spørsmål vedr. service på vintage tissot seastar

Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.097
Sted
Stavanger
Jeg har en 60-talls Tissot Seastar som desverre har sluttet å fungere. Virker som den trenger litt service.

Jeg tok den først med til en urmakerforretning som kunne gi et prioverslag på 1500-2000kr, men de hadde ventetid på ca 1uke grunnet ferieavvikling.

Jeg stakk innom en annen forretning der de kunne anslå en kostnad på 3000-3500kr. De var litt vage og de skulle sende uret til nærmere ettersyn og gi meg etmer detaljert overslag

Det var mildt sagt et lite sjokk at et håndtrukket simpelt urverk kan koste like mye utføre service på som et nytt ur med mye mer avansert verk. Er det mitt syn som er feil her eller dette en unormal høy pris? Det første overslaget på 1500-2000 kan jo forsvares, men det er jo et stykke opp til 3500..

Har dere noen tanker rundt dette? Har andre erfaringer med service på eldre ur? I såfall så hadde jeg satt pris på å høre hva dere syns er en passende pris? Dessuten, jeg regner ikke med at service på et gammalt ur ikke er like omfattende som på f.eks en Breitling der alle delene blir skrudd fra hverandre og satt til utralyd-rens og sitter til observasjon i flere dager? Tar jeg feil?

Erik
 
Service hos AD koster i svært mange tilfeller langt mer enn verdien på uret - verdien etter service, vel og merke. Så da gjelder det å spørre seg selv om dette uret er verdt en service. Jeg liker gammelt rask og synes det er artig når det tikker og går.

Hva får man for et par tusen kroner i dag?
På et bilverksted tar de nå rundt tusenlappen for timen. En rørlegger får du neppe særlig billigere, iallefall etter at han har tatt seg betalt for kjøring, oppmøte, smuss og skitt.

Hva får du gjort på et par timer?
På et bilverksted får du kanskje byttet olje, plugger og et par filtre.
En rørlegger får ikke gjort noe på et par timer for han bruker den tiden til å kjøre frem og tilbake, hente ut deler, planlegge og fakturere (dette gjør de nå via PC på stedet og du får regningen på mail før rørleggeren har forsvunnet ut porten)

Kjøper du et nytt automatur til et par tusen kroner så koster emballasjen og portoen som regel minst halvparten av totalsummen. Uret er ikke berørt av menneskehender og skulle det mot formodning være det så er det av noen som har mindre i dagslønn enn vi bruker på kaffe pr dag.

PS: Hva mente du med at den første urmakeren hadde 1 ukes ventetid og at du dermed reiste til en annen? Har du det så travelt at du må ha dette gjort på dagen? :D:D
 
Det er jo litt snodig med så stor prisforskjell på en relativ enkel service.
Dessuten høres en ukes ventetid ut som ganske kjapt etter min mening.
 
Det er jo litt snodig med så stor prisforskjell på en relativ enkel service.

Jeg fikk tilbud om service med polering og børsting av min gamle Oysterdate. Den ene skulle gjøre det for 3.000,- og Bjerke skulle ha 4.500,-. Angivelig skulle dette være identiske servicer, men jeg valgte allikevel Bjerke. Tror ikke at jeg kommer til å angre, men det får jeg jo aldri vite helt sikkert.

I bilbransjen er det store variasjoner mellom verkstedenes kvalitet og det er ikke alltid det lønner seg å velge "Fortauskanten Auto". Se an forhandleren og lytt til erfarne fjellfolk (det finnes nok av referanser her på forumet vil jeg tro)
 
Da ble jeg beroliget!

De ringte tilbake fra urmaker nr.2 og fortalte at servicen ville komme på 2000kr. Og at det skulle visstnok ikke ta mange dagene før uret kunne være klart. Jeg ble gledelig overrasket over både pris og leveringstid til slutt og skepsisen som jeg kanskje bar litt preg av når jeg opprettet tråden er borte.

Supert!
 
Da ble jeg beroliget!

De ringte tilbake fra urmaker nr.2 og fortalte at servicen ville komme på 2000kr. Og at det skulle visstnok ikke ta mange dagene før uret kunne være klart. Jeg ble gledelig overrasket over både pris og leveringstid til slutt og skepsisen som jeg kanskje bar litt preg av når jeg opprettet tråden er borte.

Supert!

Da er det vel bare å kjøre på et av stedene da :) Meget rask reparasjonstid begge steder spør du meg, spesielt med ferietid i betraktning;)
 
Ossur i Tordenskjoldsgaten hadde ca et års ventetid forrige gang jeg var innom der, så synes du skulle være fornøyd med disse ventetidene ;)
 
Var innom i september 2011 og lurte på status. Intet nytt.

Idag, 6mnd etter jeg leverte uret til Otteren i Sandnes, tenkte jeg at jeg skulle ringe for høre om statusen var uendret.

De skulle høre med Otteren i Stavanger om de vistte noe siden uret var sendt dit en gang i 2011. Etter 30-40min ble jeg ringt opp igjen og fikk beskjed at de fremdeles venter på deler fra Sveits.

Mulig jeg tar feil her, men deler til et så masseprodusert verk kan da vel ikke være noen månelanding å få tak i? Med tanke på at jeg fikk en pris på 2000kr for å reparere uret kan det heller ikke dreie seg om noe spesielt avansert?

Selv om det ikke er snakk om store eller kostbare reperasjoner synes jeg 6mnd uten et pip blir for dumt. Eller er det bare jeg som er kravstor?
 
For svarte! Hva er taktikken her...? Virker som om urmakerne har ansatt folk som jobbet hos skatteetaten tidligere.:confused:

Begynner å tro at problemet er manglende purringer fra urmaker til deleleverandøren i Sveits.
Her er det bare å sitte stille så lenge som mulig til kunden går lei. Late-som-ingenting trikset...?

Hvis de hadde vært på hugget hadde de vel hatt en forklaring på hvorfor delene ikke lot seg oppdrive?
En uttalelse om at det "ikke er noe nytt" høres ut for meg som: "Vi-vet-ikke-for-vi-har-ikke-gjort-en-skit-med saken" type svar.:mad: Vi venter på deler my ass. Sitte på ræva å vente holdning er det verste jeg vet.
 
jeg vet at til gamle ur er det veeeeldig vanskelig og få tak i deler, og hvis det lar seg gjøre tar det desverre lang tid. Ja, litt lang tid med 6 mnd, men det kan desverre skje.

Det er ikke mange utdannede urmakere igjen, og enda færre som faktisk vet hvordan, eller gidder å fikse et slik ur.

ser fult og helt frustrasjonen din, er ikke noe gøy gå å vente...