"SOLGT" Seiko Ananta Moon Phase "SOLGT"

Kohe321

Støttemedlem
Medlem
19. okt. 2011
(Annonsen ligger også på Finn. Bruk gjerne "kjøp trygt" via finn for å kjøpe. Her er link: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32485895 )

Har falt helt pladask for Omegas Speedmaster (måneklokken), og med min student inntekt er det synd at klokken jeg trodde skulle være en "keeper" må ofres for å få til dette kjøpet. Jeg digger denne utrolig, og det er synd å la den gå.

Den er omtrent 2 måneder gammel, og springdrive verket har gått på sekundet korrekt med justervesenets atomklokke siden den kom. Spring Drive skal være innen +/-15 sekunder i måneden, men denne har altså gått perfekt på sekundet.Utrolig.

Jeg har behandlet den meget pent, men det har allikevel kommet noen "swirlies" på de polerte overflatene (synes på bildene). Har ikke klart å unngå dette, men det skal la seg polere vekk lett, da ingen er dype i det hele tatt. Ingen riper i glasset.

Den kostet 33000KR ny fra Jurawatches.co.uk (27000kr + toll) som er en AD i England. Prisen jeg setter nå etter 2 mnd er 14000kr. Grunnen til at jeg priser den så lavt er følgende:

Over disse to månedene har jeg lagt merke til to meget små estetiske "blemishes" med uret. Det første er at det er et mikroskopisk metallstøv mellom klokken 12 og 1. Dette synes kun fra visse vinkler, og i direkte lys. Kommer nok fra poleringen av timemarkørene. Har et bilde av det under. Kan enten fjernes ved service om 4-5 år, eller nå på garanti.

Minuttviseren er satt på 3-4 minutter "bak" timeviseren. Dette betyr at når minuttviseren sier at klokken er hel, så vil timeviseren være 3-4 minutter forran det klokken faktisk er. Dette er mest tydelig når klokken er 6 og time og minuttviseren danner en "strek", som da ikke blir helt ben. Dette er knapt merkbart i det hele tatt, og fikses ved service.

Disse to feilene plaget ikke meg nevneverdig. Jeg kontaktet Jurawatches og de sa jeg kunne sende den inn til dem, og de ville sende den videre til Seiko som selvfølgelig ville fikse dette under garanti. Bestemte meg å heller å vente til den uansett skal inn på service om noen år, men for den som nå kjøper den er valget åpent.

Så på grunn av dette setter jeg prisen lavt. For 14 000 får du en rå spring drive klokke. Det råeste drivverket Seiko lager, som er en fryd å se på.

Under er film og bilder av klokken.

[video=youtube;7WPaWNAoa8E]http://www.youtube.com/watch?v=7WPaWNAoa8E&feature=plcp&context=C3221dafUDOEgsToPDskIRikkEd28S0fjaOgUZeO8I[/video]

[video=youtube;_qD7bsDmWtg]http://www.youtube.com/watch?v=_qD7bsDmWtg&feature=plcp&context=C3506ea9UDOEgsToPDskI_bfGszirnKgKyS1QIsg-Y[/video]

IMG_0650.jpg

Lint biten mellom klokken 12 og 1.
IMG_0651.jpg

IMG_0652.jpg

IMG_0655.jpg

IMG_0656.jpg

IMG_0658.jpg

Boks m/papirer og garanti kort følger selvfølgelig med.

Det er mye klokke for pengene dette. Når Seiko fjerner disse to mindre problemene ved service (eller garanti), så vil den være plettfri. Jeg vet ikke om det er noen urmakere i Norge som kan gjøre dette (tror ikke det er mange som er vandt med å jobbe med springdrive her), men kanskje det finnes? Seiko anbefalte ihvertfall å la dem gjøre det.

Uansett, takk for interessen. Meld interesse på PM. Jeg svarer raskt.