steelfish Taper 10 sec på 8t

Medlem
30. sep. 2008
Hei!

Her om dagen tenkte jeg at jeg skulle time fisken min for å se hvor presis den er. Førs så "gainet" den ca 6 sec på 24 t. Da var den i bruk.

Om kvelden samme dag stilte jeg klokken på ny, og morgenen etter (8t senere) så hadde den tapt 10 sec.

Hva er den mest korrekte måten å time en klokke på....? liggende på skrivebordet ( eller annet bord), eller i aktivt bruk på armen?

Til info så er klokken kun 6mnd gammel, vil i såfall en regulering hos urmaker bli dekket av Breitlins warranty?. Dersom den blir dekket av Breitlings warranty, hvordan er prossedyren for dette når klokken er kjøpt hos aut forhandler i utlandet?

Jeg har også en Rolex submariner no-date fra 2006, jeg tenkte jeg skulle time senere i dag, er det noen som har en formening om hvilke pressisjon jeg bør kunne forvente meg av denne?

Klokken din skal gå innenfor COSC standard som er -4 til +6 sekunder i døgnet. Gå innom en AD og forhør deg der. Kan ikke se for meg at du skal måtte betale noe for en justering. Blir vel en garanti-sak.
Breitling anbefaler å få uret vedlikeholdt en gang mellom hver full overhaling. Og første vedlikehold spanderer Breitling :D
Min Steelfish går +8 sekunder i døgnet ved normalt bruk, og det er veldig skuffende. Skal vel kunne justere urverket til +- 1 sekund per døgn eller bedre ved normalt bruk.

Er det normalt at klokker går litt for fort i innkjørings-fasen? Bør jeg vente et par mnd for å evt få en justering?

Om du er redd for at en justering skal koste deg noe så er dette en veldig lett sak og gjøre selv. eneste du trenger er "verktøy" for å åpne baklokket og et lite skruhjern(I de fleste tilfeller).

Når Breitlingen min var ny for snart 10 år siden var avviket -3 til -5 sekunder i døgnet. Etter en måneds bruk var avviket -5 til -8 sek. Tok med klokken til Bjerke, urmakeren i butikken regulerte klokken mens jeg ventet. Etter reguleringen var nøyaktigheten +/-2 sekunder i døgnet. Klokken holdt seg på +/-2 sekunder i døgnet de neste 7 årene.

Jeg pleier å måle nøyaktigheten hver kveld, i forhold til en radiostyrt klokke, og legger klokken med kronen opp, eller flatt med urskiven opp om natten. Med kronen opp sakker klokken seg 1 til 2 sekunder og med urskiven opp fortner den seg 1 til 2 sekunder (avhenging av hvor lang natten er) På den måten kompenserer jeg avviket i løpet av dagen og klokken er sjelden mer en 1. sekund feil.

En ny klokke bør brukes hver dag i en måned før du begynner å måle nøyaktigheten. Klokken vil normalt sakke seg noe de første ukene. Mål nøyaktigheten i forhold til normal bruk, klokken bør også trekkes opp manuelt om du har en veldig passiv dag. Test også ut avviket i forskjellige posisjoner. Dersom klokken har ligget så lenge at den har stoppet, må den trekkes opp manuelt før bruk. Det holder ikke å riste på den til den starter, og ta den på seg. Breitling anbefaler 40 omdreininger på kronen.

Er nøyaktigheten utenfor chronometersertifiseringskravene ved normal bruk, må klokken reguleres. Reguleringen er en del av tilpassingen av klokken på lik linje med å tilpasse lenken og koster ingen ting, om klokken er kjøpt hos en AD. Urmakeren måler frekvensen i fem posisjoner og regulerer urverket så nær 0 som mulig.

Ikke prøv og reguler klokken selv!! Om du åpner opp klokken, er ikke lenger garantien gyldig!

Jeg har timet min flere ganger i ettertid, og det ser ut til at den har lagt seg på + 8 sek.

Uret mitt er kjøpt hos AD i Hellas, så da jeg tok den med til AD her i København, Hveplund, som også er breitling service center, fikk jeg beskjed om at de ikke kunne gjøre noe med den i garanti perrioden, men at de kunne sende den til Breitling på min bekostning.

Hvis dette er vilkårene for garantien, så må jeg si at jeg synest at det er meget dårlig.

