Spørsmål om MVA-papirer ved import

Medlem
28. juli 2018
Sted
Melhus
Hei,
Usikker på om jeg legger dette innlegget på rett plass, men gjør et forsøk.
Håper noen her kan hjelpe meg med spørsmål om MVA papirer ved import.
Vurderer sterkt å kjøpe en ny Submariner som er importert fra utlandet. Ser at det på en del finn annonser står at klokkens serienummer er anført i MVA papirene.
MVA er betalt i dette tilfellet, men serienummeret står ikke anført. Er dette et must? Det medfølger original kjøpskvittering samt mail korrespondanse med FedEx som dokumenterer at det er betalt MVA for det aktuelle uret.
På forhånd takk for svar!
Mvh Espen.

Hei,
Usikker på om jeg legger dette innlegget på rett plass, men gjør et forsøk.
Håper noen her kan hjelpe meg med spørsmål om MVA papirer ved import.
Vurderer sterkt å kjøpe en ny Submariner som er importert fra utlandet. Ser at det på en del finn annonser står at klokkens serienummer er anført i MVA papirene.
MVA er betalt i dette tilfellet, men serienummeret står ikke anført. Er dette et must? Det medfølger original kjøpskvittering samt mail korrespondanse med FedEx som dokumenterer at det er betalt MVA for det aktuelle uret.
På forhånd takk for svar!
Mvh Espen.

• Liker
Reaksjoner: Espen85
Det er ikke unormalt at serienummer ikke står i mva-papirene, og kan således vanskelig sies å være "et must".
Til de fleste formål (typisk tegne forsikring og dokumentasjon ifm. forsikringsoppgjør, og ved en eventuell kontroll ifm reise der du helst bør ha deklarert klokken ut før du reiste på skjema) tipper jeg det holder å sannsynliggjøre at MVA-papirer/kvittering/faktura hører til kjøp av klokken, ved at beløp, dato, navn og i tillegg evt. henvisning til faktura/selger/firma/artikkel og lignende stemmer overens, og eventuelt kan verifiseres ved å vise overføringer både av kjøpesum og MVA.

• Liker
Reaksjoner: Espen85
Det er ikke unormalt at serienummer ikke står i mva-papirene, og kan således vanskelig sies å være "et must".
Til de fleste formål (typisk tegne forsikring og dokumentasjon ifm. forsikringsoppgjør, og ved en eventuell kontroll ifm reise der du helst bør ha deklarert klokken ut før du reiste på skjema) tipper jeg det holder å sannsynliggjøre at MVA-papirer/kvittering/faktura hører til kjøp av klokken, ved at beløp, dato, navn og i tillegg evt. henvisning til faktura/selger/firma/artikkel og lignende stemmer overens, og eventuelt kan verifiseres ved å vise overføringer både av kjøpesum og MVA.

Takker så mye for informativt svar. Jeg hengte meg litt opp i at det var sannsynlig at det burde stå i MVA papiret for å dokumentere hva det faktisk er betalt MVA for. Men som du beskriver så er det godt dokumentert med summen av all dokumentasjon.

• Liker
Reaksjoner: Zawatch
Gikk engang på rødt i Gardermoen med en dyr klokke og betalte klekkelig MVA; "Klokke" var alt som sto i papiret/kvitteringen fra Tolletaten ... ikke merke engang, og langt fra serienummer. Sært. (Kom rett fra USA og var rimelig jetlagged, så spurte ikke om ikke dette var en altfor minimalistisk kvittering.)