Spørsmål om EMCO klokker og en gammel Omega Seamaster

Medlem
16. juli 2012
Hei,

Jeg kjøpte en Omega Seamaster fra Dag (gjennom Nurk.no) for noen måneder siden som første klokke til å bruke på jobb. Etter det har jeg blitt overraskende interessert i klokker og bestemte meg for å bruke noen regnfulle sommerdager til å saumfare foreldrene mines loft for klokker (som da også har mye av besteforeldrene mines gamle ting).

Jeg fant en del klokker, jeg har klart å finne litt historie om Junghans og Certina på nettet, men jeg fant flere klokker av merket EMCO som jeg ikke finner særlig om på nettet (muligens fordi det er så mange andre hits som dukker opp og drukner informasjonen selv om jeg goolger "EMCO watches/klokker" etc.

Lurte derfor på om noen kunne gi meg en indikasjon på om EMCO er et skikkelig klokkemerke eller bare noe juggel som har havnet på loftet.. (legger ved bilder nedenfor).

274.JPG

275.JPG

276.JPG

277.JPG

280.JPG

281.JPG

I tillegg så fant jeg en gammel Omega Seamaster. Den er veldig liten og jeg antar derfor det er en kvinneklokke, men remmen var ganske stor så jeg ble litt usikker. Vet også at klokker generelt sett var mindre før, så tenkte å spørre om noen hadde noe peiling om denne, se bilder nedenfor.
286.JPG

287.JPG

Setter pris på svar av alle typer - så lenge de i hvertfall er delvis konstruktive :)

Etter noe søking tror jeg det er en sammenheng mellom EMCO, Eska og muligens Hamilton. Det var en haug med små klokkeprodusenter i USA og jeg tror at Eska/EMCO kan ha vært underleverandører av kasser, glass og andre deler til Hamilton. De fant muligens ut at de skulle få produsert egne ur under eget navn og noe av dette ble kanskje produsert av Hamilton.

EMCO er neppe ur av den kvalitet og/eller verdi at det er noe poeng å ta de til urmaker for reparasjon.

Søk på Eska og se om du finner noen nærmere sammenheng.

Når det gjelder Omegaen, så tror jeg dette er et dameur. Særlig pga den smale lenken. Men dette er det sikkert flere her inne som kan gi deg langt mer informasjon om. Bare vent til ferien til er over, det er litt stille her inne nå.

Edit: Hei, og velkommen til sonen.