Spørsmål om lommeur

Medlem
27. okt. 2023
Sted
Fana
Underteikna har eit Ancre la Dualite 15 Rubis, lommeur med sveitsisk opphav.

Uret er defekt. Lang- og kortviser er demontert, men følgjer med. Sekundvisar og klokkeglas manglar.

Stempel 1: "0,800", samt stempel 2: Tiur (Capercaillie) provar sveitsisk opphav .

Stempel 3: Davidsstjerne.

Stempel 4: 499650.

Kan stempel 4 seia noko om produksjonsår?

Handgravert "K 12178".

Takksam for svar.

Vedlegg

• 20231023_011828.jpg
    20231023_011828.jpg
    146,8 KB · Visninger: 0
Redigert:
Underteikna har eit Ancre la Dualite 15 Rubis, lommeur med sveitsisk opphav.

Uret er defekt. Lang- og kortviser er demontert, men følgjer med. Sekundvisar og klokkeglas manglar.

Stempel 1: "0,800", samt stempel 2: Tiur (Capricaillie) provar sveitsisk opphav .

Stempel 3: Davidsstjerne.

Stempel 4: 499650.

Kan stempel 4 seia noko om produksjonsår?

Handgravert "K 12178".

Takksam for svar.
Urkassen er 0.800 sølv, det laveste offisielle sveitsiske sølvgehalten. Capricaillie var brukt mellom 1880 og 1933. Davidsstjernen er et hallmark registrert av Manufacture d’Horlogerie Lion SA i Porrentruy, Sveits. Varemerket (Davidstjernen) ble registrert 21 Juni 1892 av Albert Kenel.

IMG_1121.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Mange takk til Erik_SG for ny informasjon. Det er framleis usikkert kva år/tiår denne klokka er frå. Ut frå stempel kan ein fastslå at den er frå mellom 1892 og 1933.

Kan stempel 4, utforminga av kort- og langvisar, eller andre kjennemerke, gje meg prov på klokka sin eksakte alder, og fortelja om den er antikk?

Mange takk til Erik_SG for ny informasjon. Det er framleis usikkert kva år/tiår denne klokka er frå. Ut frå stempel kan ein fastslå at den er frå mellom 1892 og 1933.

Kan stempel 4, utforminga av kort- og langvisar, eller andre kjennemerke, gje meg prov på klokka sin eksakte alder, og fortelja om den er antikk?
Jeg kjenner ikke til lister over serienummer for denne urkasseprodusenten, så der er ingen hjelp til å antyde mer om alder. Om du legger ved klare bilder av urverket er det mulig noen her kan hjelpe. Men ut fra hva du har beskrevet tror jeg kanskje det er et generisk sveitsisk urverk, og de ble produsert i lange perioder. I det minste kan utseendet gi et hint om (kanskje) +/— 10 år. Urskive/visere kan også gi en indikasjon på alder, slik som du sier.

Igjen, takk til Erik_SG
Vedlagt ligg bilete av urkasse, og skal granska der med lupe når eg får uret framfor meg att, i m

Vedlegg

• Screenshot_20231028_114725_Gallery.jpg
    Screenshot_20231028_114725_Gallery.jpg
    57,8 KB · Visninger: 0
Igjen, takk til Erik_SG
Vedlagt ligg bilete av urkasse, og skal granska der med lupe når eg får uret framfor meg att, i m
Ut fra utseendet, det er en rimelig ok kvalitet på urverket, ikke en innstegsmodell av hva Sveits hadde å tilby på den tiden. Men et dyrt urverk var det nok ikke siden det er pin set. Et estimat på tid: (+/-) 1900 til 1910.

Det er andre her som er mer kunnskapsrike enn meg på vintage sveitsiske ur, håper de kan gi et hint.