Sous vide

J

jayeff

Guest
Er det noen her inne som har erfaring med denne tilberedningsmetoden?

Leser litt om det på nettet nå og det er flust av tips om hvordan man kan få det til, både med og uten utstyr.

Noen gode tips og råd? Hva slags utstyr bør man satse på?

Vet at vi kom inn på sous vide før vi fikk eget forum for mat og drikke: http://www.tidssonen.no/showthread.php?1422-Mat-og-drikke-(restauranter-matlaging-og-drikke)

Men dette er et spennende tema som vi gjerne kan få litt flere synspunkter på :)

Hehe... Ja, det var dette med den søkefunksjonen som jeg selv hele tiden viser til :p

Der fikk jeg svar på det jeg trente å vite i forkant av morgendagens middag :)

Takk for hjelp!

PS: Jeg tar fortsatt mot tips på rimelig utstyr som folk har erfaring med :)

Da er jeg i gang. Skal bli spennende å se om resultatet blir som forventet :)

En liten "steg-for-steg" beskrivelse.

Steka blir tatt ut av kjøleskapet og temperert. Deretter lagt i først en plastikkpose og vakuumert ved hjelp av en trofast følgesvenn

2011-04-03101814.jpg

Og så blir prosessen gjentatt, slik at det er totalt 2 poser utenpå. Da blir resultatet slik

2011-04-03101758.jpg

Timingen er viktig. Middagen serveres kl. 17.30

2011-04-03101744.jpg

Gryta er på komfyren

2011-04-03102743.jpg

Så da er det bare å vente på at temperaturen skal bli riktig

2011-04-03101824.jpg

Woohooo!

2011-04-03102520.jpg

Oppi med seg! Nå står den jevnt på 62 grader. Satser på at det er fint :)

Ca. halvveis ut i trekketida ser vi at det er litt luft i posen, men ikke noe avskrekkende.

2011-04-03144904.jpg

Da er det også på tide å starte med sausen. Rødvin og sjalottløk reduseres på komfyren.

2011-04-03144923.jpg

Flere bilder, med resultat, senere :)

Kult:) Et lite tips om du sliter med å holde temperaturen jevn er å sette hele kjelen med vann i stekeovnen.

Jepp.
Jeg har en del erfaring med Sous Vide.

Kjøpte meg en maskin fra Sous Vide Supreme for en tid siden, og den er i mine øyne den største oppfinnelsen siden hjulet. Kjøtt av litt dårligere cuts blir fantastisk, og ribs er om mulig enda bedre.

Jeg søkte mye rundt på nettet, og snakket også med en del kokker før jeg kjøpte min SVS, og samtlige anbefalte den. Det kan virke som om dette er den eneste konsumentmaskinen enn så lenge. Ville ikke forundre meg om OBH Nordica kommer med en til 999 om få strakser :)

M

Kult:) Et lite tips om du sliter med å holde temperaturen jevn er å sette hele kjelen med vann i stekeovnen.

Absolutt :) Problemet mitt akkurat nå er at stekeovnen min er for liten for gryta. Jeg må altså skaffe meg en videre gryte som er litt lavere...

Jepp.

Kjøpte meg en maskin fra Sous Vide Supreme for en tid siden, og den er i mine øyne den største oppfinnelsen siden hjulet. Kjøtt av litt dårligere cuts blir fantastisk, og ribs er om mulig enda bedre.

Jeg søkte mye rundt på nettet, og snakket også med en del kokker før jeg kjøpte min SVS, og samtlige anbefalte den. Det kan virke som om dette er den eneste konsumentmaskinen enn så lenge. Ville ikke forundre meg om OBH Nordica kommer med en til 999 om få strakser :)

M

Kult :) Hvor kjøpte du din?

Kan du ta bilde av en av posene du bruker? Eventuelt selge meg en? Tenkt å lage min egen vakum-pumpe, men trenger å vite hvordan posene er.

Jeg er i Oslo. PM meg, så kan du komme innom og få en om du er i nærheten. Jeg kjøper de på rull, og tilpasser de ettersom hva jeg skal lage. De du får kjøpt fra Sousvidesupreme er litt for store syntes jeg.
Posene er ganske tykke. 85micron for å være nøyaktig. Finnes et firma her ved navn Nortech som selger poser. Har ikke kjøpt fra de enda, men tenkte å gjøre det når jeg går tom.

Jepp.

M
Trenger du en transformator for å bruke den eller er det bare plug and play?

Resultatet av dagens middag ble for øvrig veldig bra :) Men, jeg fant ut at 62 grader var litt i høyeste laget, så neste gang blir det nok rundt 58/59.