Stasjonsvogn - Audi vs. BMW

Solli

Støttemedlem
Medlem
23. juni 2010
Innlegg
2.059
Sted
Oslo
Etter å ha fått samboer og to bikkjer på kjøpet har jeg innsett at det er på tide (godt på overtid vil noen si) å kjøpe en voksenbil. Må bli en stasjonsvogn med gode NCAP tester og litt gøy faktor.

Intensiv research peker klart i retning av pent brkt BMW 5 serie med A6 på en god annenplass.

Det er bare det at jeg ikke helt ser meg selv som BMW sjåfør- noen tips?
 
Først; kondolerer:)

For meg er det bare ett alternativ her og hvis det er E61 du vurderer begynner det å bli riktig gode kjøp du kan gjøre.
 
Begynn å se deg selv som BMW-sjåfør? ;)
-Hvis du må ha voksenbil, men frykter bortfall av alt som er gøy her i livet, så er nok BMW en mykere overgang fra noe moro til noe traust.
Anbefaler at du prøvekjører begge, for mye av fortrinnet til BMW´en ligger nettopp i kjøreegenskapene. Sier ingenting negativt om Audi, tvert imot, jeg liker Audi godt, men kjøremessig ligger de forsatt litt bak bayerne.
Litt "out of the box" i forhold til hva du har definert, vet heller ikke prisnivået du ser etter, men denne har kanskje også plass til to hunder og en samboer:










-Fikk også rosende omtale en av de siste TopGear episodene.. :)
 
Det og være BMW-sjåfør innebærer ikke noe annet enn å være Audi-sjåfør. Det følger ikke med noe "how to" write up hvordan man skal oppføre seg hvis man har en BMW, Hehe.

Jeg er på min andre 5 serie nå, hadde en E60 som blei stjålet og vraket, dette er en meget god bil. Som jeg var vannvittig fornøyd med. Jeg hadde bensin/automat på denne, og det var det eneste jeg var misfornøyd med. Den brukte ganske mye bensin, og hadde mindre drag enn dieselbilene. Men automat er et must:)

Når jeg skulle handle ny bil falt valget på en F11 altså den nye 5 serien, og jeg ville da kjøpe en bil som hadde det jeg savnet på den som var stjålet. Derfor blei det, automat/diesel, stasjonsvogn (forrige var sedan). Og endel annet utstyr. Jeg vurderte også en A6 quattro, men det blei aldri noe av.

Og har bare et ord å si om nye 5 serien, HIMMELRIKE! Det er en helt sinnsykt deilig bil å kjøre. Den ser vannvittig bra ut, samtidig som kvalitetsfølelsen er helt enorm. BMW har virkelig klart interiør denne gangen. Det som overrasker meg mest er hvor logisk alt er bygd opp på bilen, selv om det er massevis av utstyr, så trenger man ikke masse styr for å lære seg det, man skjønner det med en gang.

Og hvis du vurderer 5 serien, så er et utstyr mest viktig av alt, Adaptive Drive, det er forskjellige settinger på understellet, som gjør at du kan velge mellom Comfort, Normal, Sport og Sport+, det funker faktisk, demperene endrer hardhet etter hva slagsinnstilling man har, det samme gjør girkasse-oppsettet, så i sport en den veldig mye kvassere kontra comfort.

Jeg har ihvertfall ingen negative ting å si om den nye 5 serien. Den har jo kommet kjempegodt ut i alle tester også!


bilde-27-1.jpg
 
Begynn å se deg selv som BMW-sjåfør? ;)
-Hvis du må ha voksenbil, men frykter bortfall av alt som er gøy her i livet, så er nok BMW en mykere overgang fra noe moro til noe traust.
Anbefaler at du prøvekjører begge, for mye av fortrinnet til BMW´en ligger nettopp i kjøreegenskapene. Sier ingenting negativt om Audi, tvert imot, jeg liker Audi godt, men kjøremessig ligger de forsatt litt bak bayerne.
Litt "out of the box" i forhold til hva du har definert, vet heller ikke prisnivået du ser etter, men denne har kanskje også plass til to hunder og en samboer:










-Fikk også rosende omtale en av de siste TopGear episodene.. :)

Denne lille bærumstraktoren funker nok ikke helt som ett alternativ om han vil ha mer plass:D Da må de isåfall ha to hunder som får plass i en veske. Nei da er det nok store stasjonsvogner som trådstarter nevner bedre alternativer.

