Spørsmål til Urmaker / Glassmester / Plaststøper / Entusiaster

Medlem
14. feb. 2008
Sted
Oslo
Har mulighet til å få tak i et sjeldent manuelt urverk med skive og visere, men hvor kassa og krona (med den lange stanga inn til urverket), mangler.

Å få tak i en uoriginal kasse som passer er kanskje en mulighet, men siden dette er et relativt flott urverk så lurer jeg på om det finnes noen mulighet til å lage en slags bordklokke av det. Det vil si: Få laget en glasskasse / plexiglasskasse som dette passer inn i og tilpasse en lang stang (den delen som heter crown stem på engelsk) som går til en krone på siden av kassen.

Ferdig vil det se noe ala dette ut (bare med en flott patinert skive og et urverk man kan se fra baksiden)

pi_17020.jpeg

For det første: Er det mulig?
For det andre: Blir det bare dustete med en ca 35mm stor skive?
For det tredje: Kommer det til å bli veldig dyrt?
For det femte: Hvem i alle dager kan lage noe sånt på bestilling?
For det sjette: Hva hendte med for det fjerde?

Selv tror jeg:

1. Forhåpentligvis.
2. Nei.
3. Ja, men kanskje det er verd det.
5. Aner ikke, derfor jeg spør.
6. Glemte det.

Hva tror dere?

For det første: Er det mulig?
For det andre: Blir det bare dustete med en ca 35mm stor skive?
For det tredje: Kommer det til å bli veldig dyrt?
For det femte: Hvem i alle dager kan lage noe sånt på bestilling?
For det sjette: Hva hendte med for det fjerde?

For det første: Ja, absolutt.
For det andre: Jeg tror det vil se snodig ut med så liten skive.
For det tredje: Om du selv lager design og lager en teknisk tegning gjenstår bare maskineringen. Prisen på den blir da etter design. Enkelt design - "billig". Vanskelig design med mye detaljer - dyrt.
For det femte: Det kan jeg gjøre.

Tror ikke dette trenger å bli så snodig jeg. Morfaren min hadde noen nattbordsklokker av typen du kunne slå sammen så ble de på størrelse med en kredittkortholder eller sigarettetui. Kan ikke ha vært mange millimeterne på de. Troen på en type vanlig størrelse bordklokke derimot, not so much.

Men noe nett lite til nattbordet tror jeg hadde vært et kupp.

Det høres jo supert ut, Mathfjeld. Og jeg er enig med deg, Espen - Jeg tror ikke jeg skal ha noen ambisjoner om "setpiece" til peisen. Men en liten en til

Når det gjelder de tekniske tegningene, så tror jeg nok at jeg må ha hjelp av en urmaker for å få dimensjonene riktig. Det må vel være helt nøyaktige dimensjoner for å få urverket til å sitte fast i konstruksjonen.

Oppdatering følger.

Det høres jo supert ut, Mathfjeld. Og jeg er enig med deg, Espen - Jeg tror ikke jeg skal ha noen ambisjoner om "setpiece" til peisen. Men en liten en til

Når det gjelder de tekniske tegningene, så tror jeg nok at jeg må ha hjelp av en urmaker for å få dimensjonene riktig. Det må vel være helt nøyaktige dimensjoner for å få urverket til å sitte fast i konstruksjonen.

Oppdatering følger.

Urverket kan du sette fast på mange måter. Legg gjerne inn bilder av urverket om du har.

Og maskinere noe slikt av akryl er ikke noe problem. Dog blir det mange timer polering for og få det blankt, men det er jo bare kose jobb du kan ta selv.

Hvilket som helst verksted med CNC fres og litt oppegående mannskap kan lage et slikt hus for deg vil jeg tro.

Og maskinere noe slikt av akryl er ikke noe problem. Dog blir det mange timer polering for og få det blankt, men det er jo bare kose jobb du kan ta selv.

Hvilket som helst verksted med CNC fres og litt oppegående mannskap kan lage et slikt hus for deg vil jeg tro.

Og det er der jeg kommer inn i bildet :)

Husk at når akryl skal poleres er det greit å teste på noen biter først, det er mange kjemikalier det ikke tåler.
Kjedelig når man skal ta siste finsih så krakilerer hele greia (selv opplevd).
Det er også verdt og tenke litt på designet slik at man ikke gjør poleringen verre en nødvendig for seg selv.

Og det er der jeg kommer inn i bildet :)

Vet ikke om du fikk med deg nyansene i svaret til EUT, Mathfjeld. Så hjalp deg litt med å gjøre det tydeligere. ;) haha :p

Men ja, et maskineringsverskted med oppegående folk burde kunne hjelpe med dette. Bare hør med urmaker el. hvordan urverket festes i kassen først. :)

skjermbilde20111113kl16.png

Som dere ser så mangler stem og krone, men de har jeg lokalisert på annet hold.

Jeg leste denne tråden med interesse og var enig i at dette kunne være en god ide, helt til jeg så hvilket verk det var snakk om.

Dette er ikke bare "sjeldent" op !!! - det er blant TOPP 3 manuelt verk EVER !

Jeg ville ha kontaktet maskineringsfolk for å få laget en ny kasse slik at dette kan bli et armbåndsur igjen.

Enten her eller i Kina ;)

Eller få laget en kasse i hvitt gull - fikk tilbud på dette en gang til et vintage verk, slett ikke så dyrt som skulle tro.

Opplys gjerne oss uinnvidde om detajler rundt urverket..! :)

Det er et Zenith kaliber 135 verk. Ble introdusert på slutten av 40-tallet, og regnes som et av de mest nøyaktige urverkene som noen gang har blitt laget. Gjorde rent bord i chronometerkonkurranser mellom 49 og 54. Er Zeniths nest mest kjente kaliber, men har kommet solid i skyggen av El Primero-verket, selv om akkurat det nok også har sammenheng med at caliber 135 bare ble produsert fra 1949-1962 i totalt ca. 13.500 eksemplarer.

Det er rykter om at Zenith skal gjeninnføre urverket til neste år...

Når det gjelder ny kasse kontra bordklokke, så tenker jeg at urverket kommer mer til sin rett i en bordklokke selv om man selvfølgelig også kan få dreiet en kasse i hvitt gull med glass baklokk. - Men jeg innbiller meg at kostnaden for å få gjort noe sånt, fort blir den samme for å kjøpe en mer attraktiv "ekte" klokke.

De er faktisk å få tak i med jevne mellomrom.

Det er mulig jeg har litt dødtid i julen, så om du er interessert kan det hende jeg kan lage den for deg.

Jeg støtter ideen om armbåndsur-kasse :D Nesten uansett hvor dyrt dette blir må det jo være utrolig mye morsommere enn å kjøpe et helt nytt ur. Kasse i hvitt gull, lekkert :cool:

Det er mulig jeg har litt dødtid i julen, så om du er interessert kan det hende jeg kan lage den for deg.

Tusen takk for tilbudet. Det er fantastisk å ha et sted som tidssonen der man kan slenge ut halvgjennomtenkte ideer, og få så mange gode forslag og tilbud om hjelp.

Jeg sitter og teller på knappene om jeg skal kjøpe urverket, så det spørs om jeg klarer å skaffe det til jul. Tenker at jeg kanskje burde prøve først med et litt billigere urverk for å se an resultatet...