hehe, tenkte meg det ble noen reaksjoner ja...men likevel, hvis du følger linken er det 3 (eller 4) brett med akkurat samme klokken...teller 48 sub'er...hvorfor samle på helt like klokker når jeg sårt kunne trenge en sub selv ? ;)

Kvartsur oppbevares gjerne med kronen ute for å spare batteriet. Når kronen er ute, stopper verket. Mekaniske ur kan jeg ikke skjønne det er noen fordel å oppbevare slik.

I batteriverk blir kronen dratt ut slik at viserstillingen er inaktiv, men verket går enda for å holde quarts-krystallen i gang. Dette er viktig da en quarts-krystall mister frekvensen sin ved lagring uten batteri. Den skifter faktisk form mekanisk og klokka vil da enten sakke eller øke.

Hvorfor mekaniske ur blir satt i display med kronen ute er meg en gåte. En klokke hatr det best når den går. Da holdes olja flytende.

http://www.r-l-x.de/wbb2/thread.php?threadid=73970&sid=

For meg ser det ut som om disse også har kronen skrudd ut. Hmmm, har vi ikke akkurat fått en urmaker på forumet som kan gi oss et proft svar?

Jeg er desverre ikke ferdig med læretiden som urmaker,men jeg har skolen på Kongsberg. Om det skulle være spm vil jeg være behjelpelig med den kunnskapen jeg allerede har, men den er litt begrenset da jeg ikke har læretiden enda:)

Jeg går utifra at de trekker kronen ut på mekaniske ur slik at klokken skal se ut som på en reklame poster. Det vil si at de stiller klokka til 10.08 og trekker ut kronen slik at den skal holde seg der. Fordi når en viser uret til kunden vil automatikken snurre og uret begynne å gå slik at klokkeslettet blir feil. Så det blir vel mer kosmetisk enn funksjonelt!
På quartz ur så bruker uret betraktelig mindre strøm pga IC funksjonen som er på elektroniken. Jeg husker ikke helt nøyaktig, men det er snakk om minst 10 ganger mindre strøm. Hvis det skulle være ekstremt viktig for dere å vite kan jeg sjekke det opp :p

Hmmm...ok
Ser fordelen ved dette med quartz ur.
Hvis det er slik at de trekker ut kronen på et mekanisk ur for å få den "smilende" klokka kan de jo bare ta den ut av boksen uten å trekke den opp, og deretter stille viserne i ti på to posisjon.:confused:

Har lest at det ikke er gunstig å stoppe urverket (over tid) med kraft i fjæra da den statiske belastningen vil forårsake slitasje og unøyaktighet.
Er litt usikker på hvor sant dette er, så hvis dette ikke stemmer må noen bare arrestere meg på det.:p

Etter hva jeg har hørt mister fjæren i fjærhuset elastisiteten når en trekker ut kronen mens det er kraft i fjæren. Helt ærlig aner jeg ikke hvorfor de gjør det i enkelte butikker. Jeg har aldri vært borti det tidligere. Hører støtt og stadig at kunder kommenterer at de mekaniske urene ikke er stilt rett og tror ikke at ved å la dem stå helt i stå gjør saken gjør noe bedre.

Etter hva jeg har hørt mister fjæren i fjærhuset elastisiteten når en trekker ut kronen mens det er kraft i fjæren. Helt ærlig aner jeg ikke hvorfor de gjør det i enkelte butikker. Jeg har aldri vært borti det tidligere. Hører støtt og stadig at kunder kommenterer at de mekaniske urene ikke er stilt rett og tror ikke at ved å la dem stå helt i stå gjør saken gjør noe bedre.

En Nivarox-FAR- fjær ikke miste elastisiteten på minst 10 000 opptrekk om man behandler den pent,da.

Men ei fjær bør "vandre". Det vil si at når fjæra først er opptrukket, bør verket gå slik at fjærkraften avtar. Som du sier, så er det ikke bra å lagre klokka med fjæra konstant opptrukket.

Jeg støtter teorien om at klokken skal "smile" når den står i display. Ved 10.08 vil en som regel vise både logo og div detaljer. På en typisk 7750 kronograf vil en ved viserne i 10.08 posisjon kunne se ALT på skiva.