On topic: Om du er opptatt av hvordan du blir fremstilt kan du jo også gå for en mer nedtonet Skoda Superb. En premium-bil som gir utrolig mye for pengene. Masse laste/passasjerplass, bra med utstyr, bra motor/girkasser, vw kvalitet og kjørefølelse. Har kjørt denne bilen ved flere anledninger og den overrasker positivt hver gang.
Lykke til ihvertfall, biljakt er på høyde med klokkejakt anyday:cool:
 
Uten tvil ville jeg gått for Bimmer. Jeg for min del synes Audi er voldsomt sterilt og kjedelig, og ser ikke hvorfor man skulle gidde å betale en premium for å kjøre dette fremfor VW. Nå er jeg ingen stor fan av VAG generelt, dette representerer for meg Tysklands svar på Toyota.

Om du skal ha BMW jobber en svært god venn av meg i Bilia BMW, og kan sikkert hoste opp et godt tilbud. PM meg i så fall.
 
BMW

Helt objektivt, selvsagt, mener jeg og bilen min at du bør gå for BMW :p

IMAG0469.jpg


Spøk til side, du bør prøvekjøre begge, rett og slett. Så må du huske på at forskjellen på bakhjulsdrift og forhjulsdrift er spesielt merkbart på vinterføre, selv med all verdens antispinn og stabilitetsgreier. Hvis samboeren din også skal kjøre bilen en del bør kanskje det vektlegges.
 
Håper virkelig ikke du går for A6! Er enig med det Ursa Major(cuoresportivo?) sa; audi er veldig sterilt, og gir deg veldig lite. Har kjørte flere nyere Audier(ikke mer enn 100-150km), og føler ikke at de gir spesiell følelse som kan forsvare premium-prisen.

Har ikke veldig mye sammenlikningsgrunnlag, men Alfa 159 er helt klart favoritten i stasjonsvogn segmentet. Noen vil vel mene at denne er for liten til å tilfredsstille dine behov, og hvis det er tilfellet så er nok BMW E61 mest bil for pengene. Har selv BMW og føler at den helt klart møter mine krav og behov , samtidig som den gir det lille ekstra. Og det er akkurat dette som gjør at jeg smiler hver eneste gang jeg setter meg inn i den:D

Er lykkelig eier/bruker av en 2012mod X5, og kan anbefale X5 på det sterkeste!
 
Fasiten er allerede presentert ser jeg: BMW :D

Er på min tredje BMW nå. Den første var en 1990-modell E34 535i, med 260 000km på telleren da jeg kjøpte den. Solgte den på 290 000, og savner motoren noe VELDIG! Herlig 3.5-liters rekkesekser. Den kjørte fletta av alt annet fra 1990 som jeg har vært borti, og var overraskende tight og fin å kjøre, selv for en så gammel bil.

Andre bil var en 96-modell E39 523i. Autocar kåret denne til verdens beste bil i mellomklassen seks år på rad, og BMW selv regner dette som sin mest vellykkede bil noensinne.

Nå er jeg på en relativt stusselig 03-modell E46 316i, så det har jo gått HELT feil vei foran i motorrommet for min del, men for tiden er det pengene som dikterer motorstørrelsen, så derfor ble det en slik. Det skal likevel sies at bilen er overraskende morsom å kjøre, og den er svært komfortabel, med sportsseter, cruise control, multiratt osv.

Nye F10/F11 har jeg prøvekjørt, og jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at det er den beste bilen i den klassen jeg noen gang har kjørt!

