Spørsmål om ETA 2892-A2

Medlem
29. jan. 2010
Hallo frender,
Jeg kan nada om urverk, men har nå et spørsmål til de sm kanskje kjenner dette verket.

Jeg har nettopp solgt en Navitimer Montbrilliant til noen på finn.no (aaarrrgh).
Vedkommende ringte meg nå i kveld og lurte på hvordan man stiller timeviseren. Jeg antar at han mener at timeviseren burde kunne stilles med kronen i posisjon 1, mens minutter burde kunne stilles i posisjon 2.
Personlig har jeg alltid (de tre gangene jeg stilte klokken...) hatt kronen i en av posisjonene (husker nå ikke hvilken) og har stilt tiden med minuttviseren. Må innrømme at jeg ikke har tenkt på det som annet enn irriterende at jeg ikke hadde quickset på dato.

Spørsmålet er som følger; skal dette verket ha quickset på dato og/eller quickset på timeviser?
Skal møte vedkommende på Bjerke i morgen for å se hva de mener, og worst case må jeg jo betale for å få det fikset. Personlig tror jeg vel egentlig at alt er i orden, for uret er jo mer eller mindre nytt.

Noen kvalitative tanker? Finner ikke noe download på manualen noe sted.

Takker på forhånd for gode svar her!

Urverket i en Montbrillant er et Breitling B41 (Kelek calibre 10000). Dette er et ETA 2892/A2 med Breitlings egen chronographmodul. (Kelek ble en del av Breitling i 1996)

På et standard ETA 2892/A2 justerer du datoen med kronen ut ett trinn og tiden med kronen i ytterste posisjon. Timeviseren kan ikke stilles alene.

På Breitling B41 er basisdelen fra ETA bygget opp uten dato og mekanismen som styrer viserne. Viser og datomekanismen er en del av chronographmodulen. Jeg tror ikke at det er quickset på datoen på dette urverket.

Forøvrig godt å ha litt skytts her, for jeg vil bli positivt overrasket om de i kassen på Bjerke sitter med denne informasjonen.

Den nye eieren bedyrer fortsatt at det står at timeviseren kan justeres i brukermanualen. Om forklaringen til DeBalzac stemmer (noe jeg tror) må jo vedkommende enten ha misforstått manualen helt, eller kan manualen være for flere modeller?
Blir spennende å se denne manualen etterpå.

TAkker igjen!

Forøvrig godt å ha litt skytts her, for jeg vil bli positivt overrasket om de i kassen på Bjerke sitter med denne informasjonen.

Den nye eieren bedyrer fortsatt at det står at timeviseren kan justeres i brukermanualen. Om forklaringen til DeBalzac stemmer (noe jeg tror) må jo vedkommende enten ha misforstått manualen helt, eller kan manualen være for flere modeller?
Blir spennende å se denne manualen etterpå.

TAkker igjen!

Det vil isåfall ikke være første gang brukermanualen til Breitling er litt feil.
På min SOHC med 7753 som base sier manualen at quickset dato stilles i 1 posisjon, men klokken har ikke quickset dato i det hele tatt.:eek:

Ja, det ville jo vært typisk... Iom at dette er en kjøper fra finn virker han jo akkurat så kranglete at han sikekrt kan finne på å heve kjøpet med bakgrunn i dette. VI får se. Pengene er allerede investert i noe nytt jeg skal hente fredag, hehe!

Jeg tipper han har misforstått manualen. Breitling-kjennere må gjerne korrigere, men jeg tror ikke noen Breitlinger har mulighet for å stille timeviseren separat. Den eneste 2892/A2-baserte klokken jeg kjenner til med slik funksjon er IWC UTC.

Jeg tipper han har misforstått manualen. Breitling-kjennere må gjerne korrigere, men jeg tror ikke noen Breitlinger har mulighet for å stille timeviseren separat. Den eneste 2892/A2-baserte klokken jeg kjenner til med slik funksjon er IWC UTC.

Jeg tror du har helt rett. Heller ingen kjenner, men jeg har hatt en del Breitling og ingen av disse har hatt denne funksjonen...

Ja, det blir spennende nå som jeg straks skal møte vedkommende. Han skal i alle fall ikke få heve kjøpet på grunnlag av en funksjon klokken ikke skal ha.
Er også litt spent på hjelpen jeg får fra Bjerke, og kunnskapen de sitter med (eventuelt ikke sitter med).

Her inne er det i alle fall bøtter og spann med kunnskap - det er sikkert!

Siden det var her inne jeg fikk hjelp får jeg vel avslutte tråden med resultatet.

Vi var hos Bjerke i Prinsensgate, og jeg må berømme personalet for utrolig god service, mtp at uret ikke var kjøpt hos dem, og at vi kanskje fremsto som snyltere.

Uansett; den nye eieren bør nok ta noen engelsktimer, for det var hans tolkning av brukermanualen som var gal. Ordlyden var noe i duren "When set in second position turn hours until date switches...".
Han tolket det dithen at timeviseren skulle ha separat innstilling. Han hadde garantert ikke trodd på meg mtp de paranoide vibbene jeg fikk, så igjen tusen takk til personalet hos Bjerke som backet meg.
Og tusen takk til alle her inne som delte kunnskapen sin.

Nå er det jo nesten så jeg savner uret, til tross for at det ikke fikk wt. Får se om kanskje førstkommende fredag kan by på noe som stilner savnet. Eller kanskje flere?

Bra at det ordnet seg. Er selv uerfaren med handler utenfor ADer og står på terskelen til å stige inn i gråmarkedet og det er akkurat slike tråder som gjør tidssonen til en fantastisk ressurs. Føles mye tryggere når man har slik kompetanse i ryggen. Så jeg takker alle bidragsytere også.

Så bra at alt ordnet seg.:D
Nå venter vi i spenning på det nye som kommer.
Noen hint?;)

Tenkte jeg det ikke! Blir det disse to?

IDQJYpTFutNkIzg.jpg