Speedmaster som sakker av?

Medlem
15. des. 2011
Sted
Asker
Hei!

Har en 3572.50 som jeg er veldig fornøyd med!

I dag merket jeg at den plutselig var 15 minutter for sen, mens den var helt fin i går. Den hadde ikke stoppet, så lurer bare på om det kan stemme at den kan begynne å gå saktere dersom gangreserven begynner å bli brukt opp? Det var sikkert nærmere 2 døgn siden jeg trakk den opp, men den hadde jo ikke stoppet men gikk fremdeles, så antok at den "holdt tempoet" helt til den evt. stoppet opp...

Om det har noe å si var chronograph'en i gang - jeg pleier å ha den i gang hele tiden for å få en "stor" sekundviser å følge med på.

Noen som har vært ute for lignende?

Hei!

Har en 3572.50 som jeg er veldig fornøyd med!

I dag merket jeg at den plutselig var 15 minutter for sen, mens den var helt fin i går. Den hadde ikke stoppet, så lurer bare på om det kan stemme at den kan begynne å gå saktere dersom gangreserven begynner å bli brukt opp? Det var sikkert nærmere 2 døgn siden jeg trakk den opp, men den hadde jo ikke stoppet men gikk fremdeles, så antok at den "holdt tempoet" helt til den evt. stoppet opp...

Om det har noe å si var chronograph'en i gang - jeg pleier å ha den i gang hele tiden for å få en "stor" sekundviser å følge med på.

Noen som har vært ute for lignende?

Hvis chronoen er i gang og gangreserven går helt mot slutten hadde jeg ikke vært overrasket om det kunne påvirke presisheten ganske drastisk. Jeg ville testet den over noen dager med opptrekk hver dag for å se hvordan den holder tiden.

Takk for svar!

Skal sjekke den noen dager nå.

Akkurat nå er den -8 sekunder i forhold til min iPhone (skriver det her så kan jeg sjekke samme tråden senere for å sjekke differansen). Usikker på hvordan jeg får stoppet sekundviseren slik at jeg kan få den helt på G, så hvis noen har tips til det så ja takk :)

Takk for svar!

Skal sjekke den noen dager nå.

Akkurat nå er den -8 sekunder i forhold til min iPhone (skriver det her så kan jeg sjekke samme tråden senere for å sjekke differansen). Usikker på hvordan jeg får stoppet sekundviseren slik at jeg kan få den helt på G, så hvis noen har tips til det så ja takk :)

Du kan trekke ørlite bakover for å holde sekundviseren litt igjen for å treffe eksakt presishet ved sync.

-57 s på 3 døgn, altså ca -20 pr døgn....ikke optimalt, men dette er vel ingen chronometer-klokke heller, så kan vel kanskje ikke forvente så mye bedre?

Er litt usikker, jeg kjøpte den fra @Entropy i høst og mener han nevnte noe om at den hadde vært på service ganske nylig. Fikk med noen deler som var blitt byttet osv, så det stemmer sikkert.

Redigert av en moderator:
Er litt usikker, jeg kjøpte den fra @Entropy i høst og mener han nevnte noe om at den hadde vært på service ganske nylig. Fikk med noen deler som var blitt byttet osv, så det stemmer sikkert.

Du kan alltids ta den inn til en urmaker for en enkel justering, det koster ikke mange kronene :)

Ja det er klart, er jo en mulighet :)

Kan du definere "ikke mange kronene", forresten? Her på forumet kan man jo risikere at det er ganske mye mer enn "ellers i verden" ;-P

Ja det er klart, er jo en mulighet :)

Kan du definere "ikke mange kronene", forresten? Her på forumet kan man jo risikere at det er ganske mye mer enn "ellers i verden" ;-P

Tror Bjerke tar 500 eller noe slikt for det og de er jo ikke kjent for å være de billigste. Går du til en litt mindre urmaker vil jeg tro at de kan gjøre det for rundt 200 kr.

Et annet alternativ er jo å sjekke om det er mulighet for at klokken fortsatt er under garanti fra sist service. Omega fører jo 2 års garanti på sine servicer :)

Hei @ChristianE det er umaker Klaus Heier som har servet denne. Sender deg tlf på pm. God påske.
Edit: ser du pleier å bruke den med chronoen igang. Dette har jeg blitt fortalt at ikke er å anbefale pga at det medfører mer slitasje på verket.
Informér gjerne Klaus om dette så han enklere kan stille en diagnose. Kansje det bør oljes på nytt?