Angående stasjonsvogn vs sedan syns jeg det er helt genialt med stasjonsvogn, og skjønner ikke hva man skal med noe annet. Senest i dag morges kjørte jeg 100kg epler og 8 kasser tomflasker til Askim for å levere inn på fruktmottaket der, og kom hjem med 8 nye kasser eplemost og eplenektar. Ingen problemer å få plass til alt, selv i en 3-serie, som ikke er en stor bil på noen måte. Telemarkski, langrennski, skiene og snowboardet til dama, pluss bagasje for hyttetur, får fint plass baki. Bikkja slipper å sitte i setet, og BMW sin geniale bakrute som kan åpnes gjør at jeg ikke kommer til å kjøpe noe annet enn stasjonsvogn ihvertfall :)

Nye F11 5-serie i 528i er drømmebilen! :D
 
Gjør seg selv en tjeneste og prøv en Lexus RX 400h bruktbil
En fantastisk bil med 'alt' utstyr og en fet motor på hele 272 hk.
Kombinasjonen med El-motor/bensinmotor gjør virkelig susen. Og ikke minst et forbruk på kun 0,7-1.0 l pr. mil. Tatt i betrakning alle hestene du har på 'stallen' er dette akseptabelt.
Og ikke minst kvaliteten.....den er fra øverste hylle ,dvs den er nærmest feilfri.
Også får du en bil ikke alle har (enda)
Prismessig ligger en 2007/08 mod på rundt kr 490,000.

Prøv den!!!!!!!

Mvh
Timebandit som har eid en.
 
Ser at forhulsdrift kontra bakhjulsdrift er et tema lenger opp her.

BMW er vel den bakhjulstrekkeren som har tilnærmet perfekt vektfordeling på ca 50/50. Dette gjør seg gjeldende i positiv forstand på alle underlag. Den er en tanke overstyrt og langt bedre/artigere å kjøre enn en understyrt A6.

Skal du på hyttetur i fjellet en vinterdag har du som regel med deg en del pikkpakk. Audien blir noe tung i hekken og tilsvarende lett foran og du kommer ikke opp. Med BMW får du motsatt effekt pga bakhjulsdriften.

Tro meg, jeg har tauet hyttefolk opp bakkene her i mange år. De med BMW klarer seg stort sett på egenhånd.

Feil, mangler og dyre servicekostnader er det på begge, så jo nyere bil, jo rimeligere å eie. Om du ikke velger helt ny, da blir det et dårlig regnestykke på linje med å kjøpe et nytt ur. Men du er jo ute etter bruktbil...
 
Hvis jeg selv skulle velge mellom A6 og 5-serie, faller valget soleklart på 5-serie. Ikke at Audi er spesielt dårlig, men mange av kvalitetene BMW har er allerede nevnt over. I tillegg vil jeg trekke frem styrefølelse som virkelig er mange hakk bedre hos BMW. Har kjørt både forhjulstrekk og bakhjulsetrekk mye på vinterføre og jeg synes bakhjulstrekk er mer moro samtidig som det er vel så bra til å ta seg frem.
Det eneste jeg må si om motorvalg er at om du klarer å styre unna 520d og 520i med firer, så er omtrent alt annet bare velstand. Ikke at motorene er fulle av feil og lite driftssikre, men gangkulturen i BMW sine firesylindrede dieseler er alt annet enn harmonisk... De går greit nok, og bruker lite drivstoff, men en 5-serie får en HELT annen kvalitetsfølelse med sekser under panseret. (dette med lydbilde er selvsagt en høyst subjektiv greie, og det finnes jo dem som ikke er så opptatt av slikt...) :)
 
Poenget mitt var ikke hva som er best av forhjulsdrift og bakhjulsdrift, men at hvis man bare har kjørt det ene kan det være en overgang å kjøre det andre.

