Tja, godt spørsmål!
På en side er jo ofte det enkleste det beste, og det mer kompliserte det dyreste.
Er svært lite opptatt av elektroniske duppeditter og app’er, men har jo likevel en del «smarte» produkter hjemme og på hytta.
Noen eksempler; hjemme er det vannbåren varme i alle gulv, som styres av termostater i hvert rom. Disse kan kobles opp til en app, men jeg har droppet «fjernstyringen». Anlegget går jo av seg selv, og jeg har tilnærmet null behov for å styre temperaturen til daglig. På hytta er det motsatt, der styres gulvvarme også via app - som er et «må ha» for å sikre varm fjellhytte.
Har full pakke fra Verisure hjemme, med et 20-talls sensorer, kameraer, lysbrytere og elektroniske låser fra Yale. Svært praktisk, med full oversikt over alle vinduet og dører - og fjernstyring via app. På fjellet lagde jeg et eget system fra Arlo, som dekker behovet for enklere overvåking.
App’ene til bilene bruker jeg omtrent aldri, foruten fjernstyring av varme hvis de står parkert ute. Jeg trenger ikke å få beskjed om at det er lite strøm eller vindusspylervæske på bilen via telefonen, og alle pushvarslene som ramler inn når bilene ikke er låst kan jo drive hvem som helst til vanvidd
Og jeg har brukt mye tid på å skru av varsellyder på diverse hvitevarer - jeg trenger ikke å få beskjed om at tørketrommelen, oppvask- eller vaskemaskinen er ferdig
Svaret mitt er tja, noe er veldig praktisk - ganske mye bare tull (og sikkert dyrt). Tenker kanskje det hele ville blitt mer interessant hvis «alt» var integrert i et stk. system, der man selv kunne velge alle parametre...