Slalomstøvler gamle og slitne...

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Hei

Når jeg ikke driver og skrur på klokker, hender det at jeg tar en tur i slalombakken.

Jeg har nye og ganske bra ski, men kjøpte to par støvler for alt fra 15 til 11 år tilbake.

Har tre barn i forskjellig alder og mange år har nå gått med til å hjelpe den som har vært minst til en hver tid med å lære denne flotte aktiviteten. Således var nok kjøp av ski i fjor litt overdrevet.

Så til sakens kjerne. Jeg har endt opp med to par støvler. Jeg har ikke nok greie på det til å vite forskjellen på de, og om det i hele tatt er noe å bry seg om. De kostet ikke all verden den gang jeg kjøpte de, og således er de sannsynligvis "like bra" evt ikke bra, begge parene.

Er det noen her som kan hjelpe meg å velge ut et par, altså basert på kunnskap.

Jeg kunne tenke meg å kvitte meg med et par, de tar mye plass, og sitte igjen med det beste - om det i det hele tatt er mulig å benytte denne betegnelsen.

Begge parene passer og jeg har ikke merket noe spesielt med tanke på temperatur, komfort ect.

Det ene paret er merket TECNICA, står comfort fit og bodellen heter muligens - se bilde, er ikke lett å tolke boksavene - MoDo eller noe slikt.
Det kan se ut som om de ikke kan stilles i forskjellig vinkel - er faste innstillinger på de.

P2123336_zpsdb960d0e.jpg

P2123337_zps8423cf0b.jpg

P2123338_zps10df9063.jpg

Andre paret er av merket NORDICA. står DYNAMIC POWER WRAP på siden samt VERTECH 85. Kan stillis inn med 8 og 17 grader. Altså to innstillllinger.

P2123332_zps6996f261.jpg

P2123333_zps4cbabe62.jpg

P2123334_zps5e305e61.jpg

P2123335_zps1321e7d2.jpg

Er det mulig å si noe om disse er anvendelige - jeg synes i utgangspunktet det selv, men når jeg spør så åpner jeg for at dere kan si akkurat hva dere vil.

Er det noen som argumenterer for at jeg MÅ ha nye støvler og hvorfor så hører jeg på det også. Jeg husker ikke navnet på ski som jeg har, men det var et tilbud på ski og bindinger til tre tusen på en utgodt modell som skal ha kostet ni tusen året før - handlet de i forkant av fjorårets sesong... Jeg synes at Tecnica støvlene er hakket penere hvis man kan si det men nå som siste barn i rekken har startet sin skikarriere håper jeg jo på at jeg mer og mer kan begynne å stå fort igjen, er det som er det morsomste, da er det fristende å kunne stille støvel i en noe skarpere vinkel.

La meg høre er dere snille :) :) :)

Behold de mest komfortable. Jeg hater nye slalomstøvler. Hvis de gjør jobben - gjør de jobben!

Fant på nett av Tecnica støvelen har 60 i flex og det er jo helt forferdelig :) Fant ikke så mye om Nordica'en, men vil tippe at den har 85 i flex utifra navnet. Det er i hvertfall noe bedre, men for meg så blir begge deler som å stå i tøfler. Selv liker jeg ikke støvler under 100, da kan man kjøre litt på og få god respons. I tillegg ser det ut som Tecnica har plastspenner, det er en dårlig kombo i kaldt vær, da det blir for slitt og fort ødelagt. Så av de to ville jeg ha beholdt Nordica støvlene. Alt kommer så klart an på hvilket nivå man er å og hvor mye man står, men kvalitet på utstyret vil alltid forbedre opplevelsen :)

Fant på nett av Tecnica støvelen har 60 i flex og det er jo helt forferdelig :) Fant ikke så mye om Nordica'en, men vil tippe at den har 85 i flex utifra navnet. Det er i hvertfall noe bedre, men for meg så blir begge deler som å stå i tøfler. Selv liker jeg ikke støvler under 100, da kan man kjøre litt på og få god respons.

Flex er (i motsetning til hva man lett kan få inntrykk av) ikke noe standardisert mål. 100 i flex hos produsent A kan derfor vært vidt forskjellig fra 100 i flex hos produsent B. Flex gir derfor primært en pekepinn på relativ stivhet for støvler fra samme merke.

Greg: Behold støvlene som fungerer best for deg. Komfort og "ytelse" (av mangel på bedre ord) er som regel et kompromiss, men hvor denne balansegangen går for deg er det jo kun du som kan si noe om :)

Dersom et av parene oppfyller følgende specs:

* Ikke forferdelig vonde
* Passe i størrelsen, når du står rett opp kan godt tærene treffe i forkant, men ikke når knærne er bøyd.
* Helen "vandrer" ikke, men holdes godt på plass nede mot sålen
* Du får knærne godt frem over tuppen når du bøyer deg fremover (hvis dette akkurat går i stuen, er de for stive da plasten blir en del stivere i -15 enn i +23)
* De er ikke altfor "tøffel" når det gjelder punktet over. Da er de for myke

Kan du beholde det paret. Hvis ikke er det bare å investere i nytt. Det er jo mange tilpassninger som kan gjøres, men utgangspunktet kan ikke være helt håpløst.