Største fly-arkeologiske funn siden andre verdenskrig!

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Sted
Oslo
Man har funnet 60 stykk (!) mint condition Supermarine Spitfire Mk XIV gravd ned i Burma:

"David Cundall, a farmer and aviation enthusiast, struck the historical equivalent of a gold mine when he found the planes in February, almost 70 years after they were carefully greased and wrapped to preserve them, before being buried in crates."

:eek:

Les artikkelen her: http://www.brisbanetimes.com.au/wor...o-be-dug-up-20121018-27seg.html#ixzz29jegl1te

Dette er skikkelig, skikkelig kult! Håper det kommer masse reportasjer med bilder og slikt når de går igang!

Hva ville ha vært vintage klokke-varianten synes dere? :confused:

En safe i en kjeller stappfull av 1969 Rolex Daytona NOS (med alt tilbehør)? eller samme med BP AL inkl. boks og papirer?

Jeg ser for meg at det ligger en mil-sub i hvert av Spitfirene. :)

Det har vært flere historier med nedgravde fly som har vist seg å være litt humbug. Denne historien har versert rundt på nettet et års tid. Hvis dette er sant, og flyene fremdeles er i shippingcontainerne, med beskyttelsesvoks og plast rundt, og de er i god stand, er dette helt fantastisk. Jeg håper, HÅPER, det er sant, og at flyene i såfall er i god stand :)

Det har vært flere historier med nedgravde fly som har vist seg å være litt humbug. Denne historien har versert rundt på nettet et års tid. Hvis dette er sant, og flyene fremdeles er i shippingcontainerne, med beskyttelsesvoks og plast rundt, og de er i god stand, er dette helt fantastisk. Jeg håper, HÅPER, det er sant, og at flyene i såfall er i god stand :)

Ja, det er sant det. Jeg gjorde noen undersøkelser på nettet. Det virker som historien har en kime av sannhet i seg i alle fall.

Det er funnet fly, de er nedgravet, men det virker som det er usikkerhet rundt a) antallet, og b) tilstanden. Skulle de bare finne -ETT- i en slik tilstand de påstår vil det jo være en sensasjon! Vi får følge med! Jeg har i alle fall begynt å spare, og planlegge klokkesalg for å få kjøpt meg ett av flyene... ;)

Jeg velger å se realistisk på det, og tror at flyene er ødelagt av korrosjon. Dersom det nå stemmer at de ble preservert så grundig som det sies så hadde jo ingenting vært bedre enn det - men jeg er skeptisk.