Speedmaster:Dugg bak glasset hver vinter, kan den lukkes i vakuum eller lignende?

Medlem
5. feb. 2012
Heisann,

Jeg har en speedmaster professional. Det ser helt idiotisk ut ut hver gang jeg går ut om vinteren og den blir den duggete bak glasset. Det er sikkert fordi urverket ble forseglet i normal atmosfærisk humiditet.

Lurte på, fikser Omega dette for meg dersom jeg kontakter dem? Kan de lukke klokken i vakuumkammer, eller fylle den med en edelgass som ikke dugger, slik at neste vinter ser jeg ikke ut som en tulling når astronautklokka mi dugger når det blir litt kaldt?

Evt kan et annet verksted fikse det for meg?

Mvh,
Marius

Nei, dette går ikke. Klokken er ikke hermetisk lukket. Når du drar ut krona utlikner du trykket. Dvs. Når du har dratt ut krona er det fritt leide for luften inn til verket.

hm.. ville tatt en tur innom en urmaker for å sjekke om den fortsatt er vanntett. Kondens kommer fra fukt, noe du ikke vil ha inne i en speedmaster

• Liker
Reaksjoner: Thomas84
Hvordan dealer nasa med dette? Dersom de stiller klokken i jordatmosfæren vil den dugge dersom astronautene gjør en space walk.

Ville latt en urmaker sjekke den, tidvis dugg på innsiden av glasset tyder vel på at det er fukt der det ikke skal være det. Ikke bra for urverket...
Tror ikke dette er normalen for Speedmaster, heller ikke de som har vært på spacewalk.

Har ikke sånne problemer med min Speedy. Har derimot en gammel utett Seiko som dugger i temperaturforskjeller. Ville absolutt tatt en tur til urmaker.

Om det har seg slik at den dugger i "normal atmosfærisk humiditet" har det nok mer med at den ikke er tett enn noe annet. Normal luftfuktighet varierer jo en god del, alt fra 20% til opp i 70-80% alt etter hvor man oppholder seg og årstid, men det anbefales for vanlig inneklima mellom 40-50%.

Har ikke hørt om dette problemet? Har selv hatt klokker som har dukket, men da har det vært fordi jeg enten har hatt de ute i regnvær, svettet mye eller noe slikt. En tett klokke dugger ikke.

For en tråd... :)

1. Det er rimelig å anta at dette ikke er standard for Speedmaster, nei. Det trenger man IHVERTFALL ikke å være rakettforsker for å forstå
2. Dugg på innsiden av glasset har, i mine tilfeller, skyldtes dårlige pakninger slik at fukt får sneket seg inn i kassen, enkelt for en urmaker å få fikset
3. Rolex GMT har vært i bane rundt månen i privat regi (og noen lurer vel med seg en og annen Rolex til ISS), men Rolex har så vidt meg bekjent aldri vært en del av standardutrustningen til NASAs astronauter (men morsom vits @Thomas84)

Gitt at din Speedy er iht til Spec, er den f.eks. et bedre valg enn en Rolex Daytona i følge NASA. Så neste gang du tar deg en tur ut i rommet, pass på å ha på deg riktig klokke. ;)

Dugg bare man går ut om vinteren tyder på for mye fuktighet i klokken...
Uansett hvordan den har kommet seg inn, er det fukt (eller for fuktig luft) i klokken.
Få den åpnet og sjekket av urmaker. Forhåpentligvis har han da litt mindre fuktig luft i sine lokaler, og tar evt. pakningsbytte om den ikke er tett.

Det er jo en teoretisk mulighet for at klokken er tett, men har "for" fuktig luft inne i seg av en eller annen årsak (vært åpnet og lukket et sted med høy luftfuktighet), og kondenserer ved brått temperaturskifte.
Har selv observert såvidt dugg på innsiden av glasset på en sub, selv om den er trykktestet ok, når skyldt den under kaldt vann. Ellers aldri sett fuktighet/dugg i den.

Jeg har ALDRI opplevd noe sånn dugg med min Speedmaster Pro over årene og jeg har åpnet den selv for å ta bilder av urverket en del år siden : stuet mitt er ikke akkurat noe ultra tørr laboratorie siden jeg har regelmessig fuktige kvelder der:rolleyes:
Derfra har jeg brukt klokken en del ganger på -20 trugetur opp på fjellet og aldri har opplevd noe dugg der.
Du har nok en del fuktighet inn i klokken din og det er ikke bra: det kan skade urverket og skape litt rust på delene med tiden.

Angående Speedmaster Pro og Nasa/Roscosmos :
Astronautene/kosmonautene som vandrer ut i rommet (spacewalk/ Extravehicular activity "EVA") bruker bestandig den Speedmaster Pro som er den eneste klokken som er godkjent for slik aktivitet : disse tilhører NASA/Roscosmos som en del av utstyret folk bruker og er påbudt av Nasa/Roscomos som "back-up" klokke.
Skulle radiokommunikasjonen mellom mannen som er ut i EVA og romstasjonen bli kuttet på grunn av skadet utstyr, må mannen som er ut ha mulighet for tids oppfatning og kronometri : det angår alt mulig men også oppfatning av sin egen luft reserve som er begrenset akkurat som en dykker hvis han ikke er koblet til stasjonen med et rør(sjelden "untethered spacewalks").
Siden det er bare Speedmaster Pro som er testet for høye temperature variasjoner på utstyret (fra -100 til + 130 grader Celsius) eller sjokk/vibrasjoner som kan oppstå gjennom en EVA, kan bare denne klokken bli godkjent som standard EVA utstyr.

Det man tar i tillegg på EVA drakten for moro skyld/testing eller det man bruker inn i stasjonen ISS er et personlig valg : man kan vandre rundt ISS romstasjonen med en Panerai eller en Patek Philippe hvis man vil.
Roscosmos.jpg

Redigert: