Spar på kvitteringene, folkens

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Sted
Cockaigne
Datatilsynets protester mot tollvesenets etterkontroller er avvist av personvernnemnda. Det innebærer at man i inntil ti år etter kjøp i utlandet kan bli bedt om å redegjøre for hva man har kjøpt og hvorvidt det er betalt mva ved innføring til landet. Jeg vet ikke med dere, men jeg ville hatt store problemer med å redegjøre for hva jeg kjøpte i forrige uke, og ti år gamle utenlandske kvitteringer er kassert for ni år og elleve måneder siden. Selv om det nok kunne latt seg gjøre å finne frem gamle kontoutskrifter, er det nok lurt å spare på kvitteringene om man kjøper kostbarheter i utlandet - spesielt tollkvitteringen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Tollvesenet-far-kreve-bevis-pa-din-pengebruk-i-utlandet-10-ar-tilbake--6823691.html

Syntes de fleste kvitteringene jeg har mister trykksverten innen to år jeg.
Så om man ikke tar n helt ut og scanner hver eneste kvittering ser jeg for meg mange små blanke papirlapper med trykksverterester lenge får det er gått 10 år.. :p

Syntes de fleste kvitteringene jeg har mister trykksverten innen to år jeg.
Så om man ikke tar n helt ut og scanner hver eneste kvittering ser jeg for meg mange små blanke papirlapper med trykksverterester lenge får det er gått 10 år.. :p

Ja det er desverre slik tilfelde er, at kvitteringer må scannes/kopieres.
Det ligger på deg å oppbevare kvitteringen :(

Men forhåpentlighvis skal det vel ikke være så all verdens mange kvitteringer i løpet av ti år:
"Dersom du har vært ute av landet i minst ett døgn kan du ta med deg var for 6000 kroner toll- og avgiftsfritt."
Sett til mitt eget bruk så er det ikke så alt for ofte jeg handler til over 6 000 utenlands.

I teorien har jeg nå et problem. I fjor høst var en kompis av meg og jeg en tur på Kreta. Han kjøpte en klokke til noe over den momsfrie summen, men fikk plutselig problemer med å dra kortet. Dermed dro jeg kortet. Jeg kan i teorien bli avkrevd moms for dette beløpet om jeg ikke kan dokumentere moms ved innførsel - noe han sannsynligvis ikke betalte. Forstår jeg dette rett nå?

Forstår jeg dette rett nå?
Ser ikke bedre ut nei.
Litt som å låne ut bilen din og få den feilparkert - du som står med skjegget i postkassa.

Overkill kanskje, men burde du i dette tilfelde egentlig bett ham skrive under på at dette kjøpet er hans og ikke ditt?

I teorien har jeg nå et problem. I fjor høst var en kompis av meg og jeg en tur på Kreta. Han kjøpte en klokke til noe over den momsfrie summen, men fikk plutselig problemer med å dra kortet. Dermed dro jeg kortet. Jeg kan i teorien bli avkrevd moms for dette beløpet om jeg ikke kan dokumentere moms ved innførsel - noe han sannsynligvis ikke betalte. Forstår jeg dette rett nå?

Du får si du kjøpte en klokke til en dame du møte på kreta fordi du forelsket deg.. ;) :D :D :D :D

Syns dette toll greien begynner og ta helt av nå...
http://www.aftenposten.no/nyheter/i...-10-ar-tilbake-i-tid---Helt-vilt-6826679.html

Jeg har da ikke kviteringer for ting jeg har handlet for 10år tilbake i utlandet.. ????

Hvem tar vare på cd/dvd kjøps kviteringer etter dem har sett filmen eller hørt på skiven..

Ser ikke bedre ut nei.
Litt som å låne ut bilen din og få den feilparkert - du som står med skjegget i postkassa.

Overkill kanskje, men burde du i dette tilfelde egentlig bett ham skrive under på at dette kjøpet er hans og ikke ditt?

Strengt tatt så er det vel han som drar kortet som må betale kravet uansett fordi det var han som liksom er synderen.

Jeg tar alltid vare på kvittering for betalt moms, men hvor de er om 10 år er ikke godt å vite.

En annen ting, om jeg selger en klokke som er momset inn, hvem skal ha kvitteringen?

Ta det med ro, det var et retorisk spørsmål - jeg betaler aldri moms.

Edit: Dette innlegget trenger et smilefjes før jeg blir dyppet i tjære og fjær. :)

Selv om jeg er tilhenger av at lover og regler skal følges, synes jeg at det går litt over stokk og stein i denne saken...