Spørsmål

Medlem
10. nov. 2007
Sted
Bærum
Hallo alle Omega folk!

Jeg hadde ett spørsmål her, en kompis av meg kjøpte en brukt Omega
Seamaster Chronograph. Jeg fikk se litt på denne igår og stusset over at man kunne kjenne og høre opptrekksrotoren når man slang klokken fremover.. Dvs man kjente og hørte godt at det spant inni der.. Er dette normalt?

Har ikke håndtert så mange Omegaer.. Lurte litt på om min kompis har blitt lurt?

På forhånd takk!

Jeg hadde en Zenith chrono hvor rotoren lagde mye lyd. Det var såpass at jeg hørte den gikk rundt ved normal bruk. Ellers har mine andre ur vært mer stillegående. Har desverre ikke erfaring med OMEGA automatisk chrono.

Min svoger har en Omega speedmaster automat, den lager lyd og jeg har en speedmaster reduced som også lager lyd!

Jeg tror dette er normalt på disse klokkene!

Jeg hadde en Seamaster GMT som lagde mye lyd. Tok den med til urmaker som bekreftet at det var normalt med lyd fra lageret til rotoren. Hadde klokken i et år etter dette og den gikk helt perfekt.

Hallo alle Omega folk!

Jeg hadde ett spørsmål her, en kompis av meg kjøpte en brukt Omega
Seamaster Chronograph. Jeg fikk se litt på denne igår og stusset over at man kunne kjenne og høre opptrekksrotoren når man slang klokken fremover.. Dvs man kjente og hørte godt at det spant inni der.. Er dette normalt?
Normalt og ... vil noen påstå ... sjarmen med rotor.
Min Omega Speedmaster Reduced "følte du wobble" noen sekunder efter en bra skak.
Hvor mye det låter og om "energien" føles på håndleddet er nok svært så forskjellig men du vil sikkert finnet at
ETA 2824-baserte verk oppførerer seg like hverandre, Valjoux 7750 like (likere) hverandre et.c.

Er vel en 7750 i denne, den er kjent for bråk og risting fra rotoren. Ville vært mer bekymret om den ikke var merkbar.. Helt normalt.

Her har du jo fått mange svar alt, men slenger meg på jeg også;)
Samtlige av chronografene jeg har hatt (stort sett Valjoux 7750) har hatt en rotor som tidvis kan oppleves som den går amok inne i kassen. Særlig om fjæren ikke er helt opptrukket, så kan den spinne rundt inni der med stor hastighet, og man opplever ofte en wobble, liksom at klokken vibrerer på håndleddet.

Kompisen din har nok ikke blitt lurt, og er helt normalt:0) Og som nevnt her, noe av sjarmen med mange chronoer (selv bryr jeg minimalt egentlig)

Her har du jo fått mange svar alt, men slenger meg på jeg også;)
Samtlige av chronografene jeg har hatt (stort sett Valjoux 7750) har hatt en rotor som tidvis kan oppleves som den går amok inne i kassen. Særlig om fjæren ikke er helt opptrukket, så kan den spinne rundt inni der med stor hastighet, og man opplever ofte en wobble, liksom at klokken vibrerer på håndleddet.

Kompisen din har nok ikke blitt lurt, og er helt normalt:0) Og som nevnt her, noe av sjarmen med mange chronoer (selv bryr jeg minimalt egentlig)

Litt sånn halvapropos så kommer dette av at rotoren i 7750 er sånn passe kraftig og ikke minst at den er unidireksjonal; mange urverk trekker med rotoren begge veier men ikke 7750. Den spinner da fritt på kulelageret og den snurrer fort som fy.

Takk for mange gode svar :) da skal jeg fortelle kompisen min at det er helt normalt ;)

helt normalt, har en breitling Super Avenger, med modifisert chromometer ETA 7750, som bråker mye, men ettervert syntes jeg bare at det er litt av sjarmen, spesielt hvis rotoren spinner "feil vei", den går helt amok, ;)