Jeg har for tiden én av hver, og kan klart si at bakhjulsdrift er absolutt morsomt, særlig når man kobler ut antispinn osv. :cool:
 
Har kjørt Audi en del og har ingen problemer med å anbefale det. Gode biler å kjøre. Hvordan de er på vinterføre med fwd vet jeg ikke, har kun kjørt quattro på vinteren. Det funker fett. Eneste er, en A6 bør (led må) ha s-line understell for å bli kjekk å kjøre når svingene kommer tettere. Det er ikke noe problem i seg selv, men etter å ha kjørt tilsvarende fra BMW må jeg inrømme at de er bedre. Og, selvom jeg alltid har vært svak for Audi, så hadde jeg nok fort valgt BMW om jeg var i dine sko nå.
Interiørmessig syntes jeg det blir mye det samme, Audien er kanskje steril, men BMWen er ikke akurat full av personlighet den heller..


Og forresten, mine vurderinger er kun på kjøreglede. Aner ingen ting om kvaliteten og sericekostnader på noen av de.
 
Test litt flere for å ha gjort det.... de kjedelige; Volvo v60, huyndai (ja faktisk), skoda superb, passat.

Personlig har jeg gjort den noe politisk ukorrekte løsningen; 10 år gammel Volvo V70 + '02 Porsche 911 C4S.

Totalprisen er som en godt spesifisert stasjonsvogn :p.

Den dagen jeg trenger å frakte noe annet enn hund og katt i v70en (typ - barn) blir nok bilvalget helt anderledes. Eller den dagen jeg vil ha noe som fortsatt har garanti.
 
Alle bør, på ett eller annet tidspunkt og ikke nødvendigvis på fast basis, prøve å ratte rundt i en ny relativt ny Volvo V70. Følelsen av å bli totalt oversett i en premiumbil med listepris på 6-700 000 er noe for seg selv. Ganske digg, faktisk. :p
 
Interessant at alle er så samstemte. Klokkeinteresserte er vel rett og slett mer kvalitetsbevisste :D

Har selv en E91 med M-sport chassis. Go-cart og (kompakt) familiebil i ett! Har ikke prøvd siste generasjon 5xx og A6, men A4 falt i alle fall helt igjennom mot min når jeg testet for kjøp.
 
Det er bare det at jeg ikke helt ser meg selv som BMW sjåfør- noen tips?

Som mentalt alderdomspreget og småbybeboende småbarnsfar er jeg ganske sikkert ikke helt oppdatert på trender i tiden, for å si det forsiktig. Men er det virkelig slik at BMW-eiere oppfattes distinkt forskjellige fra Audi-eiere? Og enda viktigere: Er slike vulgært enkle generaliseringer noe verdt som argument for hvilken bil man skal velge?

Forøvrig er jeg veldig enig med flertallet i tråden: Dersom kjøreglede er en viktig faktor, kjøp BMW. Alle BMWer er sportsbiler, selv de kjipeste, avgiftstilpasset nedstrupede firmabilene og de største SUVene. Jeg har kjørt LR i femten år og fortsetter med det på trass enda en stund, men en BMW kommer jeg nok alltid til å ha.
 
Ja, Hopalong, forskjellen er stor.

Kort fortalt kan en si at Audi nå har overtatt "rævhåltronen" fra BMW. ;)

Kan eksempelgjøres på følgende måte:
Ser du en kar i en Audi A5 tenker du: Fet bil, sikkert et rævhål med kredittkortgjeld.
Ser du en kar i en BMW 3-serie coupe tenker du: Fet bil, det er nok både interesse og smak hos den karen der.


Ref. Top Gear :p
 
Jeg har kjørt LR i femten år og fortsetter med det på trass enda en stund, men en BMW kommer jeg nok alltid til å ha.

Jo jo hjertet ligger i konebilen; en gammel Defender (dama si det).

Ettersom jeg begynner å føle for en praktisk og behagelig bil ved siden av (alzheimeren nærmer seg) går det nok mot en BMW 5 serie. Begynner til og med å glede meg litt...