Spikerstål

Medlem
25. aug. 2012
Sted
Trondheim
Etter å ha lest Hopalongs fantastiske tråd noen ganger har det skjedd noe med meg. Tidligere har jeg vært relativt indifferent til Rolex. De har liksom ikke appelert til meg selv om de er fine å se på og oser av kvalitet. Tidligere i høst var jeg på nippet til å kjøpe den fantastiske 16600èn som @Genta hadde ute for salg. Det var bare havari på bil, ipad og imac på samme tid som stoppet meg da. Etter den kalddusjen har jeg vært plaget med tanker om en 5513 eller 1680 og da allerhelst fra 1972. Nå ligger det ute en 1680 på Finn som ikke er snappet opp ennå. http://www.finn.no/finn/torget/anno...lickthrough=true&searchQuery=rolex submariner Jeg har vært i dialog med selger og han sier at den har vært i hans eie i 10 år. Han har ingen tidligere historikk på uret. Kun at den er polert i forbindelse med service. Bildet på Finn er ikke perfekt, men jeg har fått noen bilder ekstra som viser en nesten for strøken dial til å være så gammel. Mistenker da at dial og visere er byttet. Nederst på dialèn står det bare SWISS ikke SWISS - T<25 som jeg kan se på bilder jeg finner på nett av 1680. I og med at jeg ikke har erfaring med vintage og at ingen her på TS har snappet opp uret ennå gjør at jeg er litt i tvil. På grunn av høyt tempo på jobb og familie har jeg ikke den tiden som skal til for å lære om alle variasjonene som finnes der ute. Havet av informasjon er enormt og det er fornøyelig lesing, men jeg hadde vært takknemlig for noen synspunkter fra dere som kan faget! Kjøpe eller ikke kjøpe?

Redigert av en moderator:
Jeg hadde holdt meg unna denne. Kjøp ikke gammelt spikerstål uten å ha kunnskap og husk "Buy the seller-not the watch"
Tom

Enig med Tom. Dårlig bildet. Og med en luminova service-dial forsvinner litt av "magien" med en vintage. Mener jeg.....

Takk for svar! Jeg er enig at noe av "magien" blir borte med en crisp dial. Det vil vel ta 20-30 år før den får den patinaen som jeg ønsker. Jeg må innrømme at jeg ble skuffet når jeg fikk gode bilder av klokken. Skulle gjerne postet dem, men jeg har ikke lyst uten at jeg har avtalt det med selger. Skal snakke med han i løpet av kvelden og om han gir tillatelse kan jeg poste dem siden. Uansett merker jeg at jeg egentlig har lyst på den med de manglene den har. Den vil vel trolig ikke falle ekstremt mye i verdi? og da kan den kanskje fungere som en ventepølse til det dukker opp en annen som kan da plassen. Lenge leve ambivalensen!:D

Kan og nevnes at samme selger for ikke så alt for lenge siden forsøkte selge en Panerai med keramisk kasse som hadde seriøst mange skader, og som var pent underdrevet i annonsen (og at vedkommende etter sigende hadde selv betalt ca 1/3 av hva han bad om på finn)

Så, det Tom sa. Også helt ening med MINUTE_REPEATER i at en 1680 med byttet skive ikke lenger er særlig atraktiv, i allefall ikke før det skaves av noen lapper. Det dukker opp pene eksemplarer fra tid til annen her inne, så hadde heller smørt meg med tolmodighet til du finner en selger du kan stole på. Lykke til:)

Takker for fornuftige tanker. Da har jeg ønsket selger lykke til med salget videre. Det hele blir også vanskelig når man ikke har mulighet til å besiktige klokken selv. Jeg kunne fått noen kjenninger til å se på den, men etter det ville jeg blitt stemplet som tulling som kan finne på å bruke så mye penger på spikerstål. Er allerede i gang med en mulig ventepølse :)