Squale 20 Atmos ødelagt krone.

Medlem
8. juni 2012
Sted
Engavågen
Har en sqale 20 atmos som ikke kronen vil skrues inn på lengre. Har tatt av kronen å det ser ut som gjengene på kassen er utslitt, gjengene på kronen ser fine ut.
Er dette noe som kan fikses?

Liker denne klokken veldig godt å syns det er synd hvis den ikke skulle kunne ordnes.

Takker for alle svar.

Så lenge det finnes løst til dette merket høres det ut som du trenger en ny kassehals. Kjenner dog dessverre ikke dette merket godt nok til å vite hvor man får tak i slikt. Hør med en forhandler av merket, for disse delene må som regel være orginale ift at de skal passe perfekt i kassen.

Trodde jeg kanskje måtte bytte hele kassen.

Hvordan sitter kassehalsen fast hvis det er det?

Hvis jeg må bytte hele kassen så kan jeg gjøre det selv.

Skal prøve å ta kontakt med Chronoshop.no å høre hva de sier.
Har lest lit rundt på nett å det virker som at det ikke er så uvanlig att gjengene blir ødelagt på squale 20 atmos.

Trodde jeg kanskje måtte bytte hele kassen.

Hvordan sitter kassehalsen fast hvis det er det?

Hvis jeg må bytte hele kassen så kan jeg gjøre det selv.

Skal prøve å ta kontakt med Chronoshop.no å høre hva de sier.
Har lest lit rundt på nett å det virker som at det ikke er så uvanlig att gjengene blir ødelagt på squale 20 atmos.

"Case tube" er det som skal byttes: Den er aldri en del av kassen. Den er skrudd inn;)

"Case tube" er det som skal byttes: Den er aldri en del av kassen. Den er skrudd inn;)
@Hammerfjord Bare for moro skyld: det hender den er en integrert del av kassen også, som på Seiko MarineMaster 300. Når denne er slitt ut og må byttes, må den faktisk sveises av og en ny må sveises på.

Resten av Seiko dykkerklokkene bruker vel en epoksy som blir utrolig hard og limer kronehalsen til kassen etter den dyttes inn, og for å bytte disse må man rett og slett drille dem ut og lime på den nye. :mrgreen:

Liten digresjon bare. Lykke til @tormod88 med å få byttet kronehalsen! Om de ikke har deler til den, så lar det seg alltids gjøre igjennom modding, men det koster selvsagt litt og blir ikke "offisielt", men om det er snakk om å beholde klokken fungerende så kan det være verdt det om den har nok sentimental verdi for deg. Det er for eksempel noen som har moddet sine vintage Seiko dykkerklokker som ikke engang hadde skru-krone ved å drille i kassen, lage gjenger i den og installere et "trip-lock" kronesystem. Alt er mulig. :)

Redigert av en moderator:
@Hammerfjord Bare for moro skyld: det hender den er en integrert del av kassen også, som på Seiko MarineMaster 300. Når denne er slitt ut og må byttes, må den faktisk sveises av og en ny må sveises på.

Det viste jeg ikke @Kohe321 : Takk for god info. MM300 fikk seg nettopp en rød strekk på listen min:(
Er det mulig å bruke så mye energi på å integrerer deler som slitter seg?:mad:

Det viste jeg ikke @Kohe321 : Takk for god info. MM300 fikk seg nettopp en rød strekk på listen min:(
Er det mulig å bruke så mye energi på å integrerer deler som slitter seg?:mad:
@Hammerfjord Ja det er litt teit, men Seiko reparer dem selv med en "micro welding" teknikk, men det koster.

Uansett, det er denne problematikken som gjorde at jeg nylig lagde denne tråden på WUS og TWS: http://forums.watchuseek.com/f21/tips-increasing-longevity-your-screw-crown-1645938.html

Om man følger disse stegene så bør det ikke bli noe problem og kronehalsen vil nok vare i noen tiår før den må byttes.

