SKX007 - justeres hver mnd?

Medlem
14. sep. 2011
Sted
Norge
Kjøpt meg en SKX007 og kom til å tenke på en ting, man må justere den for hver mnd, altså klokka kan vel ikke skjønne om det er feks 30 eller 31 dager i mndn?

Hvilke urverk er det som faktisk kan forstå hvilken mnd man er i og man slipper å justere?

Da er du ute etter komplikasjonen annual eller perpetual calendar. Usikker på om det finnes noe i en brukbar prisklasse.

Hvis det er viktig for deg, så hadde jeg kjøpt en casio. Den gjør alt det der for deg når du har stilt den en gang.
For meg er det noe av sjarmen med mekaniske ur, det at de trenger litt oppmerksomhet og kjærlighet. :)

Fra mobilen

Nei, ikke noe jeg er på jakt etter for øyeblikket! Spørsmål var mer ment som en nysgjerrighet. Må man justere feks en Rolex da?

En rolex må også justeres og stilles ja.

Men, du kan jo velge å leve etter hva klokken din sier, og ikke hva Quartz-helvete insisterer på;)

Hehe, ja, hadde jo vært moro å prøvd, men tviler på at det ville funket/blitt akseptert i lengden..
Ok, da skal jeg ihvertfall ikke ha Rolex! :rolleyes:

Ja det er fint, da får du et quartzur som gjør alt selv, akkurat som Casio gjør. :rolleyes:

Fra mobilen

Høres ikke ut som du skal ha en Rolex. Og definitivt ikke en mekanisk klokke. Prøv en Casio. knallbillig og må aldri stilles!

Ikke ta dette feil Everlong.

Dette er en side hvor brukerne i hovedvekt er lidenskapelige ovenfor mekaniske urverk. Å stille, trekke og måle klokkenes unøyaktighet er ikke negative egenskaper i våre øyne, det er sjarm, kos og artig.
Mange har likevel en casio eller lignende som de bruker til hagearbeidet og refr. Punkt.
Timekeeper eier b.la en rolex seadweller, som er råflott.

Tanken er vel at det ikke er særlig til prestasjon at et batteri sørger for at en klokke går nøyaktig, men at et mekanisk urverk kun taper noen sekunder av døgnets 86400 sekunder er veldig stort, og fascinerende.

Jeg ønsker deg velkommen, og håper din fascinasjon for dette øker med tiden.

Ikke noe problem, jeg skjønte bare ikke hvordan spørsmål mitt, ble tolket som at jeg ville ha en klokke med Perpetual Calendar og da en Casio klokke. Jeg prøvde å formulere det til å spørre om min SKX007 hadde denne muligheten, og siden den ikke hadde det, hva slags klokke/urverk man måtte opp på da. Jeg hadde heller aldri hørt om ordet Perpetual Calendar, så der lærte jeg jo også litt:)

Jeg er helt klart nybegynner på området, men om det ikke er _lov_ å stille sånne spørsmål utenom at man da tolkes som at man snakker ned om dyrere merker så beklager jeg, da får jeg heller komme tilbake om 10-20år..

Jeg har absolutt planer om å handle et kvalitets ur med tiden, men å bruke en mnds lønn på en ny Rolex Submariner er noe jeg ikke er helt klar for enda.

:rolleyes: = sarkastisk smil :cool:

Over og ut..

Mente på ingen måte dette dit hen at det var feil av deg å stille spørsmål, her er ingen spørsmål for dumme. Det er ihvertfall min erfaring.
Innlegget jeg skrev ovenfor var ment mer som en forklaring på hvorfor kansje du ikke fikk så mange entusiastiske svar, nettopp fordi vinklingen utviklet seg til å gå mot kvarts-verk.

Det finnes mange spennende verk, klokker og funksjoner. Noen er;
Månefase-viser hvor i syklusen månen er.
Minute repeater - i tillegg til visuell visning av tiden, viser den også tiden audiovisuelt (rådhuset i Oslo b.la)
Perpetual calendar - også kjent so
Evighetskalender. Når den først er stilt, trenger den ikke stilles på sykluser mellom 100 og opptil 400 år. Her gjelds det at klokken ikke stopper, da vil den måtte stilles på nytt.
Chronograph-stoppeklokke
Flyback- en funksjon på noen kronografer som gjør at du nullstiller tidtakeren med kun ett trykk istedet for to trykk. (verdifullt for f.eks piloter som tidtar mange operasjoner etterhverandre)
Rattrapante - chronograph med to tidtakervisere som muliggjør å bruke stoppeklokken i to forskjellige situasjoner samtidig.
Monopulsante-chronograph med en trykknapp istedet for to.
Power reserve - en visning av gangreserven på uret. Vises som regel på tre forskjellige måter, sirkulær visning, linjær eller buet (Jaeger feks)
Jumping hour- at timeviser ikke glir, men hopper fra feks kl 14-15 i ett steg.
Gmt/dual time; visning av annen tidssone
Financial calendar - viser Børstidene verden rundt.
World timer - alle tidssoner vises for de største byene

Grand complication - et ur som innehar de fleste komplikasjoner.

Jeg var veldig fornøyd med svarene jeg fikk, så ingen fare der, også det med at jeg burde holde meg unna Rolex og heller velge Casio, må jo være lov til litt humor på en søndags kveld :)

Takk for en beskrivelse av de forskjellige ordene, skjønner at det er mere enn bare klokker på batteri, hehe ;)