Er det noen som vet om dette er riktig? eller skal jeg gå tilbake til min lokale AD å være vanskelig :twisted:

Tja, det kan nok være noe i det der..

Er vel sånn at det du nå skal benytte deg av er Breitlings internasjonalegaranti.. Og denne garantien er det Breitling som står for å ikke en urmaker som er AD på Breitling som står for. Så det vil egentlig si at vis du skal ha regulert klokken din uten å betale må den enten leveres der du har kjøpt den (da er det jo en del av ditt klokkekjøp og de skal orden det for deg uten kostnader). Ellers så må den leveres inn til Breitling sitt servicesenter i det landet/området du er i, altså de som er ansvarlig for garantier, reperasjoner, service etc i ditt område. (Ditt klokken blir sendt fra urmakere i området vis det ikke er noe de kan orden hos seg feks).

I Norge vil vel det evt bli Ur-teknikk AS. http://www.ur-teknikk.no/BREITLING.asp

Regner med det er på denne måten det fungerer med Breitling som med andre merker som Tag H, Omega osv..

Eksempelvis har man kjøpt en Omega, la oss si i England med garanti og alt og det er noe feil på denne som man vil ha utbedret, og man ikke vil dra til AD en England er det da Swatch Group Nordic som har ansvaret for den internasjonle garantien. Og du kan ikke regnet med å få fikset dette hos en urmaker som fører Omega, og du skal i teorien kontakte leverandøren selv. Men en forhandler vil nok stort sett være behjelpelig med å sende inn klokken din til leverandøren osv. Er mulig du må betale de en liten sum for postgangen ol..

Er det noe som ikke stemmer her for dere andre legge til ;)

M

Det beste er vel å ta kontakt med Breitlinggrossisten for Skandinavia,

Breitling Nordic – Timepromotion International AB
P.O. Box 86, 182 05 Djursholm, Sweden

Info@breitling.se

Tel: +46 8 54 49 07 70

Var innom Breitling forhandler idag for å bestille en gummirem. Og kom innpå det med måling av nøyaktighet osv. Jeg pleier å synkronisere klokken min med en nettside (http://www.timeanddate.com/worldclock/city.html?n=187), men dette var visst et stort NO-GO! Burde ikke bruke nettsider, tekst-tv o.l. for å måle nøyaktighet, fordi det KAN være opp til flere sekunder forskjell fra døgn til døgn. Han anbefalte heller å bruke radio som deBalzac påpeker. F.eks så kommer nyhetene på NRK sine radiokanaler på sekundet hver morgen klokken 07:00 eller 08:00 osv, ifølge han jeg snakka med.
Og min klokke kan være mer presist på et annet håndledd en på mitt grunnet ytre påvirkninger. Men uansett så skal klokken gå ihht. COSC. Og skulle klokken min gå for fort om et par mnd
så skulle jeg få målt klokken og evt justert den mer presist gratis av Ur teknikk i Stavanger.

Han kunne også fortelle meg at Breitling kjører en intern-test på alle klokkene sine før de blir sendt til COSC. Dette for å spare tid og penger på å luke ut eventuelle klokker som ikke møter kravene, slik at
det er minimalt med klokker som kommer i retur fra COSC med negativ test.

isomaka: Dette skal du på ingen måte måtte betale for selv, uavhengig om klokken er kjøpt i utlandet. Er klokken din ekte, så dekker international warranty dette. Bare å levere inn til din lokale Breitling AD så skal de ordne resten.

Stemmer at det er gratis. Jeg har levert både rolex og breitling flere ganger til en kjent urmaker i karl johans gate som forhandler begge merkene :D Alle ganger har det dreid seg om justering i forhold til kronometerspesifikasjonene i garantitiden, 2 år.

Ingen av klokkene har vært kjøpt der, men de har alltid vært serviceinnstilt som bare det. Rolexen TROR jeg de justerte selv, mens Breitlingen har blitt sendt av dem videre til Stavanger til hovedservicekontor for Breitling i Norge.

Har aldri betalt et rødt øre. Tror dog at det er slik at en AD plikter å ta imot en klokke de fører, men de kan ta en liten sum for porto ect... LYKKE TIL.

(Det er forresten servicenivået i den butikken (jada, selvfølgelig Bjerke) som gjør at jeg garantert skal handle der neste gang, det virker for meg...)