Støv/partikler inne i klokke. Umulig å fjerne?

Medlem
18. feb. 2015
Er det helt umulig å fjerne støv fra baksiden av glass og på skiven?

Lervik Ur har hatt 2 forsøk nå på Submarineren min uten å ha klart det.

Sist hadde de litt travelt. I dag hadde de hele dagen. 2 urmakere sjekket etterpå at det ikke var støv inni. Jeg fant 2-3 i løpet av 30 sekunder uten lupe.

Litt frustrert. Er det mulig å få det helt rent?

Hvem klarer å få det til isåfall?

Fremmedlegeme til venstre for markør 2 og fremmedlegeme på markør 4.

00C453A0-C01D-43E1-819A-3A759F4CEADC.jpeg
F655E15A-6582-43F3-B879-C52F25ED1357.jpeg
50125A9F-DA09-4A6A-8623-32209878B6CC.jpeg
C559AD39-CB33-411B-B8F8-A92284163EBC.jpeg
0B29EF5F-38B9-4D5E-9B3A-CE0F77D43B6D.jpeg
755B6BAF-CC2E-4041-83AA-A48536A31601.jpeg
A7541486-ABD6-467A-9547-112205795151.png

Jeg hadde samme problem med en Speedy Pro. Jeg stakk innom en lokal urmaker på Verdal som fikset problemet i løpet av samme dag. Av med glasset, bort med støvkornet, på med glasset. Burde sikkert trykktestet etterpå, men det hadde de ikke utstyr til :)

• Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Har alle støv i klokkene sine etter service?

Rart 2 urmakere ikke klarte å se det jeg klarte i løpet av et halvt minutt, uten lupe. Eller ville de ikke se?

Hjelper ikke at urmakerne sitter en plass det er masse trafikk frem og tilbake med folk rett der hvor de sitter og dører som åpner og lukker seg.

Har alle støv i klokkene sine etter service?

Rart 2 urmakere ikke klarte å se det jeg klarte i løpet av et halvt minutt, uten lupe. Eller ville de ikke se?

Hjelper ikke at urmakerne sitter en plass det er masse trafikk frem og tilbake med folk rett der hvor de sitter og dører som åpner og lukker seg.

Autoriserte urmakere som gjør service på Rolex eller andre dyre klokker burde ha eget støvfri rom med positivt lufttrykk eller overtrykk.
Støv er også et problem på urverket.
Jeg mener at Lervik Ur i Haugesund har et sånt rom.
I hvert fall står de bak pleksiglass for å jobbe hvis jeg husker riktig.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Autoriserte urmakere som gjør service på Rolex eller andre dyre klokker burde ha eget støvfri rom med negativt lufttrykk eller undertrykk.
Støv er også et problem på urverket.
Jeg mener at Lervik Ur i Haugesund har et sånt rom.
I hvert fall står de bak pleksiglass for å jobbe hvis jeg husker riktig.
Tror ikke de har ett sånt rom. Alle gangene jeg har vært der har de bare sittet bak en benk der folk går mellom butikken og kontorene. Masse trafikk og dører og trekk.

Autoriserte urmakere som gjør service på Rolex eller andre dyre klokker burde ha eget støvfri rom med negativt lufttrykk eller undertrykk.

Bør vell eventuelt være overtrykk så støv holder seg ute.

På generelt grunnlag; Støvkorn som ikke kan spottes på 30cm uten lupe i dagslys (men ikke under lampe), er greit iflg bransjestandard. Får stadig henvendelser fra folk med lupe og OCD om å fjerne støv. Argumentet mitt mot og åpne klokker i slike tilfeller er at generelle risikoen ved håndtering ikke veier opp for gevinsten. Flow-box og "white-rooms" som nevnt over bilr nesten bare brukt ved produksjon og ikke aftersale service, men bransjen utvikler seg heldigvis - så i fremtiden blir nok irriterende støv en ikke sak.

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord og Greg
På generelt grunnlag; Støvkorn som ikke kan spottes på 30cm uten lupe i dagslys (men ikke under lampe), er greit iflg bransjestandard. Får stadig henvendelser fra folk med lupe og OCD om å fjerne støv. Argumentet mitt mot og åpne klokker i slike tilfeller er at generelle risikoen ved håndtering ikke veier opp for gevinsten. Flow-box og "white-rooms" som nevnt over bilr nesten bare brukt ved produksjon og ikke aftersale service, men bransjen utvikler seg heldigvis - så i fremtiden blir nok irriterende støv en ikke sak.

Hvordan stiller bransjestandarder seg til skopussemaskin i verkstedene?

• Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
30cm er ganske langt. Jeg klarer ikke å unngå å irritere meg over fremmedlegemer inne i klokken. Og tenker at det bør være mulig å få det rent inni. Når har ikke jeg noen gang hatt klokker til service. Men hva opplever folk når de har hatt klokken sin til service hos ad? Er det alltid lagt igjen støv inni?

Hadde 2 Omega Seamaster fra 90-tallet på service hos Swatch-Group i fjor høst. Den ene ble det byttet glass på - ikke noe synlig på skive/glass. Rolex fra Gulbrandsen, glass byttet, ser helt OK ut.

Mulig jeg ikke leter godt nok da :)

• Liker
Reaksjoner: Hreple