Speedmaster: Gravering på glass

Sponon

Støttemedlem
Medlem
15. juli 2009
Hei,

Datt over en annonse på eBay som viste en Speedmaster Alaska Project med Omega-logoen gravert inn på glasset. Er det vanlig med dette, eller er det noe kun for Alaska Project?

Vet Rolex også operer med dette, og det er jo positivt mtp å bekjempe kopier.

IMG_0328.jpg

Jeg har en Speedmaster Pro fra `74 med tilsvarende logo inngravert i plexiglasset.

Jeg kjenner ikke historien bak dette fra Omega sin side - sikkert mulig å google seg frem til utfyllende svar.

Synes jeg husker at Bullit har lagt ut et makrobilde av den graverte Omega logo'en på glasset til en Speedmaster pro i en tråd i galleriet nå. Makro tråden...?
Får ikke lastet bilder på jobben, så jeg må bare tippe her.

Hvis jeg ikke husker feil er det også slik at dette ikke er på safirvarianten, og heller ikke på pleksi som er byttet på service.

Logoen finnes også på andre Omegamodeller med pleksi, ikke bare på Speedy.

Du trenger heller ikke være redd for å polere den bort, den er etter sigende på undersiden.

Hvis jeg ikke husker feil er det også slik at dette ikke er på safirvarianten, og heller ikke på pleksi som er byttet på service.

Logoen finnes også på andre Omegamodeller med pleksi, ikke bare på Speedy.

Du trenger heller ikke være redd for å polere den bort, den er etter sigende på undersiden.

Hvis logoen ikke er tilstede etter service, er du blitt lurt. Samtlige plast/plexi/hesalite og hva de nå heter, skal ha denne logoen på innsiden.

Stemmer at Omega logoen er inngravert på eldre klokker med plexi i alle fall :) Kan ikke si noe garantert angående Speedmaster serien, men om mine egne to vintage Omega..

Har både en Constellation "pie pan" med inngravering samt en Geneve med det samme.

Genevaen arvet jeg etter min oldefar i fjor og hadde i mai`10, full overhaling + bytte av glass og krone. Fikk da nytt glass med inngravering av Omega logoen, fikk da også byttet ut en mindre pen og uorginal Kleiser kronen til en orginal Omega.
(Var før veldig vanlig å bytte ut kronen på en del av Omega geneve klokkene for at de skulle være enklere og trekke ved daglig bruk).

Hvis logoen ikke er tilstede etter service, er du blitt lurt. Samtlige plast/plexi/hesalite og hva de nå heter, skal ha denne logoen på innsiden.

Jeg har aldri blitt lurt med det, jeg bare leste om en kar på WUS som ikke fant logoen på sin Speedy, det ble da spekulert i at grunnen til dette var service. Men da var det antagelig bare en driftig urmaker som har byttet til noe billig-billig 3-parts plastikk.....:)

Omega har hatt logo på hesalite-krystallen siden tidlig 60-tall eller sent 50-tall. Har en Constellation Pie Pan fra '63, og den har logo.