UR
Borealis Sea Hawk med sort skive og grønn bezel Følg gjerne linken for grundig beskrivelse.
SPESIFIKASJONER
Verk: Seiko NH36 (4R36) med hack og wind
Kassediameter: 42mm
Kassetykkelse: 15.9 mm
Avstand mellom lugs: 22mm
Avstand lug til lug (lengde): 50 mm
Vanntetthet: 1.500m (!)/5.000 fot
BWG9 lume - også på bezelinsert
Keramisk bezelinsert (matt)
ALDER OG HISTORIKK
Kjøpt ny hos Borealis 22. mars 2015 av meg.
TEKNISK TILSTAND
- Uret går etter mine noe upresise målinger +1-2 sekunder per døgn (heia Seiko!!!)
- Uret har full gangreserve, på om lag 40 timer.
- Kronen er fast og presis
- Uret starter (relativt) raskt ved trekking eller bevegelse av rotoren.
OBS! I motsetning til mine andre dykkere så "hopper" ikke kronen ut av siste gjengen når den skrus ut, men glir jevnt ut. Det er forøvrig ingen problemer med kronen.
KOSMETISK TILSTAND
Kasse og lenke i børstet og polert stål har kun hairlines. Lenken er kun brukt 1 gang, jeg har brukt uret hovedsaklig på NATO og perlon. Uret fremstår som meget strøkent.
BÆREREDSKAPER OG ANNET
Opprinnelig lenke uten slakk (nær ubrukt), passer til håndledd inntil 23cm i omkrets. Kan reduseres ned til 14-15 cm.
Låsen har en relativt grov men funksjonell "glidelock" funksjon som gjør at lenken kan mikrojusteres uten å ta av uret (se bilde 5 og 6 nedenfor).
Lenkeledd fjernes/monteres med skruer.
Lenken har solide ledd og solide endeledd.
BOKS OG PAPIRER
Medfølger. Papirer fra Borealis og Paypal-kvittering foreligger (355 USD + 35 USD for bezelring + 10 USD shipping = 400 USD). Momskvittering foreligger IKKE da den kassalappen fra Posten ved en inkurie ble kastet. Jeg kan eventuelt bekrefte skriftlig at merverdiavgift og fortollingsgebyr er betalt.
FORHOLD JEG VIL FREMHEVE
- Urverket er velprøvde 4R36 og som nevnt over overraskende presist.
- Byggekvaliteten på kasse og lenke er overraskende bra, selv når en ikke hensyntar prisen. Hensyntatt prisen er byggekvaliteten upåklagelig.
- Rått double domed safirglass
- Rå BWG9 lume på skive OG på bezelinsert (lumen er noe dempet på bezelringen på grunn av materialvalget)
- Jeg kjøpte med en ekstra bezelring og insert, den følger også med
- Plasten på baksiden av kassen er fortsatt der
- Du får en nær bombesikker beater for nesten ingen penger
Jeg ønsker 2.499 pluss eventuell frakt. TS-standard mht. oppgjør, dvs. forskuddsbetaling. Jeg kan eventuelt ta en Seiko SARB065 i bytte pluss noen hundrelapper din vei.
Uret og selgeren befinner seg forøvrig på Sola utenfor Stavanger.
REFERANSER
Jeg har kun Good Guy-referanser og har tenkt å fortsette med det. Se denne listen for tidligere handler og referansepersoner.
MINE BILDER (også de to bildene øverst er tatt av meg og av mitt ur)
Redigert: