Speedy vs Seamaster, en novises betraktninger

Medlem
17. juni 2009
Sted
Oslo
Dette innlegget begynte som et svar på iron-mans gratulasjon til Minuteman i anledning hans nyinnkjøpte Speedy:

Hey hey, gratulerer med fin speedy:D

Er det lov å spørre om hvilken av Omega urene du får best go`følelse av om dagen? Er på utkikk etter Omega selv, så da er det morro å høre fra en som har to fine modeller;)

Ps: Du motiverer veldig om dagen, med morsomme og nytenkende klokkekjøp.

Imidlertid ble dette litt lenger enn planlagt, så jeg legger den inn på Omega-forumet i stedet, som et lite bidrag for absolute Omega-newbies (så får dere Rolex-fanboys og veteraner move on, nothing to see here ;) )

Dette blir altså en liten sammenligning av Omega Seamaster Professional 2254.50 og Omega Speedmaster Pro 3570.50, iom at jeg har begge klokkene og er ca like fersk som Minuteman med Speedy.

Jeg har vært superhappy med 2254 i den tiden jeg har hatt den (halvannet år nå), og har vanskelig for å se for meg at den skal ut på noe tidspunkt. Det jeg liker aller best med den er at den er så allsidig, går like fint til badeshorts på dagen som til skjorte og jakke på kvelden. (Nå projiserte jeg akkurat meg selv til sydligere breddegrader...) Akkurat der slår den Speedy hands down som allround-klokke, spesielt med tanke på vanntetthet og safirglass. Som en anekdote vil jeg også ta med at jeg avstandsspottet en kar på butikken med en veldig fin klokke på armen for noe siden, og på ekte tullingmaner begynte jeg å stalke ham langs hyllene for å få en nærmere titt. Det viste seg å være en 2254, og jeg fikk bekreftet at denne klokka ser bra ut også på lengre betraktningsavstand enn badet mitt hjemme tillater :D

IMGP4195.jpg

Jeg var til å begynne med litt skeptisk til at klokka var såpass lavtflyvende som 11-12 mm, men nå synes jeg egentlig at klokka er perfekt proporsjonert, og lav profil betyr også mindre dunking borti dørkarmer og lignende styggedom.

IMGP4208.jpg

Jeg har blitt glad i denne klokka, og eneste scenario jeg akkurat nå kan se for å ville selge den var hvis en 14060 kom innenfor dørstokken, da ville sannsynligvis overlappen i utseende og funksjon bli større enn hva min interne finansminister (som noen her kalte det) ville tillate :)

2254 er imidlertid ikke overvettes fleksibel når det gjelder fottøy. Den tilhørende lenken ser ut som en million bøkks (langt finere enn Bond-varianten etter min mening), og NATO er selvfølgelig en vinner - men jeg synes ikke at skinnremmer tar seg særlig heldig ut på den. Dette har ikke bare med det inngrodde "ikke skinn på dykker"-mantraet, men like mye det at klokka tross alt har et litt røft utseende med store tall på bezelen og fete lume-markører rundt på skiva. Lurer også på om det har noe med "scalloped edge"-formen på bezelen og måten sidene på klokka "svinger" mot krona å gjøre (her renner det på med gode formuleringer ser jeg). Til syvende og sist foretrekker jeg 2254 på lenken sin.

Jeg har alltid hatt lyst på en Speedmaster Professional (tror jeg til og med nevnte det i "åpningstalen min" her på Sonen), på grunn av utseendet og på grunn av at den er så fleksibel med tanke på remvalg. Som så mange andre her har vært inne på har den et perfekt rent og understated design. Jeg liker at skiva fullstendig mangler forstyrrende elementer, kun hvite streker som går igjen i alle markører og visere. Jeg vil også si at dette er en klokke som ser bedre ut på armen enn i monteren hos din lokale pusher. Den er rett og slett vakker.

IMGP4177-1.jpg

Jeg er ikke så opphengt i slektskapet til Buzz Aldrin (men fascineres av at klokka har levd så mange tiår og gjennom så skiftende trender uten overvettes mye endring). Imidlertid endte jeg allikevel opp med "originalen" 3570.50, med plexi og stål baklokk. Det hadde ikke vært meg imot å se inn til verket (underforstått: at Omega fortsatte med å produsere 3572.50), men det var etter hvert et bevisst valg å gå for plexi framfor safir. Jeg digger den avrundede formen på plexiglasset og hvordan lyset brytes forførende ved skrått innsyn. Dette fikk jeg mulighet til å sammenligne side om side med en safirvariant her om dagen, og jeg er ikke i tvil om at valget er riktig for meg. Så får jeg bare bunkre opp med Polywatch.

IMGP4187-1.jpg

IMGP4189.jpg

Speedy er en utpreget mer dressy klokke enn 2254, og gjør seg utmerket til probert antrekk. Dette uten å være det minste blingy, denne skriker klasse. Den har samtidig betydelige allroundkvaliteter, og så lenge man tar den av før man hopper til sjøs er også dette en god kandidat til "eneste klokke i boksen" (hva man nå skal med boks i dette særdeles tenkte tilfellet). Med sin tynne bezel og én ekstra millimeter fryktet jeg at den ville se atskillig større ut på hånda enn 2254 (jeg kommer aldri til å gå over 41-42 mm), men i praksis synes jeg at inntrykket av størrelse er ganske likt for de to klokkene.

IMGP4207-1.jpg

Så, hvilken gir mest godfølelse? Det er ikke helt rettferdig å ta en sånn avgjørelse nå som jeg fortsatt er nyforelsket i Speedy'en, det er bare å innrømme at utover en halv dag med båtpuss har ingen annen klokke fått være på armen den siste uken. Jeg vil imidlertid si at disse klokkene utfyller hverandre på en ypperlig måte, og at begge fint forsvarer sin plass. Men for en som skal til med å kjøpe sin første Omega gir det kanskje mest mening å starte med 2254 og ta det derfra :)

IMGP4200.jpg

Wow dette var veldig bra! Slike tråder leser jeg gjerne flere av. Enig i det du sier at lenke på seamaster tar seg best ut.

Jeg tok ikke oppfordringen om å "move on" og leste hele innlegget ditt til stor glede. Meget god sammenlikning av to flotte ur. Jeg er helt enig i din vurdering om å kjøpe plexi varianten, så utrolig sexy med den høye plexien :) Du har i mine øyne også valgt helt riktig Seamaster, de viserne er utrolig lekre. Tror vi kommer til å se en prisøkning på denne modellen de neste årene. Dessverre er blitt litt sveiseblind av 14060 så det kommer nok ingen annen "clean" dykker inn i samlingen, men speedmasteren vil vel kanskje ta turen en dag.

Takk for god lesning!

Du er det første medlemmet herfra som jeg fikk gleden av å møte F2F. Da ble jeg solgt på 2254.50 og det gikk ikke så mange ukene før du fant et godkjøp til meg. Jeg er deg evig takknemlig.

Også når det gjelder Speedyen var du en god pådriver med din nylige unboxing.

Vurderer sterkt å holde meg borte fra dine eminente tråder og innlegg heretter. Det kan bli farlig kostbart.

Stor takk for at du deler dine erfaringer og synspunkter med oss newbies - og alle andre her inne også for den sakens skyld.

Takk for meget velskrevet og interessant innlegg! Er helt enig i betraktninger rundt 2254 og lenke, jeg har hatt min på nato og skinn, men lenke er utvilsomt det rette.

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger, karer. Viserne på 2254 glemte jeg helt å kommentere (de er selvfølgelig fantastiske :) ) Jeg har ikke fulgt pristrenden på denne nøye, men ut fra det de skriver på WUS/Omega har den allerede gått betydelig opp. Jeg var heldig og fikk overta en svært sen utgave (desember 2009) fra et hyggelig medlem her inne.

Minuteman, det har vært gøy å observere at vi har så lik smak i klokker. Du skal ikke se bort fra at det smitter betydelig andre veien også, jeg har på ingen måte tenkt å slutte med å lese dine innlegg ;)

Flott innlegg reim:) Gjør det litt lettere å stå opp nå som jeg har fått startet morgenen med denne posten!

Godt initiativ, og flotte bilder.

Jeg har ingen Seamaster i samlingen, men jeg stiller meg bak at Speedy Pro'en kan brukes i alle sammenhenger utenom bading. Jeg har blitt mer glad i min enn jeg trodde jeg skulle bli! :D

Glimrende innlegg reim :D
Har selv Speedy med plexi og har forelsket meg i 2254 (har kjøpt én, men gitt den bort...I know...). Fantastiske klokker!

Tusen takk for en super redegjørelse av de to nevnte klokkene! Dette er to sterke kandidater til mitt neste klokkekjøp, så en slik sammenligning kan hjelpe meg med å klarne valget;)

Bra innlegg! Vurderte selv de samme klokkene en gang. Fant ikke en 2254 til rett tid, så jeg kjøpte en Sub. Speedyen har jeg skaffet i etterkant og montert på svart skinnrem.:) Så var det dette med sverdviserne da... Måtte ha det også, så da kom en great white... Og sånn ruller nå ballen:p:p

Takk for et glimrende innlegg! Dette er to av de flotteste modellene fra Omega, og jeg kunne godt tenkt meg å ha begge i samlingen en dag :)

Litt forsinket tusen takk for alle nyankomne hyggelige innlegg :) Gøy å kunne bidra litt for dere som er i tenkeboksen, en essensiell del av jakten er jo å tråle nettet etter alle mulige meninger om "the current object of desire".

TomB: Sub, Speedy og GW, der snakker vi misunnelsesverdig trio. GW er en helt utrolig lekker klokke som jeg antar at brorparten av asylet her kunne tenkt seg, ikke minst etter de fantastiske bildene du la ut her om dagen.

I kveld er Seamasteren tilbake på armen :)

IMAG0052.jpg