(sorry, ikke ment som å kuppe tråden Tormod88!)

@Hammerfjord Ja det er litt teit, men Seiko reparer dem selv med en "micro welding" teknikk, men det koster.

Uansett, det er denne problematikken som gjorde at jeg nylig lagde denne tråden på WUS og TWS: http://forums.watchuseek.com/f21/tips-increasing-longevity-your-screw-crown-1645938.html

Om man følger disse stegene så bør det ikke bli noe problem og kronehalsen vil nok vare i noen tiår før den må byttes.

(sorry, ikke ment som å kuppe tråden Tormod88!)

Nei, mikrosveis er for mye styr. Da man må sende den til Japan:( $$$$
"Monocoque case" gjør det også umulig til service for en vanlig urmaker: Og alt av det der for 300 meter bare? :mad:
そのファック !!??

Yes, makes sens;)

En liten update.

Måtte kontakte Squale selv.
Jeg fikk tilbud om å kjøpe en ny kasse med krone for 165 euro ,eller en ny "case tube" med krone for 90 euro.
Men dem var ikke sikker på om case tuben ville passe siden det vist var flere forskjellige til squale 20 atmos.

En liten update.

Jeg fikk tilbud om å kjøpe en ny kasse med krone for 165 euro ,eller en ny "case tube" med krone for 90 euro.
Men dem var ikke sikker på om case tuben ville passe siden det vist var flere forskjellige til squale 20 atmos.
@tormod88 Æsj, så dumt å ikke ha standardisert dette da. :(

Hvor mange forskjellige typer er det de bruker? Om de virkelig skulle gitt top-notch service synes jeg nesten de skulle blitt enige med deg om å sende en av hver type de har slik at du kan finne den som passer, og så sende de andre tilbake etterpå. Eller noe lignende.

Å kjøpe ny kasse er jo litt leit da mye av sjarmen i eldre klokker ligger i å beholde så mye som mulig intakt. Personlig synes jeg mesteparten av sentimental verdi ligger i nettopp skive, kasse/bezel og så visere.

En liten update.

Squale hadde visst om hvilken tube går på hvilken kasse hvis de lagde disse selv.
Men som mange andre selskaper , de får levert disse 2 monterte sammen av noen underleverandør.
Det gjør at de vet ikke helt hvilken tube går på hvilken kasse og har aldri blitt kjent med design forandring og tilpasning.
De som skaper alt selv har tendens til å bruke samme design på de små delene for sine forskjellige kasser: Det unngår kostnader på ny design.
Squale får sine kasser fra en leverandør som driver med stor produksjon til forskjellige varemerker.
Men de burde bli i stand til å få riktig referanser fra sin underleverandør.
Spørs om hvis referansene ble tapt i tiden gjennom gigantiske kontrakter som Longio driver med...

De sa ikke noe om hvor mange forskjellige case tube det var.
For min del hadde jeg helst tatt ny kasse , for det kan jeg bytte selv.
Har ikke byttet noe casetube før, så da må jeg isåfall sende den til urmaker.
Betalte bare 2700kr for klokken så jeg syntes 165 euro var i dyreste laget.

Redigert:
De sa ikke noe om hvor mange forskjellige case tube det var.
For min del hadde jeg helst tatt ny kasse , for det kan jeg bytte selv.
Har ikke byttet noe casetube før, så da må jeg isåfall sende den til urmaker.
Det er jo sikkert noe toll eller avgifter også på dette, betalte bare 2700kr for klokken også.

Uten affeksjonsverdi disse klokker blir bare "bruk og kast" dessverre.
Alt jeg kan se er at Squale er ikke varemerket de var og at det er blitt en dårlig billig kinesveitse greie med fattig service.
De burde minst foreslå å gjør jobben hvis du sendte klokken.
Jeg kjenner en del microbrand som er mye bedre enn det på service.

Squale 20atm er en modell som opprinnelig ble laget for gnomon. Derfor er nok mer outsourcet på denne modellen enn de øvrige modellene.