Slitasje på klokker som ligger i skuffen

Medlem
15. juni 2008
To litt pussige spørsmål, men "here goes":

Dersom et mekaniskt ur vanligvis ligger halve året i skuffen, trenger det allikevel service til de "vanlige" intervallene?
Dersom et ur aldri blir brukt (ligger permanent i safen) hvordan blir da service intervallene?

Kanskje har jeg nettopp avslørt en total mangel på hjerneaktivitet, men det er vel ikke bare fysisk slitasje som tvinger uret på service?

Noen hevder jo til og med at et mekanisk ur som blir brukt daglig trenger sjeldnere service enn et som ligger mye stille. Det tror jeg har endel for seg. I hvertfall for gamle ur er det like gjerne størknede oljer som tvinger uret på service som fysisk slitasje. Så et ur som _aldri_ brukes vil ihvertfall kunne trenge en rens og "oljeskift" oftere enn et ur i aktivt bruk.

Jeg bruker ikke winder, men jeg tar ut alle urene mine innimellom og gir dem noen dager på hånden eller i det minste et fullt opptrekk. Noen av dem brukes så godt som aldri ellers, f.eks. et lommeur etter bestefar.

Dette er et spørsmål som det sikkert vil være mange ulike meninger om,- både blandt oss legfolk og fagfolk.

At oljer kan tørke inn / miste smøreevnen og gummipakninger kan morkne, er korrekt, men den prosessen tar nok mye lengre tid enn det urmakere gjerne påstår...de lever godt av servicen de selger oss ! Tror forøvrig at de fleste pakninger idag er av silikon, som ikke morkner.

Basert på mange års lesning i ulike fora, om dette temaet, vil jeg hevde at et ur som stort sett ligger i ro, ikke trenger noe ettersyn / service før tidligst etter 8-10 år.
Bruksur derimot, litt avhengig av hva slags luft / atmosfære og hvilken type arbeid en har, bør få ettersyn hvert 4.-6. år.

Et lite tips til slutt; nå om sommeren er det sikkert mange som bader med klokken på,- helt OK om den tåler det, men husk ALLTID å skylle klokken under rennende ferskvann etterpå ! :mrgreen:

Tusen takk for gode svar!

Jeg drister meg til å komme med følgende tilleggsspørsmål (Jeg forstår ikke risiko-bildet med å la det gå lang tid mellom servicene :oops: )

Hva risikerer man dersom man ikke sender klokken til service når man bør (klokken begynte å miste mye tid for et år siden eller det har gått 9 år siden forrige service uten tegn på at noe er feil).

Er risikoen at neste service blir dyrere enn den trengte å bli, at man må bytte hele urverket, at den ikke er vanntett lenger eller er det eneste problemet at klokken ikke går riktig før etter den har vært på service.

Mvh

Fredag skrev:
Tusen takk for gode svar!

Er risikoen at neste service blir dyrere enn den trengte å bli, at man må bytte hele urverket, at den ikke er vanntett lenger eller er det eneste problemet at klokken ikke går riktig før etter den har vært på service.

Mvh

Jo lenger tid, utover "anbefalt" service intervall, dess større sjanse for at klokke vil kunne få problemer med å holde tiden.

At klokken kan miste sin "vanntetthet", er vel også rimelig å anta.
Jo større dybder klokken din er beregnet til å være tett på, dess viktigere er det å få kontrollert O-ringer / pakninger med jevne mellomrom.

Serviceprisen antar jeg vil stort sett være den samme.