Snakk meg fra å kjøpe denne

Medlem
3. mars 2014
Innlegg
256
Fikk plutselig utbetalt bonus på 10k, og nå brenner pengene i lommeboka.

Sparer til en sub, men akkurat nå kunne det vært morro med en ventepølse.

I mine øyne er det kun en Breitling som er akseptabel, og det er en Navitimer (og da gjerne av eldre årgang). Men kom over denne og vet ikke om jeg klarer å motstå til den prisen! Selv med norsk MVA blir den ganske billig.

Så, hvorfor mener dere at jeg IKKE skal kjøpe den?
 
Fordi den koster 11.500 ferdig importert? Og, du vil angre på å benytte såpass mye på subbudsjettet? Og, dagen etter du mottar den - så dukker det opp en submariner på brukttorget...
 
Jeg er ikke så god på Breitling at jeg kan gi et presist svar, men hvis dette er en blackbird så er den eldre. Jeg lurer også på om den kan være ca 40mm men dette kan du sikkert google deg til. Er et 7750 eta i den ser jeg ut ifra skiven og ser på avstand mellom de forskjellige visere ut som en mindre modell. Den kom en gang på 2000 tallet med en dm på 43 mm. de svarte fugl jeg har sett har big date, og koster rundt 30 tusen brukt. Dette virker uansett temmelig billig ja. Skulle tro at du fikk pengene tilbake hvis du skal selge. Skal se mer på nett senere og i mellomtiden får du sikkert bedre svar her.
 
Fordi det er en eldre modell på under 40mm som antageligvis vil være litt vond å bli kvitt når du blir lei av den, og angrer på at du ikke sparte pengene til Sub'en alikevel.
Så går du på en kjempesmell ved salget, og du er satt ytterligere tilbake på veien mot målet.

Skal du først ha deg en Breitling som ventepølse så gå for en Navitimer. Men den koster jo nesten like mye som en brukt Sub uansett, så da er det jo liten vits.;)
 
Greg, du skulle jo gi meg grunner til å IKKE kjøpe denne! :p

Mitt problem er at jeg ikke kommer til å ha råd til sub før om minst 12 mnd, og da er det fristende med en midlertidlig beater jeg muligens kunne fått solgt for kostpris om ett år.

Sjekket litt på nettet, og den er 40mm. Den billigste med gummi på chrono24 ligger på 13500 NOK fullset (men stor forskjell på hva selger krever og hva markedet vil gi).

UJU kommer med gode motargumenter, som drar meg i retning ikke-kjøp. Skal uansett sove noen netter på det :)

Og ja, skal ha meg Navitimer etter suben!

Hittil takk for alle svar!
 
Så, hvorfor mener dere at jeg IKKE skal kjøpe den?

Med noen få unntak – aldri kjøp klokke p.g.a. prisen. Følg "hjertet" istedet :)

Sannsynligheten for at du blir fornøyd hvis du gjør det, er omtrent den samme som sannsynligheten for å bli skuffet hvis du bare kjøper en random klokke grunnet pris...

Enkel heuristic for klokkekjøp:
1. Finn klokken som får pulsen til å stige – ikke se på prisen.
2. Kjøp – eller begynn grublingen over hvordan i pokker du skal få samlet sammen kronene til å realisere den :mrgreen:
 
Hvis du absolutt må ha en beater kan du bare gå for en tøff automatisk Seiko.
Du får 5-6 stk til prisen for den gamle haugen av en Breitling. I tillegg vil de være langt lettere å kvitte seg med etterhvert.

Her er mer info forresten.
Breitling Blackbird
 
Var i tilsvarende posisjon selv for noen måneder siden.
Jeg valgte heller å kjøpe 2 mekaniske Seikoer som ikke kostet store summen, og fortsette å spare til en Sub.
Gjenstår fortsatt litt pengesparing, men hver gang jeg ser bilder av en 114060 føler jeg at jeg har gjort et riktig valg :)
 
@boenna_69: Haha takk, hjelper mye!

@adamskater: Så det, men håper for guds skyld bezelen er roterbar? Og gummirem kan byttes ut ;) (nå er jeg for mye på ja-siden igjen dessverre..)
 
Redigert av en moderator:
10lapper for den er en grei deal, eneste probleme er at du må sikkert bruke noen lapper på en service. Sikkert lenge siden den burde ha hatt ny olje, og derfor så lav pris.

Ikke vits å kjøpe (min mening), kommert til å koste deg fort en 15k.
Men... Er jo en flott klokke da..

Kjøp deg en sommer seiko;)
 
Liker Breitling Blackbird. :) Med matt kasse skiller den seg litt ut fra de "vanlige" Chronomat. ( Er i mine øyne mer spesiell enn en Submariner). En fin skinnrem i Breitling style koster ikke mye og gir klokken et mer "dressy" preg.

Ta en kikk på hva de ligger på på Finn, og trekk fra 10-15%.. Med boks og papirer så kan dette være en grei deal å få solgt igjen. Selv om du skulle tape litt, så har du hatt en fin ventepølse.

Kjør på!
 
Her går du på en smell. Det må være grunn god nok. Spesielt ettersom du ønsker å kjøpe denne klokken fordi det er en "god" handel.

Kjøp deg en Seiko Monster. Da blir du glad. Og du taper ikke mer enn en femhundrelapp hvis du selger den. Og det gjør du ikke - selger den, altså.
 
Hvis det er sub du vil ha så ville jeg også, som flere andre skriver, hatt litt is i magen. Man skal ikke undervurdere klokkegleden en Seiko til noen hundrelapper kan gi i mellomtiden. Jeg gjorde det slik og er glad for det! Å spare til klokkedrømmen er en viktig del av gamet som jeg sitter pris på;) Det å se kontoen nærmer seg klokkekjøp for det til å kile i magen er verdt litt selvpining!
 
chronomaten til 1500usd blir til 11-12k. og det er ikke en spesielt god deal på disse. Det sitter et totalt udekorert ETA7750-verk i denne. dette urverket kan du få får 2500kr på ofrei.com. Du sitter igjen med å betale nesten 10 høvdinger for en sliten gammel kasse.

Det er forsåvidt en fin klokke som ser bra ut. Jeg har selv hatt tilsvarende modell og ingenting stygt sagt om Breitling, de lager mye bra, men akkurat denne dealen kan du med god margin snu ryggen til.

13350 er et chronomtersertifisert ur kontra de tidligere modellene 13050. Selv om det høres fresht ut så betyr det ikke så mye mer enn at Breitling har fåt verket som fra fabrikk vil gå innenfor spec'sene testet og dokumentert. Dette koster de litt småpenger, men denne kostanden blir lempet på kunden ved å selge uret som **forbedret**mer nøyaktig**etc etc til en høyere pris.

Man kan forøvrig sammenligne en chronometer-sertifisering med at den nye BMW du skal kjøpe fra forhandler med xx antall hester, som skal gå fra 0-100 på 8,1 sekunder blir testet av en proffesjonell racerbilsjåfør og det blir dokumentert at bilen går fra 0-100 på ja, 8,1sek. Kjøper du et kvalitetsur med bra verk er denne chronometersertifiseringen bare til pynt.

Nok om det. Kjøp en Sub.