Eurobonus-billetter i sommerferien er generelt veldig vanskelig å få tak i, ihvertfall på de vanlige poengprisene. Det er jo nå mulig å kjøpe vanlige billetter for Eurobonus-poeng, men for et par til vestkysten av USA ryker det fort nærmere 300.000 poeng tur-retur i økonomi. For det kan du normalt fly 2 personer tur-retur USA i Business (gitt ledige billetter) og ha nok til overs til 5 helgeturer innenriks. (
Poengtabell for flygninger)
Men utover det, så er jeg veldig svak for California. Det har enormt mye å by på både av flotte byer, sjarmerende småsteder og fantastiske naturopplevelser og turer. Det er en del valg å ta her - du kan bruke tid langs kysten, du kan bruke tid lengre inn i landet eller en kombinasjon. Joshua Tree, Yosemite og Death Valley er alle fantastiske steder å besøke.
Tar en liten oppsummering av mine personlige høydepunkter på strekket mellom Los Angeles og San Francisco (med en avstikker nord) med fokus på kysten og Highway 1. Mye fra tidligere turer, og noe som var på planen for en 2020-tur som nå ser ut til å bli gjennomført sommeren 2022
Merket av veldig grovt under her på kartet. Masse flott i San Francisco også, men det tror jeg at jeg skal snike inn som en egen post.
Los Angeles
Jeg er generelt ikke verdens største fan. Prioriterer sjelden å bruke tid her, men det er noen skjulte perler.
VICE har en fin video med en del historikk og mattips jeg tenker kan være en god guide. Ellers er det skremmende mange år siden jeg har overnattet i LA, så her finnes det garantert bedre informasjonskilder.
Fast stopp for meg etter landing på LAX og på vei nordover på Highway 1, har blitt
Eggslut ved Venice Beach (
video).
Santa Barbara
Sjarmerende by. Bra spisesteder, og mye vingårder i nærheten. Smakinger får du gjort både i sentrum og på vingårdene, og med mange varianter av varighet, omfang og pris. Masse valgmuligheter for overnatting også, og det er hyggelige gater i sentrum med flust av restauranter. Ville lett planlagt en overnatting her.
San Luis Obispo
Sjarmerende by, hver torsdag fylles hovedgaten med drøssvis med boder, mat og drikke på
Farmers’ Market. På vanlige dager har
Old San Luis BBQ fantastisk god BBQ. Madonna Inn er et eksentrisk overnattingssted, men personlig har jeg normalt valgt Airbnb der.
Like utenfor sentrum av SLO har du Bishop Peak. Flott gåtur hvor du sirkler en full runde rundt fjellet og får sett 360 grader rundt. Det er flott utsikt, fin tur og tar ikke altfor lang tid.
Høydepunktet i dette området er imidlertid i mine øyne Montana de Oro State Park. 30 minutters kjøring fra SLO, og da får du steder som dette:
Strålende sted også når det ikke er knallbra vær. Ligger et lite fjell like baki med en 400 meter topp, men har dessverre aldri fått tatt turen da det har vært tåkete der hver gang... Men det er på planen for neste tur! Cirka
3 timer, 6,5 timer.
Etterhvert som man jobber seg nordover, er det også mange andre morsomheter på veien. Sjøløver ved San Simeon, og du får du klassiske stedene som Julia Pfeiffer Burns SP og McWay Falls, Bixby Creek Bridge etc..
Like nord for Half Moon Bay og bare en 40-minutters kjøretur fra San Francisco har også Point Montara hvor du kan overnatte i fyrbygningene, og våkne til denne utsikten.
Point Reyes NP
Kunne sikkert skrevet en liten bok om Point Reyes. Svær park, her fra nordenden ut til Tomales Point med lillebror.
Fantastisk flott område med enorm variasjon, både strender, skog og dramatisk kystlinje. Det er ikke allverdens med steder for overnatting inne i selve parken, men langs Tomales Bay (som du ser i første bildet) er det noen sjarmerende småbyer.
Lengre sør får du natur som dette, med forholdsvis stor forskjell fra nordenden. Finnes flotte turer som tar det fra inni skogen og ned til sjøen, som er virkelig flotte å gå.
Skal sies at dette er en veldig nedkortet liste som utelater mye.
San Francisco proper fortjener sikkert en egen post. Mange andre perler som Big Basin Redwoods, Skyline Ridge (hvor det også er fine turstier som går ned til Ridge Vineyards), Mt. Hamilton, Mt. Diablo som ligger i umiddelbar nærhet til San Francisco. Og litt lengre unna har du Napa Valley og Sonoma Valley for vinopplevelser, og flotte naturopplevelser i Pinnacles National Park og Kings Canyon.
Yosemite med tur over til Mono Lake og nord til Lake Tahoe er helt fantastisk. Yosemite i seg selv er enormt vakkert, og absolutt verdt å vurdere å ta med i planlegging. Vanskelig med overnatting inni selve dalen i høysesong, men finner løsninger.