Spørsmål om kronografklokker

Medlem
27. april 2012
Hei,

På en mekanisk kronograf, hva skjer dersom kronografen bare går og går hele tiden?
Vil den bare fortsette å gå til den går rundt og starter på nytt igjen?

Jupp, den bare starter på runden sin igjen. Akkurat som klokka selv. Husk at det blir mer slitasje og mindre gangreserve på verket hvis chronoen går hele tiden. (med forbehold)

Noen urverk er mindre utsatt for slitasje da de går en andre da de har rubiner også på akslingene til tannhjulene tilhørende chronoen, mens andre ikke har det.

Stepping it up a notch; hva skjer hvis begge chronoene på en rattrapante bare går og går?

Vel, uten at jeg kan begrunne det, skulle jeg tro at den bare gikk og gikk. Jeg har ikke inngående kjennskap til rattrapante, men det er vel en mekanisme hvor den ene sekundviseren (tilhørende chrono) går og går - mens den andre sekundviser (også tilhørende chrono) kan stoppes og startes igjen. Til slutt kan begge resettes til nullposisjon. Så hvis den bare går og går, kan jeg ikke forstå at det er noe som helst forskjell - logisk sett er jo alt drevet av tannhjul, og man skal vel anta at så lenge det er nok kraftreserve, så vil den gå til "evig tid" og sannsynligvis helt korrekt i forhold til hverandre. Det er faktisk et nytt spørsmål som akkurat nå dukket opp i hodet - Logisk sett skal den lille sekundviser, tilhørende selve klokken og ikke chronograph-del gå akkurat med samme hastighet som chronosekund, i og med at de har samme "kilde" til gange, det er en kobling som kobles til og fra når man starter chronoen, og vanlig sekundviser, litt forenklet. Jeg lurer plutselig på om man har klokken gående i ti år (se i dette tenkte tilfelle bort fra at den trenger service ect) i en winder f.eks, vil forhold mellom lille sekundviser og chronographsekundviser kunne endre seg noe som helst, hvis man går på mikronivå og ser at forhold mellom tannhjul kan ha en liten "feil" som gjør at de ved en eller anledning hopper over et tannhjul - plutselig - eller til slutt, som en jevn prossess, hvor det over år tilsammen utgjør f.eks en tannhjulforskjell. Logisk sett skulle det ikke være mulig, da tannhjul jo griper absolutt inn i hverandre. Ja slikt undrer jeg på da :)

Da jeg på jobben har mye dialog med India og Manila har jeg klokker med deres til på skrivebordet. GMT armbåndsur har vært vurdert, men de har en ulempe; India er 3,5 timer foran oss. Denne halve timen passer ikke helt inn.

Derimot! Enkelte chronographer har en timevising for 12 timer. Min Chase Durer teller til 12 på stoppeklokkens timer. Som en liten prøve på dette startet jeg stoppeklokken da klokken var 12 i India. Dermed hadde jeg en GMT funksjon. Dårlig sådan, men det virket. Nå er ikke Chase Dureren min daglig klokke, men jeg har målt den til noen sekunder pr dag. (ETA 7750). Den holdt fint i den uken jeg lekte med dette. Det virket, men gav enkelte utfordringer da stoppeklokken ikke kunne brukes til annet...

:cool: